راهنمای خرید تور قشم

ملکه زاوشی
ملکه زاوشی چهار شنبه، ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
راهنمای خرید تور قشم

تور قشم از بهترین روش‌های سفر به بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است. در ادامه از نکاتی مطلع می‌شوید که هنگام خرید تور بهتر است به آن‌ها توجه کنید.

جزیره قشم، بزرگ‌ترین و یکی از زیباترین جزیره‌های خلیج فارس است که به‌واسطه دیدنی‌های بی‌نظیر خود، همواره طرفداران زیادی دارد. این جزیره، همچنین یکی از مناطق آزاد اقتصادی ایران است که این موضوع موجب شده گردشگران زیادی به قصد خرید راهی قشم شوند. از این‌رو، آژانس‌های مسافرتی در فصل‌های مختلف اقدام به برگزاری تور قشم می‌کنند.

خرید تور قشم می‌تواند دغدغه‌های شما در سفر را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. در راهنمای خرید تور قشم به شما کمک می‌کنیم تا با توجه به شرایط و علاقه‌مندی‌های خود، بهترین تور را انتخاب و خریداری کنید.

نکاتی که پیش از خرید تور قشم باید بدانید:

بهترین زمان خرید تور قشم چه موقع است؟

پاییز و زمستان به‌دلیل آب و هوای مطبوع شلوغ ترین فصل های گردشگری جزیره قشم هستند و در فصل های گرم سال (اواخر بهار و تابستان) به‌دلیل گرما و رطوبت بالای هوا از تعداد گردشگران کاسته می‌شود. بهترین زمان خرید تور قشم و سفر به این جزیره بستگی به هدف شما از سفر دارد.

اگر قصد پرداختن به تفریحات آبی را دارید، فصل های پاییز، تابستان و اوایل بهار را انتخاب کنید. در فصل زمستان دمای هوا برای گشت‌وگذار مطلوب است، اما ممکن است برای آب‌تنی کمی خنک به نظر برسد.

اگر ترجیح می‌دهید در اوقات خلوت سال به تماشای جزیره قشم بروید، بهتر است برای سفر تابستانی برنامه‌ریزی کنید. در این فصل بسیاری از خدمات گردشگری با نرخ کمتری نسبت به سایر اوقات سال ارائه می‌شود. به همین خاطر بسیاری از تورهای این جزیره با کاهش نرخ مواجه می‌شوند و شما می‌توانید انواع تور ارزان قشم و تور لحظه آخری قشم را در این زمان خریداری کنید. البته توجه داشته باشید که گرمای هوا در تابستان ممکن است برای شما آزاردهنده باشد و از لذت سفرتان بکاهد.

اگر با هدف خرید کردن به قشم سفر می‌کنید و چندان تمایلی به گشت‌وگذار در جزیره ندارید، بهتر است فصل تابستان را انتخاب کنید. تمام مراکز خرید قشم به سیستم خنک‌کننده هوا مجهز هستند و گرما در هنگام خرید برای شما آزاردهنده نخواهد بود. بسیاری از فروشندگان نیز در این فصل به‌دلیل کاهش تعداد مسافران، محصولات خود را با تخفیف عرضه می‌کنند.

رویدادهای فرهنگی مختلفی نیز در این جزیره برگزار می‌شوند که اطلاع از آن‌ها و علاقه شما به شرکت در آن‌ها، ممکن است در برنامه‌ریزی شما برای سفر تاثیرگذار باشد:

  • جشن نوروز صیاد، اواخر تیر ماه
  • جشن نخل و خرما، اواخر شهریورماه
  • جشن میگو، اواخر آبان ماه

قایق‌ها و غروب خورشید در جزیره قشم

تور قشم هوایی و زمینی

جزیره قشم در نزدیکی شهر بندرعباس واقع شده و راه‌های دسترسی گوناگونی به آن وجود دارد. انتخاب بین تور هوایی و تور زمینی به هدف شما از سفر بستگی دارد.

اگر با قصد خرید کردن سفر می‌کنید، به احتمال زیاد تور زمینی قشم با قطار بهترین گزینه برای شما است؛ چراکه برای حمل بار در هواپیما و اتوبوس محدودیت‌هایی وجود دارد. مسیر سفر با قطار چندان سخت نیست. در این تورها مقصد قطار ایستگاه راه‌آهن بندرعباس است و سپس به اسکله شهید حقانی ترانسفر می‌شوید و به‌صورت آبی، با شناورها، به اسکله شهید ذاکری در قشم می‌رسید. مسافتی که به‌صورت آبی خواهید پیمود، حدود نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه زمان می‌برد.

اگر برای تفریح به قشم سفر می‌کنید، انتخاب تور هوایی قشم می‌تواند در زمان شما صرفه‌جویی کند؛ ضمن اینکه از خستگی راه نیز خبری نخواهد بود. مدت زمان پرواز از تهران تا قشم حدود ۲ ساعت است. از آنجایی که تقاضای سفر در روزهای پایانی هفته به اوج خود می‌رسد، می‌توانید تاریخ پرواز رفت خود را جمعه یا اوایل هفته انتخاب کنید تا بتوانید بلیط هواپیما قشم را ارزان‌تر خریداری کنید.

اگر محدودیت زمانی چندانی ندارید و پیمودن راه و گذر از شهرهای مختلف برای شما لذت‌بخش است، می‌توانید سفر به قشم را با ماشین شخصی تجربه کنید.

بهترین مدت اقامت در تور قشم چقدر است؟

قشم جزیره بزرگی است که بیش از ۱۲۰ کیلومتر طول دارد و دیدنی‌های آن در قسمت‌های مختلف جزیره و با فواصل گوناگون، پراکنده‌اند. همچنین بسیاری از گردشگران علاقه‌مند به خرید، تمایل دارند تا زمانی را به گردش در پاساژهای این منطقه آزاد اختصاص دهند. به‌دلیل پراکندگی دیدنی‌‌های جزیره قشم، بازدید از آن‌ها به برنامه‌ای منظم نیاز دارد. حداقل زمانی که باید به تور قشم اختصاص دهید ۳ روز است تا مهم‌ترین دیدنی‌های جزیره را ببینید، اما در نظر بگیرید که  در این سه روز، فراغ بال چندانی نخواهید داشت و با برنامه‌ای فشرده مواجه هستید؛ ضمن اینکه ممکن است بازدید از تمام جاذبه‌ها مقدور نباشد. بنابراین در صورت امکان، بهتر است تور ۳ روزه قشم را خریداری کنید تا سفر شما با خستگی همراه نشود؛ ضمن اینکه بازدید از جزیره‌های هرمز و هنگام هرکدام به یک روز کامل نیاز دارد.

دره ستاره های قشم از بالا

در تور قشم کجا اقامت کنم؟

برای اقامت در قشم، گزینه‌های مختلفی پیش روی شما است. می‌توانید در هتل‌ها و سوییت های قشم اقامت کنید یا اقامتگاه های بوم‌گردی را برای اقامت برگزینید. جزیره قشم را می‌توان در قالب دو قسمت در نظر گرفت:

  • شهر قشم و شهر درگهان که در شرق و شمال شرق جزیره قرار دارند و بیشتر هتل‌ها، سوییت ها، مراکز خرید و دو اسکله اصلی در آن‌ها قرار دارد.
  • روستاهای جزیره قشم که شامل ۶۶ روستا در جای‌جای جزیره است و دیدنی های مختلف جزیره و اقامتگاه های بوم گردی در آن‌ها قرار گرفته‌اند.

اگر قصد اقامت در هتل های قشم را دارید و نزدیکی به امکانات شهری و مراکز خرید برای شما در اولویت است، بهتر است در شهر قشم اقامت کنید. در نظر داشته باشید که در حال حاضر هیچ هتل ۵ ستاره ای در جزیره قشم وجود ندارد؛ اما هتل آرتا، ایرمان، ارم و آتامان از بهترین هتل های قشم به شمار می‌آیند.

چنانچه ترجیح می‌دهید به زندگی مردم محلی نزدیک‌تر باشید و سفری متفاوت را تجربه کنید، بهتر است در اقامتگاه های بومگردی قشم ساکن شوید؛ خانه‌های روستایی که با هدف اسکان مسافران و پذیرایی از گردشگران بازسازی و تجهیز شده‌اند و غالبا توسط اعضای خانواده مدیریت می‌شوند.

در نظر داشته باشید که اگر قصد بازدید از تمام دیدنی‌های قشم را دارید، اینکه در کدام قسمت جزیره اقامت کنید چندان تفاوتی ندارد؛ چراکه در هر بخشی که ساکن شوید، برای دیدن جاذبه‌ها لازم است که هرروز سفری به دیگر قسمت‌های جزیره داشته باشید و در انتهای روز پس از بازدید، به محل اقامت خود بازگردید.

همچنین فرودگاه قشم تقریبا در مرکز جزیره قرار گرفته است و فاصله آن با شهر قشم حدود ۵۰ دقیقه است.

گردشگران در تنگه چاهکوه قشم

گشت‌وگذار و خرید در تور قشم

جاهای دیدنی قشم در قسمت‌های مختلف جزیره قرار گرفته‌اند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به جزایر ناز، تنگه چاهکوه، جنگل‌های حرا، غار خربس، دره ستاره‌ها، روستای برکه خلف، روستای لافت و شهر سوزا اشاره کرد.

همچنین جزیره هنگام و جزیره هرمز نیز در نزدیک قشم قرار گرفته‌اند و پیشنهاد ما به شما این است که در سفر به قشم بازدید از این جزیره‌ها را نیز در برنامه خود قرار دهید. در گشت جزیره هنگام شما به بازدید از دلفین ها و ساحل نقره ای می‌روید. گشت جزیره هرمز بازدید از دیدنی هایی چون معدن خاک سرخ، دره رنگین کمان، قلعه پرتغالی ها، دره سکوت و غار نمکی را شامل می‌شود.

در نظر داشته باشید که همواره امکان برگزار نشدن گشت جزیره‌ها در تور قشم وجود دارد. چراکه دسترسی به این جزیره‌ها و انجام بازدیدها با قایق انجام می‌شود و در روزهایی که هوا نامناسب و دریا ناآرام باشد، اسکله‌ها بسته می‌شوند و امکان تردد وجود نخواهد داشت.

در تور قشم، کجا خرید کنم؟

پاساژها و مراکز خرید جزیره قشم در شهرها قرار گرفته‌اند و در دیگر جاهای قشم تنها امکان خرید صنایع دستی و محصولات خانگی از مردم محلی وجود دارد و خبری از پاساژهای بزرگ و پر زرق‌وبرق نیست! در شهرها تمامی مراکز خرید نزدیک به هم واقع شده‌اند و فواصل بین آن‌ها بیش از یک پیاده‌روی کوتاه نیست.

در شهر قشم، می‌توانید انواع محصولات از کفش و پوشاک و بدلیجات تا لوازم برقی را خریداری کنید. بازار قدیم قشم، بازار ستاره و سیتی سنتر ۱ و۲ از بهترین مراکز خرید قشم هستند. اگر از دوست‌داران خرید هستید، حتما سری هم به شهر درگهان بزنید؛ بازار قدیم درگهان از مراکز عمده فروش لباس است و برخی از فروشندگان (خصوصا در ایام پر مسافر) ممکن است اقدام به خرده فروشی نیز کنند.

خدمات رایج در تور قشم چیست؟

شما می‌توانید انتخاب کنید که تور اختصاصی قشم را خریداری کنید یا در تور گروهی قشم شرکت کنید.

در تور قشم اختصاصی، آژانس مسافرتی خدماتی را بر اساس انتخاب شما در قالب یک بسته سفر ارائه می‌کند و تصمیم با شما است که تاریخ سفرتان چه موقع باشد، با چه وسیله‌ای سفر کنید و چند روز در قشم بمانید. برای اقامت نیز انتخاب با شما است تا از میان گزینه‌هایی که آژانس در مقابل شما می‌گذارد، یکی را انتخاب کنید. قابل ذکر است که اقامت شما در هتل با صبحانه همراه خواهد بود.

تورهای انفرادی قشم از نظر نوع خدماتی که ارائه می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • می‌توانید تورهایی را انتخاب کنید که فقط شامل بلیط رفت و برگشت، اقامت، صبحانه و ترانسفر هستند که در این صورت تدارک حمل و نقل در مقصد و برنامه‌ریزی گشت‌ها به عهده خودتان خواهد بود.
  • می‌توانید تورهایی را خریداری کنید در ازای پراخت مبلغ بیشتر، علاوه بر خدمات بالا، گشت و راهنمای محلی نیز در اختیار شما می‌گذارند. مزیت این تورها در این است که دغدغه‌ کرایه ماشین، زمان‌بندی و مسافت‌ها را در مقصد ندارید و با خیال آسوده‌تری به گشت‌وگذار مشغول می‌شوید.

در تور گروهی قشم، همان طور که از نام آن پیدا است، شما با تعداد دیگری از مسافران هم‌سفر می‌شوید. در این تورها که ممکن است به‌صورت زمینی یا هوایی برنامه‌ریزی شده باشند، تاریخ رفت، مدت تور و هتل محل اقامت مشخص است و یک راهنمای تور از مبدا با گروه همراه می‌شود. تمام برنامه‌های گشت و خرید و اوقات آزاد نیز از قبل برنامه‌ریزی شده و به شرکت‌کنندگان اعلام می‌شود؛ وسیله نقلیه‌ای نیز متناسب با تعداد اعضای تور، به‌صورت دربست در اختیار گروه قرار می‌گیرد. در این تورها ممکن است علاوه بر صبحانه (که همراه با اقامت رزرو می‌شود)، وعده‌های غذایی دیگری نیز به عهده آژانس برگزار کننده باشد و هزینه آن هنگام ثبت‌نام در قالب هزینه تور دریافت شود.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه