همه چیز درباره ابلاغ الکترونیک

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات پنجشنبه، ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰
همه چیز درباره ابلاغ الکترونیک

هدف سامانه ثنا ابلاغ الکترونیکی انواع اوراق قضایی و پیگیری روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی است. درباره سامانه ثنا بیشتر بخوانید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد

سامانه ثنا ابتدا در سال ۹۵ جهت ابلاغ اوراق قضایی و انواع اظهارنامه و همچنین ثبت دادخواست‌ها راه‌اندازی شد. سامانه ثنا که مخفف عبارت ثبت نام الکترونیکی است با هدف ابلاغ الکترونیکی انواع اوراق قضایی و پیگیری روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی مورد توجه قرار گرفت.

سامانه ثنا که به‌عنوان یک درگاه آنلاین خدمات قضایی شناخته می‌شود بر اساس مصوبه‌ای که کلیه سیستم‌های قضایی قوه قضاییه را موظف به ابلاغ اوراق قضایی به‌صورت آنلاین و غیرحضوری می‌کند ایجاد و راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی درگاه سامانه ثنا از مهمترین اقدامات دولت در جهت اجرایی ساختن طرح خدمات دولت الکترونیک بود.

مهمترین بخش مربوطه در خصوص سامانه ثنا ارسال ابلاغیه‌های قضایی است؛ در خصوص صدور ابلاغیه یک نسخه از ابلاغیه و ضمائم پرونده بایگانی می‌شود و نسخه دیگر توسط مامور به فرد خوانده ابلاغ خواهد شد و در واقع ابلاغیه در جهت آگاه‌ سازی و اطلاع افراد اعم از خواهان و خوانده از روال پرونده است.

امروزه با استفاده از درگاه خدمات الکترونیک قضایی و سامانه ثنا کلیه ابلاغیه‌ها از طریق سامانه ثنا در دسترس کاربران قرار می‌گیرد‌.

در کنار سامانه‌های قضایی دیگر مانند سامانه ۱۵۱۵، سامانه ثنا یا عدل ایران تحت عنوان‌های دیگر همچون سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی نیز شناخته می‌شود و به‌عنوان درگاه خدمات الکترونیکی رسمی قوه قضاییه مورد توجه است.

اگرچه عموما ابلاغ اوراق قضایی و رسیدگی به پرونده‌ها به‌عنوان مهمترین وظیفه این سامانه شناخته می‌شود اما خدمات دیگری نیز توسط آن ارائه می‌شود.

همان طور که می‌دانید بهره‌برداری از کلیه خدمات سامانه ثنا نیازمند ثبت نام و گذراندن فرایندهای احراز هویت است که در ادامه به‌طور کامل در مورد خدمات و قابلیت‌ها و همچنین نحوه ثبت نام و احراز هویت ثنا در این خصوص خواهیم پرداخت.

سامانه ثنا به‌نوعی طراحی شده که برای شکایت علیه افراد و ارائه مشکلات قضایی می‌توان از آن استفاده کرد و همچنین با مراجعه به این سامانه می‌توان در خصوص آگاهی و مطلع شدن از جزئیات شکایت‌هایی که علیه افراد مطرح شده اقدام لازم را به عمل آورد.

پس با توجه به اینکه مهم‌ترین روش برای آگاهی از شکایت توجه به ابلاغیه‌ها است؛ بعد از ثبت هر شکایت ابلاغیه در سامانه ابلاغ قوه قضاییه ارسال شده و پیامکی نیز به مخاطب ارسال خواهد شد.

مزایای سامانه ثنا

خدمات و امکانات سامانه ثنا شامل موارد و بخش‌های مختلفی می‌شود با ورود به سامانه ثنا می‌توان ابلاغیه‌ها و اوراق قضایی را دریافت کرد و از آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی و روند کاری رسیدگی به پرونده‌ها مطلع شد.

پیگیری دادخواست‌ها و شکواییه‌ها و اظهارنامه‌ها و همچنین محاسبه هزینه‌های دادرسی و تعرفه‌های مربوط به خدمات مختلف از طریق سامانه ثنا امکان‌پذیر است.

راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی و ارائه خدمات الکترونیک قضایی تاثیرات و نقش‌های بسیار موثری در انجام فرایند رسیدگی‌های قضایی دارد اما به‌طور کلی مهم‌ترین دلیل و مزیت سامانه ثنا نقش موثر آن در کاهش ترافیک کاری در مراکز ارائه خدمات قضایی بوده و موجبات دسترسی سهل و آسان کاربران به خدمات مختلف قوه قضاییه را فراهم آورده است.

از جهت دیگر، پیش از راه‌اندازی این سامانه تمامی اوراق قضایی از طریق پست یا ماموران ابلاغ می‌شد همچنین کاربران خدمات قضایی جهت پیگیری اوراق قضایی خود و پرونده‌های مربوطه و برخورداری از خدماتی نظیر گواهی عدم سوء پیشینه امثال آن ملزم به مراجعه حضوری به شعب قضایی می‌شدند و این خود موجبات افزایش حجم ترافیک کاری در مراکز ارائه‌دهنده خدمات قضایی می‌شد.

با بهره‌برداری از سامانه ثنا ابلاغ کلیه اوراق قضایی به‌صورت آنلاین با سرعتی قابل‌توجه افزایش پیدا کرده است همچنین رسیدگی به پرونده‌های قضایی رشد قابل‌توجهی داشته و سرعت قابل‌قبولی داشته است.

ارائه خدمات آنلاین از طریق سامانه غذا موجب کاهش خطاهای انسانی شده و همچنین از هزینه‌های مربوطه نیز به میزان قابل‌توجهی کاسته است. بنابراین کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه‌های کمتر به خدمات مختلف دسترسی راحت‌تری داشته باشند.

از طرف دیگر ارائه خدمات از طریق سامانه ثنا به‌صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و امکان دسترسی عموم مردم را سهل‌تر کرده است.

عکس متن رپورتاژ همه چیز درباره ابلاغ الکترونیک

بررسی بخش‌های مختلف سامانه ثنا

همان طور که پیش از این اشاره کردیم سامانه ثنا خدمات مختلفی را در طیف گسترده‌ای به کاربران ارائه می‌دهد بنابراین علاوه بر بخش ابلاغ اوراق قضایی خدمات دیگری نیز از طریق این سامانه انجام می‌گیرد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اطلاع‌رسانی مهمترین بخش سامانه ثنا بوده که می‌تواند خدماتی در خصوص اطلاع‌رسانی برای اشخاص حقیقی اطلاع‌رسانی برای وکلا و همچنین اطلاع‌رسانی در خصوص رمز پرونده‌ها را از این بخش دریافت کرد.

همچنین لیست دفاتر خدمات و واحدهای قضایی در این سامانه قابل جستجو بوده و می‌توان صدور گواهی عدم سوء پیشینه را نیز از این سامانه درخواست کرد.

از دیگر بخش‌های مرتبط با اطلاع‌رسانی در سامانه ثنا نوبت دهی قضایی و ارائه دفاتر خدمات قضایی است.

همچنین بسیاری از خدمات مربوط به سامانه ثنا از طریق اپلیکیشن عدالت همراه قابل ارائه است.

در بخش دسترسی سریع سامانه ثنا دسترسی آسان کاربران به خدمات مهم قضایی طراحی و ایجاد شده است؛ در این بخش امکان دسترسی به پیگیری درخواست عفو، محاسبه هزینه دادرسی، محاسبه هزینه تعریف خدمات و پرداخت اینترنتی وجود دارد.

خدمات ویژه سامانه شامل: سامانه احراز هویت آنلاین، سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی، سامانه دریافت ابلاغ الکترونیک قضایی، خدمات ویژه مقام قضایی، سامانه وکلا و کارشناسان و سامانه دفاتر خدمات قضایی و همچنین سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی است‌.

در بخش استعلام قضایی استعلام کاربران از اصناف مختلف از جمله قوه قضاییه در دسترس کاربران است از جمله آن‌ها می‌توان به؛ استعلام وضعیت کارشناس، استعلام وضعیت وکیل، استعلام مدرک قضایی و استعلام سابقه طرح دعوای مرتبط با چک اشاره کرد.

ثبت نام در سامانه ثنا

  • برای ثبت نام در سامانه ثنا باید ابتدا به درگاه خدمات الکترونیک قضایی وارد شده و سپس به قسمت ابلاغ الکترونیک مراجعه کرد؛ در مرحله بعد باید در سامانه با استفاده از کد ملی شماره سریال شناسنامه و تاریخ تولد ثبت نام اولیه را انجام داد.
  • در مرحله اول کلیه اطلاعات هویتی مانند نام نام پدر دین تابعیت محل صدور شناسنامه و سایر موارد ارائه می‌شود و در مرحله بعدی اطلاعات تماس شامل شماره همراه تلفن ثابت آدرس الکترونیکی ارائه خواهد شد.
  • پس از آن نوبت به وارد کردن اطلاعات سکونتی مانند شهر استان آدرس محل سکونت و کد پستی است.
  • برای ثبت نام در این سامانه بارگذاری عکس و اطلاعات تحصیلی و شغلی نیز الزامی است.

ورود به سامانه ثنا

جهت ورود به سامانه ثنا و ابلاغ الکترونیکی لازم است که از طریق لینک https://adliran.ir/ وارد سامانه شده و از کلیه خدمات قابل ارائه به اشخاص حقیقی همچون ابلاغ‌های الکترونیکی اطلاع‌رسانی در خصوص پرونده‌های قضایی نوبت دهی و ارائه درخواست‌ها بهره‌مند شوید.

امکان ورود به سامانه ثنا از طریق کامپیوتر شخصی و همچنین با استفاده از گوشی هوشمند فراهم است اما به‌طور کلی برای دسترسی به خدمات و استفاده از خدمات سامانه ثنا احراز هویت و ثبت نام الزامی است.

با ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا یک رمز شخصی یا کد ثنا در اختیار افراد قرار می‌گیرد که هنگام ورود به سامانه ثنا مورد نیاز است. در ادامه به کمک مشاوره آنلاین حقوقی مراحل ورود و بررسی این سامانه را با هم چک خواهیم کرد.

در خصوص کاربران ایرانی سامانه ثنا کد ثنا و کد ملی جهت ورود به سامانه کافی است اما در رابطه با کاربران خارج از ایران ارائه یک رمز موقت نیز الزامی است. این رمز موقت که دارای اعتبار ۲۴ ساعته است مانند سایر رمزها به شماره موبایل فعال کاربران ارسال می‌شود و در صورت منقضی شدن نیاز به درخواست مجدد رمز موقت است.

جهت بازیابی رمز شخصی سامانه ثنا در صورت فراموشی آن می‌توان با طی کردن مراحل مختلف به مرحله وارد کردن رمز شخصی و شماره ملی رسید، در این بخش گزینه رمز خود را فراموش کرده‌ام را انتخاب کرده و در صفحه جدید گزینه فراموشی رمز عبور را انتخاب کنید در این قسمت اطلاعات درخواست شده اعم از شماره ملی را وارد کرده و روی دکمه ارسال کد فعال سازی کلیک کنید.

بعد از آن یک کد فعال سازی به شماره تلفن همراه که هنگام ثبت نام در سامانه ثنا ارائه کرده‌اید ارسال خواهد شد با استفاده از این کد رمز شخصی جدید دریافت می‌گردد.

  1. جهت مشاهده ابلاغیه‌های جدید در سامانه ثنا وارد آدرس eblagh.adliran.ir شده و کد ملی و رمز شخصی خود را وارد کنید و بعد از آن گزینه مرحله بعد را انتخاب کرده و رمز دوم که یک رمز موقت است و برای شما پیامک شده است را در باکس مشخص وارد کنید و روی دکمه ورود کلیک کنید.
  2. بعد از ورود به حساب کاربری سامانه ثنا در بخش اول با ابلاغیه‌های جدید مواجه می‌شوید و در بخش دوم ابلاغیه‌های مشاهده شده است که شامل ابلاغیه‌هایی است که شما قبلا مشاهده کرده‌اید با انتخاب گزینه اول یعنی ابلاغیه‌های جدید می‌توانید تمامی ابلاغیه‌هایی که برای شما ارسال شده‌اند را مشاهده کنید.
  3. با ورود به این بخش اطلاعات تکمیلی ابلاغیه که شامل شماره ابلاغيه تاریخ صدور زمان درج در سامانه موضوع ابلاغیه اطلاعات متن ابلاغیه شماره پرونده صادر کننده و … برای شما نمایش داده می‌شود.

این ابلاغیه‌ها و فایل آن‌ها از طریق انتخاب گزینه دریافت پیوست قابل دانلود و مشاهده است.

برای دریافت ابلاغیه و پیگیری ابلاغیه‌های قضایی می‌توان از طریق نرم‌افزار سامانه ابلاغ دادگستری نیز اقدام کرد؛ به‌طور کلی با دانلود و نصب اپلیکیشن سامانه ابلاغ دادگستری از طریق وب‌سایت eblagh.adliran.ir  می‌توان در خصوص دریافت ابلاغیه‌ها به‌صورت آسان و سریع اقدام کرد.

عکس اول متن رپورتاژ همه چیز درباره ابلاغ الکترونیک

احراز هویت ثنا

همان طور که پیشتر نیز به این موضوع اشاره کردیم ورود و استفاده از خدمات سامانه ثنا ابلاغ الکترونیکی و خدمات و امکانات سایت آن مستلزم ثبت نام و احراز هویت در این سامانه است که به‌طور کلی در دو مرحله ثبت نام اولیه و احراز هویت صورت می‌گیرد.

برای ثبت نام اولیه وارد وب‌سایت شده و اطلاعات فردی را وارد سامانه می‌کنید احراز هویت و ثبت نام به‌صورت حضوری نیز ممکن است که با همراه داشتن مدارک شناسایی کارت ملی و شماره موبایل فعال که به نام خودتان است می‌توانید به یکی از دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و بعد از پر کردن فرم‌های ارائه شده احراز هویت را به‌صورت حضوری نزد مسئول دفتر انجام داده و رمز شخصی یا کد ثنا را دریافت کنید.

اما به جهت صرفه‌جویی در وقت و همچنین سهولت و سرعت انجام ثبت نام بسیاری از کاربران می‌توانند به‌صورت غیر حضوری و در منزل این دو مرحله ثبت نام و احراز هویت را انجام دهند.

برای ثبت نام غیرحضوری و به‌صورت آنلاین به وب‌سایت ثنا به نشانی sana.adliran.ir مراجعه کنید. و در صفحه گزینه ثبت نام برخط آنلاین را انتخاب کنید، این گزینه مخصوص ثبت نام اشخاص حقیقی است.

بعد از طی این مرحله وارد صفحه ثبت نام سامانه ثنا شده و اطلاعات را تکمیل کنید پس از ثبت کلیه اطلاعات در صورتی که نیاز به ویرایش اطلاعات نداشته باشید روی گزینه ثبت اطلاعات اولیه کلیک کرده و ثبت نام اولیه را نهایی کنید.

در جهت احراز هویت ثنا می‌توانید از طریق کارگزاری‌های مختلف که مورد تایید سامانه ثنا است یک کارگزاری را انتخاب کرده و روی عنوان «شروع احراز هویت غیر حضوری» کلیک کنید.

صفحه داخل کادر قرمز را امضا کرده و روی گزینه ادامه کلیک کرده و چهره خود را درون کادر مربوطه قرار داده تا یک ویدیوی سلفی ۸ ثانیه‌ای از شما گرفته شود.

اگر این مراحل را به‌درستی انجام داده باشید پیام درخواست احراز هویت شما با موفقیت ارسال شد به نمایش در می‌آید و بعد از آن پیام کوتاه با رمز شخصی سامانه ثنا به شماره همراه شما ارسال خواهد شد.

برای ثبت نام غیر حضوری و آنلاین سامانه ثنا برای کاربران خارج از ایران رفع مشکل در مراحل مختلف از طریق سامانه میخک امکان‌پذیر است.

همان طور که پیش از این شرح دادیم سامانه ثنا به‌عنوان یک درگاه آنلاین با هدف ابلاغ اوراق قضایی از طریق قوه قضاییه و ارسال انواع اظهارنامه‌ها و ثبت و تنظیم دادخواست مختلف راه‌اندازی شده است؛ استفاده از خدمات گسترده آنلاین قضایی با ثبت نام و احراز هویت در این سامانه و دریافت رمز شخصی امکان‌پذیر است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه