تور مجازی: سفر به پورتو؛ پرتغال

سارا کرایی
سارا کرایی یکشنبه، ۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۵

پورتو، پس از لیسبون دومین شهر بزرگ کشور پرتغال و یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری اروپا ـ شهری که به داشتن رمز و رازهای بسیار شهره است. با کجارو همراه باشید و با تور مجازی امشب همراه با تیم عکاسی ایرپانو به این شهر سفر کنید.

پورتو دومین شهر بزرگ پرتغال پس از لیسبون است و در شمال غربی این کشور قرار دارد. نام این شهر بی‌تاثیر بر انتخاب نام «پرتغال» برای این کشور نبوده است. در زمان امپراتوری روم، پورتو «پورتس کیل، Portus Cale» نام داشته است. نام پرتغال را نیز از نام قدیمی پورتو گرفته‌اند.

پورتو

پورتو یکی از شهرهای قدیمی اروپای قرون وسطی است ـ بافت عنکبوتی خیابان‌ها، ساختمان‌های که از نظر شکل و اندازه هیچ شباهت و تناسبی ندارند، کوچه‌های باریک و کلیساهای قدیمی از ویژگی‌های این شهر هستند.مهمترین جاذبه‌های معماری شهر، پل‌های آن هستند. پل راه‌آهن ماریا پیا (Ponte Dona Maria Pia) که در سال ۱۸۷۷-۱۸۷۶ ساخته شده است، یکی از اولین پروژه‌های معمار فرانسوی گاستیو ایفل (Gustave Eiffel) بود. بعدها، او از دانسته‌های به‌دست آمده طی ساخت این پل، در پروژه‌ی برج ایفل بهره می‌برد. از آنجایی که قطارهای امروزی بسیار سنگین و سریع هستند، در حال حاضر از این پل استفاده نمی‌شود. بنابراین، پل جدیدی به نام سنت جان بریج (Ponte de São João) به‌جای پل ماریا پیا ساخته شده است. پل دام لویس اول (The Dom Luís I) توسط یکی از همکاران و شاگردان گاستیو ایفل، تئوفیل سیریگ (۱۸۸۶-۱۸۸۱)، ساخته شد. این پل ساختار قوسی شکل دارد و از دو مسیر، یکی برای عبور اتومبیل‌ و دیگری برای قطار تشکیل شده است.

از زبان عکاس ایرپانو

وقتی موفق نشدیم اتاقی مناسب در یک هتل پیدا کنیم، تصمیم گرفتیم آپارتمانی دنج در خیابان سنت کاترین (St Catherine Street) اجاره کنیم. سنت کاترین پیاده‌رو بزرگی است که به داشتن فروشگاه‌ها و کافه‌های بسیار شهرت دارد. خیابان چندان شلوغ نبود، اما با این حال برای پیدا کردن جای پارک با مشکل روبه‌رو شدیم. خوبی این آپارتمان این بود که ایوان زیبا و بزرگی داشت که می‌شد بعد از ظهرها، اگر فرصت داشتیم، کمی استراحت کنیم، اما متاسفانه آسانسور نبود و مجبور بودیم تمام اسباب و وسایل را از راه‌پله‌ (راه‌پله‌ای زیبا مربوط به قرن نوزدهم) با خود بالا بکشیم.

وقتی رسیدیم هوا بارانی بود و نمی‌شد پهپاد را به هوا بفرستیم. پس تصمیم گرفتیم یک راست، به‌سمت توره دوس کلریگوس (Torre dos Clérigos) برویم که یکی از نمادهای پورتو به حساب می‌آید، ۷۵ متر ارتفاع دارد و بلندترین برج کلیسا در سراسر دنیا است. این برج، نه‌تنها از گوشه‌گوشه شهر بلکه از دریا هم قابل‌مشاهده است و درگذشته، نشان خوبی برای ملوانان بوده که آن‌ها را از نزدیک شدن به شهر باخبر می‌ساخته است.

پورتو

وقتی هوا کمی بهتر شد، به‌سمت ریبریا ایمبنکمنت (Ribeira Embankment) رفتیم که قدیمی‌ترین منطقه شهر است. این منطقه پر از فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های کوچک و تعداد بیشماری خانه‌های متروکه و قدیمی است. در پورتو ثروت و فقر در همسایگی هم هستند و خانه‌های رنگارنگ تنگاتنگ هم قرار گرفته‌اند.

اگر از من بپرسید در پورتو چه چیزی جذاب‌تر است و ارزش دیدن دارد، به‌طور قطع می‌گویم: پیاده‌روی کنید، شهر پورتو، خود، شما را به سوی بهترین‌ها هدایت می‌کند: در واقع چندان فرقی هم نمی‌کند که شما برنامه‌ی خاصی برای گشت در شهر داشته باشید یا نه، چراکه پیدا کردن مسیرها در بافت درهم و کوچه‌ها و خیابان‌های باریک شهر کار هر کسی نیست. تنها نشانه‌ای که به شما کمک می‌کند در شهر گم نشوید و مسیرها را بیابید، همان برج کلریگوس است که از همه قسمت‌‌های شهر دیده می‌شود. بافت قدیمی شهر در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و واقعا لایق چنین جایگاهی است، گوشه‌گوشه آن را که نگاه کنید، چیزی برای لذت بردن و تحسین کردن وجود دارد. برای گشت زدن در شهر، به خاطر ترافیک سنگین همیشگی و کمبود جای پارک، جابه‌جایی با اتومبیل شخصی کار چندان عاقلانه‌ای به نظر نمی‌آید. اگرچه بافت متراکم شهر، پیدا کردن مسیرها را برای گردشگری که اطلاعات چندانی ندارد دشوار می‌کند، اما زیبایی پوترو ارزش قدم زدن را دارد.

پل‌های زیبا، استشمام هوای تازه دریا، خانه‌های قدیمی، قایق‌هایی که در کنار پل‌ها لنگر زده‌اند، همه اینها فضای خاص و منحصربه‌فردی را برای شهر پورتو به‌وجود آورده‌اند که رفتن و از نزدیک دیدن این شهر زیبا را ارزشمندتر می‌کند.

تور مجازی روزهای یکشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۱:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.