مشهد، مقصدی برای عاشقان زیارت و گردشگری

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات دوشنبه، ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۰
مشهد، مقصدی برای عاشقان زیارت و گردشگری

درصورتی‌که ساکن اهواز هستید می‌توانید با خرید بلیط اهواز- مشهد سفری به این شهر زیارتی و گردشگری داشته باشید تا از دیدن جاذبه‌های زیبای آن لذت ببرید و خاطره‌ای خوش برای خود بسازید.

هر زمانی که حرف از مشهد به میان بیاید بدون شک اولین چیزی که به ذهن همه می‌رسد، حرم امام رضا (ع) است، به همین دلیل این شهر به‌عنوان قطب گردشگری مذهبی در ایران شناخته می‌شود.

در این شهر می‌توان علاوه بر زیارت حرم امام رضا (ع) از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مختلفی که در این منطقه وجود دارد نیز دیدن کنید که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

آشنایی با مناطق دیدنی شهر مشهد

مشهد مرکز استان خراسان رضوی است و در شمال شرقی ایران قرار دارد که هر ساله میزبان و پذیرای بسیاری از گردشگران از شهرهای داخلی و مسافرانی از دیگر کشورها است.

اگر ساکن اهواز هستید و قصد دارید تا با استفاده از وسایل نقلیه عمومی همچون قطار یا هواپیما خود را به شهر زیارتی و سیاحتی مشهد برسانید بهتر است برای دسترسی آسان‌تر از طریق اینترنت، بلیط اهواز مشهد را خریداری کنید.

حرم امام رضا (ع)، مهمترین مکان زیارتی مشهد

مقصد اصلی بسیاری از مسافرانی که به مشهد سفر می‌کنند، زیارت حرم امام رضا (ع) است که در نیمه شرقی شهر قرار دارد و ۴ خیابان اصلی نیز به این مکان مقدس ختم می‌شوند.

حرم اما رضا (ع) در زمان سلطان محمود برای اولین‌بار در نزدیکی دوازده قرن ساخته شد و در عصر تیموریان  نیز ساخت بخش‌های زیادی از جمله مسجد گوهرشاد نیز در این مکان صورت گرفت.

باگذشت زمان و در هر دوره وسعت حرم نیز افزایش پیدا کرد تا در نهایت به‌شکل امروزی درآمد که از ۴ جهت شمال، جنوب، شرق و غرب دارای ۱۷ ورودی برای دسترسی بهتر زائران است.

مکان‌های تاریخی در شهر مشهد

هرچند هدف بسیاری از افراد برای مسافرت به مشهد، زیارت حرم امام رضا (ع) است اما می‌توان به جاذبه‌های تاریخی متعددی که در این شهر وجود دارد نیز اشاره کرد، پس باید این‌طور گفت که مشهد برای گردشگرانی که به قصد تفریح به این منطقه می‌آیند نیز بسیار جذاب خواهد بود.

در گذشته نام این شهر سناباد بود و از نظر تاریخی نیز مهم‌ترین دوران آن به پادشاهی نادرشاه افشار برمی‌گردد که مشهد را به‌عنوان پایتخت خود انتخاب کرد، از همین رو با توجه به پیشینه تاریخی می‌توانید مکان‌های متنوعی به شرح زیر را در مشهد مشاهده کنید:

  • گنبد خشتی: در دوران تیموریان بنای اولیه گنبد خشتی ساخته شد و بعد از آن در دوران صفوی و قاجار نیز فعالیت‌هایی برای تکمیل ساختار این مکان صورت گرفت.
  • کلیسای مسروپ قدس: در سال ۱۹۴۱ میلادی توسط ارامنه ساکن در شهر مشهد این کلیسا ساخته شد که دارای ۲ گنبد مخروطی‌شکل بوده و با توجه به معماری جالب‌توجه و قدمت چندین ساله خود در فهرست بناهای تاریخی و فرهنگی شهر به ثبت رسیده است.
  • خانه توکلی: یکی از بناهای تاریخی در مشهد با نام خانه توکلی شناخته می‌شود که قدمت آن به دوران قاجار بر می‌گردد که با حضور در این مکان می‌توانید آجرکاری و کاشی‌کاری‌های خاص آن را مشاهده کنید.
  • حمام مهدی قلی بیگ: برای تماشای بناهای تاریخی در شهر مشهد می‌توانید حمام مهدی قلی بیگ را هم انتخاب کنید که قدمت آن مربوط به دوران صفویه است و ساختار و معماری اصیل ایرانی دارد.
  • میل اخنگان: قدمت این مکان که با نام برج میل هم معروف است به قرن ششم هجری برمی‌گردد.
  • موزه نادری: یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی در شهر مشهد موزه نادری بوده که آرامگاه نادرشاه افشار را در خود جای می‌دهد و دارای چندین سالن مختلف برای نمایش اشیا باستانی است.

علاوه بر این اماکن جذاب و دیدنی باید آرامگاه‌های متعددی که در مشهد وجود دارند و متعلق به مشاهیر و بزرگان ایرانی هستند را نیز مشاهده کنید که شامل آرامگاه فردوسی، خیام، عطار و شیخ بهایی است.

باغ نادری

آشنایی با مناطق تفریحی و جذاب در شهر مشهد

یادتان باشد که بعد از زیارت و مشاهده بناهای تاریخی مشهد می‌توانید سری هم به مکان‌های تفریحی و جذاب این شهر بزنید تا خاطره‌ای به‌یادماندنی از سفر به این منطقه در ذهن شما حک شود.

در ضمن می‌توانید از تفریحاتی که در این مکان‌ها برای گردشگران در نظر گرفته می‌شود نیز بهره‌مند شوید، تعدادی از بهترین مناطق این شهر به شرح زیر است.

  • چشمه گراب: این چشمه آتشفانی بیرون از شهر مشهد قرار دارد که یکی از جاذبه‌های طبیعی و بسیار زیبا در این منطقه به ‌شمار می‌رود و می‌توانید بازدیدی از آن داشته باشید.
  • طرقبه: این منطقه کوهستانی با شرایط آب‌وهوایی دلپذیری که دارد می‌تواند گزینه خوبی برای تفریح در اطراف شهر مشهد باشد که رستوران، کافه، مجتمع سوارکاری، دهکده آبی، فضای ورزشی و بسیاری دیگر از امکانات را برای رفاه حال گردشگران ارائه می‌دهد.
  • پارک کوه سنگی: این منطقه به‌عنوان دومین پارک بزرگ مشهد شناخته می‌شود که در مناطق ییلاقی ساخته شده و با حضور در این فضا می‌توانید کمی به گشت‌وگذار بپردازید.
  • باغ وحش وکیل آباد: یکی از مکان‌های تفریحی و جالب‌توجه در شهر مشهد، باغ‌وحش وکیل آباد نام دارد که معمولا بین ساعات ۹ تا ۱۶ امکان بازدید برای عموم را فراهم می‌کند و یک تجربه جذاب برای شما خواهد بود.
  • بوستان مینیاتوری مشهد: با حضور در این پارک می‌توانید نزدیک به ۵۸ سازه و نماد تاریخی کشور که در ابعاد کوچک و مینیاتوری ساخته شده را مشاهده کنید، البته امکانات تفریحی دیگری نیز مانند زمین بازی، کافی‌شاپ، قطار ریلی و برخی موارد دیگر نیز در این مکان دیده می‌شود.
  • چالیدره: در بخش غربی مشهد و در فاصله‌ای حدود ۳۰ کیلومتری یکی از مناطق ییلاقی خوش آب‌وهوا با نام چالیدره قرار دارد که با وجود امکانات تفریحی مانند قایق‌سوای، تله سیژ، بانجی جامپینگ، زیپ لاین و ماهیگیری، گردشگران زیادی را به‌سمت خود جذب می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری مشهد

مقدمات سفر به مشهد را با فلای تودی آماده کنید

برای خرید بلیط قطار و هواپیما به‌منظور سفر به مشهد می‌توانید از امکانات وب‌سایت فلای تودی استفاده کنید، از دیگر خدمات این سامانه باید به امکان تهیه پروازهای خارجی و رزرو هتل در شهرهای مختلف داخلی و خارجی اشاره کرد.

جمع‌بندی

برای کسانی که قصد سفر به شهر زیارتی و سیاحتی مشهد را دارند، می‌توانند علاوه بر زیارت حرم امام رضا (ع) به مکان‌های تاریخی و طبیعی مختلفی همچون خانه توکلی، گنبد خشتی، میل اخنگان، طرقبه، چالیدره، پارک مینیاتوری و بسیاری موارد دیگر هم سر بزنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه