دبی و دلایلی که شما را مجبور می کند به این شهر برگردید

محمد میرافشاری | دوشنبه, ۲۷ اسفند ۹۷ ساعت ۱۵:۰۰

اگر اهل سفرهای خارج از کشور باشید، به‌طور حتم مسیر شما به شهر دبی افتاده است. مهم نیست به نیت گردش از دبی به امارات رفته‌اید یا این‌ که فقط در مسیر پروازی شما قرار داشته است، اگر دوست دارید بدانید چند ساعت تا چند روز اقامت خود را در دبی به چه شکلی می‌توانید سپری کنید و از کجا و چگونه خرید کنید، با این مقاله کجارو همراه شود.

دبی بهشت افرادی است که عاشق خرید هستند. با وجود تعداد بی‌شماری از فروشگاه‌های امروزی و مغازه‌های سنتی، شما بیشترین انتخاب را خواهید داشت. در این مقاله قصد داریم در مورد چیزهایی که شما می‌توانید از بزرگ‌ترین مقصد خرید جهان یعنی دبی به منزل بیاورید، صحبت کنیم.

دولت‌شهر مستقل دبی یکی از ۷ امارتی است که امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند. این شهر شاید یکی از توسعه ‌یافته‌ترین و پیشرفته‌ترین شهرها در امارات باشد. علاوه بر این یکی از مهم‌ترین شهرهای پرطرفدار در خاورمیانه هست که هر ساله نظر میلیون‌ها گردشگر را به خود جلب می‌کند.

شما نیز اگر قصد سفر به دبی را دارید با مشاهده تور دبی، می‌توانید بهترین آفر تور را از میان آژانس‌های مسافرتی همکار کجارو انتخاب کرده و به‌راحتی تور مورد نظر خود را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

دبی توانایی ارائه گزینه‌های متعدد و متنوعی را دارد که هرکدام در نوع خود بسیار جالب هستند و این شهر در بیشتر مواقع شما را با تعدد پیشنهاد‌هایش شگفت‌زده می‌کند. زمانی که از هواپیما خارج می‌شوید، می‌توانید یک شهر فوق مدرن و شلوغ با آسمان‌خراش‌هایی که مربوط به دنیای امروز نیستند و شاید از آینده به این شهر آمده‌اند، سواحل زیبا، مصنوعات چشم‌نواز، جزیره‌های ساخت دست بشر، فروشگاه‌ها و مراکز خرید عالی، بازارهای سنتی و رستوران‌های درجه یک را مشاهده کنید که با چشم‌انداز بی‌پایانی از صحرا احاطه شده است.

این شهر هرگز در جلب نظر شما به‌سمت جاذبه‌های بی‌شمارش شکست نخواهد خورد و برای تمامی سلیقه‌ها گزینه‌هایی را سراغ دارد. هرچه بیشتر در جاذبه‌های این شهر غرق شوید، در نهایت خواهید فهمید که موارد زیادی باقی مانده است که هنوز مشاهده نکرده‌اید. تنها چیزی که از این شهر در قلب شما باقی می‌ماند، تحسین و البته شگفتی است که با کلمات قابل‌ بیان نیستند.

شما می‌توانید فهرست کاملی از جاهای دیدنی دبی را در کجارو ببینید تا با دبی و دیدنی‌هایش بیشتر آشنا شوید.

در چند دهه گذشته، دبی توانست گردشگران زیادی را از سراسر دنیا و با انواع و اشکال مختلف سلیقه‌ها به خود جلب کند. واضح است که تمامی این گردشگران دارای علایق مختلفی هستند و همین امر موجب می‌شود هرکدام از آن‌ها برای بازدید از امارات اهداف مختلفی داشته باشند. با این حال، یک هدف واحد در این میان وجود دارد که تمامی افراد را کنار یکدیگر جمع می‌کند. با وجود علایق و منافع مختلف، هیچ‌کدام از این افراد زمانی که در دبی هستند، بازدید از فروشگاه‌ها و مراکز خرید آن را از دست نخواهند داد.

بله دبی صحنه خرید اغواکننده‌ای است که برای بیشتر افراد می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. صرف‌نظر از اینکه شما عاشق خرید هستید یا اینکه دوست دارید برای سایر افراد خانواده سوغاتی بخرید، خرید در دبی تجربه‌ای است که در تمام عمر خود آن را فراموش نخواهید کرد. خوب دلیل این امر کاملا مشخص است. دبی میزبان بزرگ‌ترین فروشگاه‌ها و مراکز خرید در جهان است. این فروشگاه‌ها گزینه‌های بی‌شماری برای انتخاب نیز دارند. علاوه بر این موارد، بازارهای سنتی در فضای باز نیز وجود دارد که برای خرید، دلرباترین و بهترین مکان‌ها محسوب می‌شوند و شما را به فضای قدیم خاورمیانه می‌برند.

چه چیزی از دبی می‌توان خرید؟

همان طور که قبلا نیز گفتیم، دبی بهشت افرادی است که عاشق خرید هستند. شما می‌توانید از هر چیزی که وجود دارد و به دست بشر ساخته شده است، خرید کنید. این امر نه‌تنها به خاطر بزرگ بودن فروشگاه‌ها و مراکز خرید در آن، بلکه به خاطر قیمت‌های خوب و منطقی کالاهای عرضه شده در این فروشگاه‌ها هم هست. اگر قصد دارید تعطیلات خود را در دبی بگذرانید و همانند سایر افراد عاشق خرید هستید، جای مناسبی را انتخاب کرده‌اید. در این فروشگاه‌ها می‌توانید فهرست طولانی از موارد و گزینه‌های مختلف را  پیدا کنید و همراه خود به منزل بیاورید.

طلا

طلای دبی

 هر چیز درخشنده‌ای که در دبی می‌بینید، طلا است. دبی در سراسر جهان به خاطر وجود طلای مرغوبش بسیار مشهور است. در این شهر انواع مختلفی از جواهرات وجود دارد که شما می‌توانید به‌طور باورنکردنی همه آن‌ها را در این مکان بیابید. به همین خاطر، زمانی که صحبت از خرید در دبی به میان می‌آید، طلا جزو گزینه‌های اصلی است. بزرگ‌ترین فروشگاه‌های طلا در این ناحیه بوده و همچنین یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌ها، در بازار سنتی طلا یافت می‌شود. بازار سنتی طلا در قلب دیره (Deira)، منطقه تجاری –اقتصادی شهر، واقع شده است.

به‌معنای واقعی کلمه طلاهای بسیاری برای فروش در این شهر وجود دارد. کمیت بالا به‌معنای وجود قیمت‌های رقابتی است. بله طلا در دبی بسیار ارزان‌تر از بیشتر نقاط جهان است؛ بنابراین باارزش‌ترین چیزی است که می‌توانید در این مکان پیدا کنید. البته این همه ماجرا نیست، چانه زدن یکی از رایج‌ترین روش‌های خرید در بازارها و فروشگاه‌های طلا فروشی است و برخی اوقات شما می‌توانید خرید خود را ۵۰ درصد کمتر از قیمت برچسب خورده تمام کنید.

نکته: قبل از اینکه طلایی از دبی خرید کنید، بهتر است در مورد مقررات حمل طلا و مقداری طلایی که می‌توانید به کشور خود بیاورید، تحقیق کنید. در برخی از کشورها معمولا مقررات سختی در این مورد وجود دارد.

عطرهای شرقی

عطرهای شرقی

درست در شرق بازار طلافروشی، بازاری به نام بازار عطر قرار دارد که در آن تعداد زیادی مغازه و فروشگاه عطر فروشی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. در این مغازه‌ها انواع مختلفی از عطرهای عربی و همچنین برند عطرهای غربی برای فروش وجود دارد.

رایحه هزاران مورد از عطرهای شیرین و تند شما را به‌سمت این بازار دعوت می‌کنند و می‌توانید تمامی این موارد را تنها از یک فروشگاه تهیه کنید. شاید مهم‌ترین دلیل برای سر زدن به این بازار این است که شما می‌توانید مانند بازار طلا در اینجا هم چانه بزنید؛ بنابراین اگر هنر چانه‌زنی خوبی داشته باشید و با فنون مذاکره آشنا باشید؛ می‌توانید شیشه‌های عطر مختلف باکیفیتی را با قیمت ارزان تهیه کنید. شما همچنین می‌توانید از عطر و بوی خوشایند کندر (Frankincense) که در بیشتر فروشگاه‌ها پیچیده است، نهایت استفاده را ببرید.

نکته: زمانی که می‌خواهید به شهر و کشور خود برگردید، مطمئن شوید که شیشه‌های عطر را در چمدان دستی خود قرار نداده باشید.

ادویه‌ها

ادویه‌ها

 ادویه گزینه دیگری است که نمی‌توانید در چمدان دستی خود حمل کنید زیرا بیشتر ادویه‌جات دارای بوی بسیار تندی هستند و ممکن است افراد دیگر را اذیت کنند. فروشگاه‌های خوب دبی، به‌خصوص بازار ادویه‌جات، انواع مختلف و متعددی از ادویه‌های خارجی را که از سراسر جهان به آن صادر می‌شود، به فروش می‌رسانند.

بازار ادویه‌جات نیز در کنار بازار طلا واقع شده است. به خاطر بوی تند ادویه‌ها معمولا شناسایی این بازار زیاد هم سخت نیست. در حقیقت باید گفت که بوی بسیار خوبی از این ادویه‌ها استشمام می‌شود که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. انبوهی از ادویه‌جات مختلف و متعدد در بازار ادویه فروشی دبی وجود دارد. چیزی که ممکن است برای شما هم جالب باشد این است که می‌توانید این ادویه‌ها را با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه خرید کنید. همانند سایر بازارهای شهر دبی، در این بازار نیز امکان چانه زدن به‌خوبی فراهم است هر چند، شاید در فروشگاه‌های بزرگ و گران‌قیمت نتوانید این کار را به آسانی انجام دهید.

نکته: اگرچه خرید ادویه از بازارهای دبی ایده خوبی به نظر می‌رسد اما حمل آن‌ها در داخل هواپیما ممکن است کمی آزاردهنده باشد؛ بنابراین بهتر است مقدار کمتری از این ادویه‌ها را خرید کنید. از خرید کردن ادویه‌هایی که در کشور خودتان هم به آسانی یافت می‌شود، خودداری کنید. همچنین مطمئن شوید که تمامی ادویه‌های خریداری شده به‌خوبی بسته‌بندی شده باشد. علاوه بر این، بهتر است با شرکت هواپیمایی خود در مورد مقدار و نوع ادویه‌های مجاز برای حمل صحبت کنید.

میوه‌های خشک شده

میوه‌های خشک شده

دبی به خاطر میوه‌های خشک باکیفیتش بسیار مشهور است. اگرچه این میوه‌های خشک جزو سوغاتی‌های ارزان‌قیمت نیست اما جایگاه بسیار خوبی در فهرست ما دارد. این شهر دارای فروشگاه‌های بزرگ و کوچکی است که انواع مختلفی از میوه‌های خشک را به فروش می‌رسانند. لازم به ذکر است که زمان خرید میوه‌های خشک در دبی، خرما یکی از موارد باارزش است. این خرماها با هسته چسبناک، ظاهری آبدار، بو و طعم خوشمزه در دبی بسیار محبوب هستند و شما هم می‌توانید از این خرماها به‌عنوان سوغات بخرید و برای خانواده‌های خود هدیه بیاورید.

نکته: اگر به‌دنبال سوغاتی‌های گران‌قیمت با بسته‌بندی‌های آن‌چنانی نیستید، بهتر است از خرید میوه‌های خشک در فروشگاه‌ها چشم‌پوشی کنید. شما می‌توانید میوه‌های خشک را با همین کیفیت در بازارهای سنتی و مغازه‌های کوچک‌تر و در نتیجه ارزان‌تر پیدا کنید.

گجت‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی

گجت‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی

گردشگرانی که به دبی سفر می‌کنند، می‌توانند از گجت‌های موبایل و دستگاه‌های الکترونیکی موجود در آن خرید کنند. باز هم مهم‌ترین نکته‌ای که در این مورد وجود دارد، این است که خرید از این شهر ارزان‌تر از سایر بخش‌های دنیاست. صدها فروشگاه گجت و دستگاه‌های الکترونیکی در سراسر دبی وجود دارد و شما می‌توانید هر دستگاه یا گجتی که در سراسر جهان وجود دارد را از این فروشگاه‌ها خرید کنید.

دبی بهترین مکان برای یافتن برخی از دستگاه‌هایی است که به‌تازگی وارد بازار می‌شوند و در همه جای دنیا به آسانی پیدا نمی‌شوند. فروشگاه‌های الکترونیکی متعددی در شهر وجود دارد که تخفیف‌های خوب و عالی در مقابل مشتری قرار می‌دهند؛ بنابراین با خرید از این شهر نه‌تنها می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید بلکه با صرف هزینه کمتر می‌توانید دستگاه‌های بیشتری بخرید.

نکته: زمانی که می‌خواهید دستگاه الکترونیکی بخرید، حتما شرایط ضمانت‌نامه بین‌المللی آن را نیز بررسی کنید. همچنین باید مدلی را بخرید که در کشور شما نیز از لحاظ فنی و زیرساختی به‌خوبی عمل کند.

لباس‌ها و کفش‌هایی که به‌طور ویژه طراحی شده‌اند

لباس‌ها و کفش‌های ویژه

قبل از دهه ۷۰ میلادی، دبی فقط به خاطر طلا، ادویه و سایر اقلام شرقی شناخته شده بود ولی با این حال، از آن زمان به بعد دبی متحمل تغییر و تحول شدید و ناگهانی شده است. دبی نه‌تنها به یک شهر الهام‌بخش تبدیل شده بلکه فروشگاه‌ها و روش خرید از آن‌ها بسیار تغییر کرده است.

این روند در بخش مد و فشن بسیار برجسته‌تر بوده است. امروزه، فروشگاه‌ها و مراکز خرید در دبی با بوتیک‌های سطح بالایی پر شده است که در آن‌ها برندها و مارک‌های محبوب پوشاک و کفش خاص خود را به فروش می‌رسانند. در هر موقعیت و مناسبتی که به این فروشگاه‌ها سر بزنید، می‌توانید موارد بسیار مناسبی را پیدا کنید که توسط طراحان خبره طراحی شده است. چیزی که بیشتر از همه می‌تواند شما را غافلگیر کند این است که در مراکز خرید دبی تعدادی جشنواره‌های فروشگاهی برگزار می‌شود که می‌توانید تخفیف‌های خوب و حتی عالی روی لباس‌ها و کفش‌های طراحی شده بگیرید.

نکته: برای اینکه تخفیف‌های بیشتری را به دست بیاورید، بهتر است در زمان جشنواره‌های خرید سالانه از آن دیدن کنید. معمولا این جشنواره‌ها در سه ماه اول سال برگزار می‌شوند. جشنواره تابستانی در دبی نیز برخی اوقات در سه‌ماهه سوم سال برنامه‌ریزی می‌شود.

کیف‌های دستی

کیف‌های دستی

همانند لباس‌های مد روز و طراحی شده، شما می‌توانید برخی از بهترین مارک‌های کیف‌دستی را در فروشگاه‌های سطح بالا و درجه یک دبی پیدا کنید. قبل از اینکه درگیر خرید این محصولات اصلی با قیمت‌های بدون تخفیف شوید، باید بدانید که فروشگاه‌های خرید کیف‌دستی در برخی از خیابان‌های شهر دبی نیز بسیار جالب و سرگرم‌کننده هستند و البته قیمت‌های پایین‌تری را به شما پیشنهاد خواهند داد.

به غیر از بازارهای مختلفی که در دبی وجود دارد، بازار مینا (Meena)، یک مرکز خرید محبوب در دبی است که فروشندگان مختلفی جلوی راه شما قرار می‌گیرند و علاوه بر اقلام مختلف، برخی از معتبرترین کیف‌های دستی مصنوعی را با قیمت مقرون‌به‌صرفه عرضه می‌کنند. از آنجایی که این کیف‌ها بسیار شبیه کیف‌های اصلی هستند، بیان کردن تفاوت بین آن‌ها کار دشواری خواهد بود؛ بنابراین، اصلاً جای تعجب نیست که به‌طور معمول بیشتر گردشگران به این ناحیه می‌روند و از آن خرید می‌کنند. این اقلام تقریبا با موارد اصلی برابرند و قیمت آن‌ها نیز پایین‌تر است.

نکته: خرید اقلام تقلبی، مصنوعی یا قاچاق به‌صورت قانونی یا غیرقانونی کار اشتباهی است. ما اصلاً خریدوفروش این موارد را تایید نمی‌کنیم و سعی هم نداریم مردم را به خریدوفروش مواد مصنوعی و تقلبی تشویق کنیم.

فرش‌های ایرانی

فرش‌های ایرانی

هرچند قلب بازار خرید فرش ایرانی خود ایران است، ولی می‌توان دبی را نزدیک‌ترین مرکز خرید فرش ایرانی به خود ایران دانست، در نتیجه یک بازار بزرگ متنوع از فرش‌های مرغوب ایرانی برای گردشگرانی محسوب می‌شوند که تا نزدیکی ایران آمده‌اند ولی در برنامه سفر خود فقط قصد بازدید از دبی را دارند. هنوز هم یکی از موارد بسیار محبوبی که گردشگران به‌عنوان سوغات از دبی می‌خرند، فرش ایرانی است. اگرچه این موارد اصلاً ارزان نیستند اما در نوع خود بی‌نظیرند. در حالی که دبی فروشگاه‌های فرش متعددی در مراکز خرید خود دارد، مرکز خرید در برج دیره (Deira Tower shopping mall) و در نزدیکی جاده بانی یاس (Baniyas Road)، یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید فرش ایرانی است. این مکان میزبان تعداد زیادی از فروشگاه‌های فرش در یک ساختمان بزرگ است.

فرش‌های دست‌بافتی که مخصوصاً از ایران به دبی می‌رود، برای خرید عالی هستند زیرا برای رسیدن به دبی مسافت طولانی را طی نکرده‌اند و مالیات‌های اضافی نیز روی این اقلام وجود ندارد. همین امر موجب می‌شود قیمت فرش در دبی زیاد بالا نباشد (البته به‌طور قطع قیمت این فرش‌ها در ایران کمتر است). همچنین اگر چانه زدن بلد باشید و بتوانید خوب مذاکره کنید، ممکن است ۵۰ درصد کمتر از قیمت اصلی و برچسب خورده خرید کنید.

نکته: در طول جشنواره‌های خاص، معمولا یک بازار فرش مخصوص در نزدیکی نهر دبی (Dubai creek) راه‌اندازی می‌شود. سعی کنید در زمان این جشنواره‌ها به دبی سفر کنید و اگر به‌طور اتفاقی در زمان جشنواره آنجا بودید، بازدید از بازار فرش را از دست ندهید، شاید قصد خرید نداشته باشید اما از دید این همه زیبایی ساخت دست بشر شگفت‌زده خواهید شد.

سوغاتی‌های دیگر

به غیر از موارد کوچک و بزرگی که به آن‌ها اشاره کردیم، شما می‌توانید سوغاتی‌های کوچک دیگری نیز از این شهر خرید کنید. این سوغاتی‌ها می‌تواند هدیه بسیار باارزشی برای دوستان و اعضای خانواده‌ی شما باشد. در زیر مواردی که ممکن است در بیشتر مواقع و برای اکثر افراد محبوب باشد، بیان می‌کنیم.

قلیان

قلیان کشیدن یکی از سرگرمی‌های محبوب در خاورمیانه است و این مورد ممکن است در شهرها و کشورهای دیگر نیز محبوب باشد. قلیان یکی از مواردی است که می‌توانید به‌عنوان سوغات بخرید. برخی از قلیان‌ها دارای طراحی پیچیده و کارهای هنری مختلفی روی شیشه خود هستند و همین امر می‌تواند آن‌ها را در نظر هر فردی، بسیار جذاب جلوه دهد.

ظروف عربی

دبی همچنین دارای فروشگاه‌های متعددی برای فروش ظروف سفالی و نقره‌ای عربی است. این ظروف دارای تزیینات طلایی و نقره‌ای استادانه به‌همراه نقوش زیبای عربی هستند.

سفال رنگی عربی

سرامیک‌های نقاشی شده نیز گزینه‌ای محبوب هستند که مردم به‌عنوان سوغاتی انتخاب می‌کنند. این سرامیک‌های نقاشی شده، محدوده‌های کاربردی مختلفی دارند. برخی از نمک‌پاش‌ها و گلدان‌های نقاشی شده زیبا از این نوع مواد ساخته شده‌اند.

خنجر عربی

خنجر عربی (Arabian dagger) یک خنجر سنتی منحنی شکل است که برای اولین بار توسط مردان اماراتی مورد استفاده قرار گرفت. این خنجرها معمولا روی دیوار آویزان می‌شوند.

شکلات شیر شتری

یکی دیگر از سوغاتی‌هایی که باید آن را بخرید، «شکلات شیر شتری» (Camel-milk chocolate) است که در فروشگاه‌های مختلف دبی به‌وفور یافت می‌شود.

اصلاً جای شک نیست که دبی مکانی عالی و هیجان‌انگیز برای خرید است؛ اما زمانی که خرید می‌کنید، مراقب برخی از تله‌ها باشید. این تله‌ها بیشتر در خیابان‌های شهر رخ می‌دهد. معمولا خرید از فروشگاه‌ها و مراکز خرید معتبر، امن‌تر است. البته خرید از بازارهای سنتی را نیز نباید از دست بدهید. حداقل یک‌بار خرید از این مکان‌ها را تجربه کنید و از طعم مواردی که به‌شکل سنتی در این شهر عرضه می‌شوند، لذت ببرید.

مطالب مرتبط:

منبع vacayholics

دیدگاه