راهنمای خرید بهترین عینک کوهنوردی جولبو | ۶ نکته مهم

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات دوشنبه، ۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰
راهنمای خرید بهترین عینک کوهنوردی جولبو | ۶ نکته مهم

این مطلب به بررسی فناوری قاب و لنز عینک‌های جولبو پرداخته است تا به شما برای انتخاب عینک آفتابی کوهنوردی کمک کند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

از سال ۱۸۸۸، جولبو انقلابی در صنعت عینک کوهنوردی به راه انداخته است. اشتیاق برای کاوش و فتح قله‌ها در فرهنگ جولبو تنیده شده است و همچنان آن را به طراحی و توسعۀ بهترین عینک‌های آفتابی کوهنوردی و اسکی در جهان سوق می‌دهد. عینک‌‌های جولبو انتخاب بسیار از کوهنوردان و ورزشکاران هستند. در این راهنما، فناوری قاب و لنز عینک‌های جولبو را بررسی می‌کنیم تا به شما برای انتخاب عینک آفتابی کوهنوردی، یکی از مهم‌ترین لوازم کوهنوردی، کمک کنیم.

دسته‌بندی لنزها بر اساس میزان عبور نور مرئی | کدام لنز بهترین است؟

گرچه برخی از عینک‌های آفتابی به‌دلیل رنگی بودن، نور مرئی کمتری را از خود عبور می‌دهند؛ اما عینک‌های باکیفیت در واقع علاوه بر پرتوهای فرابنفش، نور مرئی را نیز فیلتر می‌کنند. همچنین، لنزها بر اساس میزان عبور نور مرئی به پنج دسته تقسیم می‌شوند:

  • دسته صفر: این لنزها شفاف هستند و بین صفر تا ۱۹ درصد نور را فیلتر می‌کنند. این لنزها برای عینک‌هایی با اهداف زیبایی‌شناسی استفاده می‌شوند.
  • دسته یک: درصد حفاظت بین ۲۰ تا ۵۷ درصد است. این لنزها در محیط‌های کم‌نور (به‌عنوان مثال آسمان ابری) استفاده می‌شوند.
  • دسته ۲: این لنزها بین ۵۸ تا ۸۲ درصد نور را فیلتر می‌کنند، برای آب‌وهوای آفتابی به غیر از فصل تابستان مناسب هستند.
  • دسته ۳: این لنزها بین ۸۲ تا ۹۲ درصد نور را فیلتر می‌کنند و در مکان‌هایی که نور خورشید شدید است (ساحل، دریا، کوه و غیره) محافظت کافی را ارائه می‌دهند.
  • دسته ۴: این لنزها تا ۹۷ درصد نور را فیلتر می‌کند. فقط برای محیط‌هایی مانند کوه‌های مرتفع و یخچال‌های طبیعی مناسب هستند. آن‌ها نباید هنگام رانندگی استفاده شوند، زیرا روی بینایی و درک رنگ تاثیر می‌گذارند.

در یخچال‌های طبیعی، (به‌دلیل انعکاس خورشید روی برف و یخ) نور هم از بالا و هم از پایین می‌تابد، بنابراین به عینک‌هایی با حداقل لنز دسته ۳ نیاز دارید. بهترین عینک‌ها، عینک با لنزهای دسته ۴ هستند. برای خرید لنز نه‌تنها دسته لنز انتخابی عینک شما مهم است، بلکه ویژگی‌های خاص دیگری را نیز باید در نظر بگیرید.

انواع لنزهای عینک

۶ نکته مهم خرید عینک کوهنوردی جولبو

عینک کوهنوردی یک عینک معمولی نیست. برای خرید یک عینک کوهنوردی خوب، لیست کاملی از ویژگی‌های عملکردی و محافظتی را باید در نظر بگیرید. در ادامه به برخی از این موارد که در هنگام خرید بهترین عینک جولبو باید در نظر بگیرید، اشاره می‌کنیم.

۱. انتخاب شیشه بزرگ

عینک کوهنوردی قطعا باید از کل چشم در برابر نور خورشید محافظت کند؛ زیرا نور از همه سو می‌تابد، شیشه‌های بزرگ، مانند Julbo Explorer Cameleon، پوشش بیشتری در قسمت‌های بالایی، پایینی و کناری شیشه‌ها دارند و از تابش مستقیم نور خورشید به چشم جلوگیری می‌کنند.

۲. پوشش ضدبخار

از آنجایی که سطح دما و رطوبت در داخل عینک بسیار بالاتر از سطح بیرونی است، عینک شما بخار می‌گیرد. برای جلوگیری از این اتفاق، برخی از عینک‌ها دارای پوشش ضد بخار هستند. بنابراین، هنگام خرید لنز عینک آفتابی، حتما باید مطمئن شوید که شیشه‌ها دارای پوشش ضدبخار هستند!

توجه داشته باشید: اگر شیشه‌ها بخار می‌گیرند، عینک را با دستکش مالش ندهید؛ زیرا ممکن است به پوشش آن آسیب برساند. بهتر است، لنز را با یک پارچه بدون پرز تمیز کنید!

۳. تکنولوژی لنز

به‌طور کلی، لنزهای شیشه‌ای از پلاستیک با کیفیت بالا، نشکن و مقاوم در برابر خش ساخته می‎‌شوند به همین دلیل خطر آسیب کمتری دارند، زیرا خرد نمی‌شوند. جدا از این موارد هریک از لنزها ویژگی خاصی دارند. برای انتخاب لنز باید بدانید کدام لنز بیشتر با نیازهای ماجراجویانۀ شما مطابقت دارد.

لنزهای پلاریزه

لنزهای پلاریزه مزایای بسیار خوبی دارند. آن‌ها تابش نور را به حداقل می‌رسانند، بافت‌های مختلف را متضاد می‌کنند و برای افرادی که به نور حساس هستند، بسیار مفیدند. اما آیا برای کوهستان مناسب هستند؟

برخی می‎گویند بله و برخی دیگر خیر. نگرانی بزرگ در مورد عینک‌های پلاریزه این است که آن‌ها ممکن است به‌دلیل اعوجاج ناشی از پلاریزگی تشخیص مناظر را دشوار کنند. این امر می‌تواند به یک نگرانی ایمنی برای کوهنوردان تبدیل شود، به‌خصوص زمانی که مشاهده شکاف‌ها و تغییرات سطح زمین اهمیت بالایی زیادی دارد. عینک پلاریزه Julbo MonteBianco ویژگی پلاریزگی را دارد.

لنزهای ترانزیشن

رنگ این لنزها بسته به محیط تغییر می‌کند و به‌طور خودکار شدت انتقال نور بصری را کاهش و افزایش می‌دهند و مقابله با شرایط نوری متغیر در طول صعود را آسان‌تر می‌کنند.

لنزهای آینه‌ای

عینک مدل  Explorer L Alti Arc 4 جولبو دارای لنزهای آینه‌ای است. این لنزها دو کارکرد اساسی دارند:

۱. نخست، نورهای بازتابی آزاردهنده را از چشم دور نگه می‌دارند

۲. ثانیاً، رنگ‌های خاصی از نور را فیلتر می‌کنند

بنابراین، در هنگام استفاده از عینک‌ نقره‌ای، اغلبِ نور سفید (مثلا نور منعکس شده از برف) برگشت می‌خورد و نور بیشتری از رنگ‌های دیگر برای مثال نواحی تیره روی سنگ یا نور آبی آب خواهید دید.

به‌طور خلاصه در مناطق مرتفع آلپ، که نور خورشید مستقیم از یخ و برف منعکس می‌شود، لنزهای پلاریزه این انعکاس‌های آزاردهنده را از بین می‌برند (مانند Julbo Chameleon). عینک‌هایی با محافظ ضدبخار (به‌عنوان مثال Julbo Zebra) - همان طور که از نامش مشخص است - دید بدون بخار را تضمین می‌کنند. لنزهای فتوکرومیک نیز به‌طور خودکار با تغییر شرایط نور تنظیم می‌شوند.

۴. متناسب بودن با سر

یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید عینک آفتابی، اندازۀ مناسب آن برای سر شما است. همان طور که برای انتخاب لباس کوهنوردی متناسب بودن آن با بدن خود را تنظیم می‌کنید برای انتخاب عینک کوهنوردی نیز باید این مورد را در نظر بگیرید. اندازۀ عینک باید به‌گونه‌ای باشد که از روی سر نیفتد. همچنین زمانی که آن را زیر کلاه ایمنی یا کلاه کوهنوردی خود استفاده می‌کنید، نباید اذیت شوید. دسته‌های انعطاف‌پذیر برای حل این مشکل مفید هستند.

۵. محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و نور

هرگز به لنزهایی که کمتر از ۱۰۰ درصد محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند، بسنده نکنید. دو نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد که چشم‌هایتان باید رد برابر آن محافظت شوند:

  • UVA رایج‌ترین اشعه است. می‌تواند مستقیماً از قرنیه چشم عبور کند و به شبکیه و عدسی آسیب برساند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه UVA با آب مروارید، ازدست‌دادن بینایی و حتی دژنراسیون ماکولا مرتبط است.
  • اشعه UVB در ارتفاعات بالاتر یافت می‌شود. اگرچه این نورها قادر به عبور از شیشه عینک نیستند، اما همچنان می‌توانند از سطوح منعکس شوند و به چشم آسیب برسانند.

عینک‌هایی با درجه UV400 برای محافظت در برابر اشعه‌هایی که در انتهای بالای طیف موج (۴۰۰ یا کمتر)، قرار دارند؛ از جمله اشعه‌های UVA و UVB مناسب هستند. لنزهای اسپکترون ۳ و ۴ دو نمونه لنز با این ویژگی‌ هستند.

  • Spectron 4 CF گران‌ترین گزینه است و حداکثر محافظت در برابر نور را ارائه می‌دهد. ۹۰ درصد نور مرئی را مسدود می‌کند و برای صعودهای کوهنوردی ضروری است.
  • Spectron 3 CF مقدار بالایی از محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و تابش خیره‌کننده را ارائه می‌دهد و برای کوهنوردی‌های در حد متوسط مناسب است. حدود ۸۰ درصد از نور مرئی را مسدود می‌کند.

۶. سایر ویژگی‌ها

سایر ویژگی‌های کاربردی عبارت‌اند از سوراخ‌های تهویه و مسدودکننده تعریق. هنگام کوهنوردی، احتمالاً عرق می‌کنید و وقتی استراحت کنید، سرتان به سرعت سرد می‌شود. سوراخ‌های تهویه، هوای گرم را خارج می‌کنند و عرق را به حداقل می‌رسانند. بعلاوه، مسدودکنندۀ عرق از پایین‌آمدن عرق از پیشانی و ورود آن به داخل چشم جلوگیری میکند. Julbo Trek Spectron 4. این ویژگی را دارد.

درنظرگرفتن ویژگی‌های فوق به شما کمک می‌کند، بهترین عینک را با توجه به نیازتان انتخاب کنید. اما اگر هنوز نمی‌دانید کدام‌یک از عینک‌های جولبو را انتخاب کنید، ما در ادامه سه مدل از بهترین عینک‌های کوهنوردی جولبو را معرفی می‌کنیم

عینک کوهنوردی

بهترین عینک‌ کوهنوردی جولبو

عینک‌های جولبو تنوع زیادی دارند. مدل‌های زیر سه مدل از بهترین عینک‌های کوهنوردی جولبو هستند.

۱. عینک Julbo Explorer 2.0

 عینک جولبو اکسپلور ۲.۰ برای کوهنوردی‌های سخت و طولانی طراحی شده است. این عینک با لنزهای فتوکرومیک ری اکتیو کاملئون، بینایی خوبی دارد و مقدار عالی از رنگ‌ها را به شما نشان می‌دهد. دسته‌های ضد لغزش و پدهای بینی لاستیکی کمک می‌کنند عینک در جای خود ثابت بماند، همچنین بند قابل تنظیم دور گردن باعث جلوگیری از افتادن عینک می‌شود.

۲. عینک OAKLEY CLIFDEN

یکی از عینک‌های کوهنوردی که به‌تازگی عرضه شده است. محافظ‌های جانبی، نگهدارندۀ پل بینی و بند فولادی بافته شده حداکثر محافظت را ارائه می‌دهند و همه کاملا قابل جدا شدن هستند. اوکلی کلیفدن را با لنزهای PRIZM Snow Black برای صعود به قله های بلند بهترین انتخاب است.

۳. عینک JULBO CHAM

 این عینک‌ آفتابی کوهنوردی دارای پوشش‌های جانبی چرمی، دسته‌های قابل تنظیم با و لنزهای پلی کربنات اسپکترون و مقاوم در برابر ضربه است. قاب فلزی سبک‌وزن آن کاملا راحت است و در عین حال در جای خود می‌ماند.

نکته جالب در مورد عینک‌های جولبو این است که می‌توانید برای هریک از فریم‌ها لنزهای مختلفی تهیه کنید. برای مثال می‌توانید اکسپلورر را با لنز کمل یا اسپکترون ۴ بخرید.

پرسش‌های متداول

تفاوت بین لنزهای ری اکتیو و اسپکترون جولبو چیست؟

لنزهای REACTIV فتوکرومیک هستند و بسته به میزان نور ماوراء بنفش موجود، با روشن‌تر یا تیره‌ترشدن، با تغییر شرایط نوری تنظیم می‌شوند. لنزهای ری اکتیو از NXT (Trivex) ساخته شده‌اند که شفافیت شیشه و دوام و مقاومت استثنایی در برابر ضربه دارد.

لنزهای اسپکترون فتوکرومیک نیستند و روشن یا تیره نمی‌شوند. این لنزها از پلی‌کربنات ساخته شده‌اند که در برابر شکستگی مقاوم است و یک لنز همه‌کاره مناسب برای انواع فعالیت‌ها است.

آیا لنزهای اسپکترون ۴ جولبو پلاریزه هستند؟

لنزهای اسپکترون ۴ پلاریزه نیستند. آن‌ها یک پوشش ضد انعکاس دارند، ۹۵ درصد نور مرئی (۵ درصد VLT) را مسدود می‌کنند و ۱۰۰ درصد از اشعه های UV A، B و C محافظت می‌کنند.

چگونه عینک جولبوی خودم را تمیز کنم؟

از یک پارچه نرم یا سایر مواد غیرساینده استفاده کنید. با شستن ملایم قاب و لنز در آب صابون شروع کنید؛ سپس عینک را با آب تمیز بشویید و رطوبت باقی مانده را پاک کنید. از استفاده از حلال‌ها، پاک‌کننده‌های شیمیایی، محصولات مبتنی بر کاغذ، دستکش یا سایر مواد ساینده که ممکن است به‌طور دائمی به لنز آسیب برساند، خودداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه