چرا باید حتما به چابهار سفر کنیم؟

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات سه شنبه، ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۰
چرا باید حتما به چابهار سفر کنیم؟

چابهار یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری کشور است که با وجود جاذبه‌های دیدنی بی‌نظیر، هر شخصی را وسوسه می‌کند تا به این بندر زیبا سفر کند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بندر چابهار یکی از زیباترین شهرهای کشور است که در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. شهر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور به شمار می‌رود که به آب‌های آزاد، راه دارد. رزرو هتل های چابهار در تمام ایام سال، افتخار میزبانی از گردشگران بسیاری را داشته که به این شهر سفر می‌کنند.

در این شهر بندری جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارد که بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است و باعث شده این شهر به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری کشور تبدیل گردد. جاذبه‌های چابهار، هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. در ادامه با دلایل سفر به چابهار آشنا خواهیم شد.

آشنایی با بندر چابهار

جمعیت چابهار در آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، تعداد افراد ساکن در این شهر به ۲۸۳،۲۰۴ نفر می‌رسد. ساکنان شهر چابهار، بیشتر اهل سنت هستند و به زبان بلوچی که با لهجه‌های مختلفی همچون باهوکلاتی، جدگالی و کنارکی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

 دسترسی این بندر به آب‌های آزاد باعث شده تا اهمیت زیادی داشته باشد و اقتصاد بیشتر شهر چابهار وابسته به منطقه آزاد است. همچنین صنایع غذایی و پتروشیمی، از دیگر منابع اقتصادی بندر چابهار به شمار می‌رود.

چابهار یکی از مهمترین شهرهای کشور در پرورش ماهی و میگو است و بخشی از درآمد ساکنان شهر را تامین می‌کنند. همچنین گردشگری و سوغات از دیگر بخش‌های اقتصادی چابهار به شمار می‌رود. چابهار در منطقه مکران واقع شده و این منطقه قدمت تاریخی زیادی داشته که در دوران ماد به نام سرزمین پاریکانیان از آن یاد شده است.

چابهار جزء شهرهای چهار فصل کشور به شمار می‌رود که در هر فصل سال، زیبایی و جذابیت مختص به خود را دارد. اما می‌توان اوایل آبان تا فروردین را بهترین زمان برای سفر به چابهار انتخاب کرد. زیرا در سایر ماه‌های سال، رطوبت هوا بالا بوده و ممکن است تحمل آن برای گردشگران دشوار باشد.

جاذبه‌های گردشگری چابهار

فواره بلوچستان چابهار

یکی از جذاب‌ترین و مهیج‌ترین پدیده‌های طبیعی و دیدنی بندر چابهار، فواره بلوچستان است که این فواره‌ها بر اثر برخورد امواج دریا با صخره‌های ساحل، به وجود می‌آیند. حفره‌های موجود در زمین باعث می‌شود تا فواره‌ها از سطح زمین بیرون زده و حداکثر تا ارتفاع ۱۰ متر به‌سمت بالا پرتاب شوند.

کوه‌های مریخی

کوه‌های مریخی و کوه‌های مینیاتوری از دیگر جاذبه‌های چابهار است که گردشگران در سفر به چابهار از این جاذبه طبیعی لذت می‌برند. این کوه‌ها از منطقه کچو تا خلیج گواتر امتداد دارند. جنس کوه‌های مینیاتوری رسوبی بوده و همین باعث شده تا هیچ گیاهی نتواند روی آن‌ها رشد کند.

کوه‌های مریخی از پدیده‌های مورفولوژی چابهار به شمار می‌رود و با تراشه‌های زیبا و طبیعی به‌صورت مخروطی و قرمز رنگ، جذابیت خاصی را به خود گرفته‌اند و به کوه‌های مریخی شباهت پیدا کرده است، به همین دلیل این کوه‌ها با نام کوه‌های مریخی شهرت دارند.

تالاب لیپار

تالاب لیپار یکی از جاهای دیدنی چابهار است که در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار قرار گرفته و به تالاب صورتی نیز شهرت دارد. این تالاب یکی از جاذبه‌های طبیعی چابهار به شمار می‌آید که در سفر به چابهار لازم است از آن بازدید کرد.

تالاب صورتی چابهار زیستگاه پرندگان منحصربه‌فردی همچون عقاب دشتی، باقرقره، فلامینگو و چنگر است. رنگ زیبا و حضور پرندگان این تالاب باعث شده تا به یکی از خیره‌کننده‌ترین جاذبه‌های چابهار تبدیل شود.

غارهای بان میستی

غارهای بان میستی توسط دو غار طبیعی و مصنوعی به وجود آمده است. این غارها در ۵ کیلومتری کوه شهباز و در نزدیکی شهر چابهار قرار دارند. غار طبیعی این جاذبه به‌صورت نیم‌دایره است و آرامگاه کوچک گچی در آن قرار گرفته است.

ساحل تیس

ساحل زیبای تیس، یکی از جاهای دیدنی چابهار است که در سفر به چابهار باید حتما از آن بازدید کرد. این ساحل، بسیار تمیز و زیبا است. در ساحل تیس، تفریح‌های متنوع و مهیجی که برای کودکان و بزرگسالان در نظر گرفته شده، لحظات خوشی را برای گردشگران رقم می‌زند.

افرادی که حتی شنا بلد نیستند هم می‌توانند به این ساحل آمده و قدم زدن در آب را تجربه کنند، چراکه شیب کم این ساحل باعث شده تا عمق دریا تا فاصله ۱۰۰ متر، بسیار کم باشد.

مسجد جامع تیس

معماری مسجد جامع تیس، شباهت زیادی به معماری مساجد پاکستان و هندوستان دارد. اکثر مساجد اهل سنت دارای یک مناره هستند. مسجد جامع تیس هم بر همین اساس، یک مناره دارد. رنگ‌های زیبای گنبدها و مناره مسجد که به رنگ قرمز و سبز است به جذابیت این مسجد افزوده است.

جنگل‌های حرا

جنگل‌های حرا از دیگر جاذبه‌های دیدنی قشم است که اکثر گردشگران در سفر به چابهار از آن بازدید می‌کنند. این جنگل‌ها در نزدیکی خلیج گواتر قرار دارند. جنگل‌های حرا در میان مردابی با درختچه‌های منحصربه‌فرد و وجود پرندگان و خزندگان بسیاری شکل یافته است.

جنگل حرا چابهار- رپورتاژ

درخت انجیر معابد

درخت انجیر معابد یا درخت مکرزن به درخت لور و انجیر هندی هم شهرت دارد. این درخت، گیاهی هندی است که برگ‌های پهنی دارد و شاخه‌های آن به‌سمت پایین آمده و در لابه‌لای شن‌ها، ریشه‌های خود را می‌گستراند.

موزه محلی چابهار

از دیگر جاذبه‌های دیدنی که در سفر به چابهار می‌توان از آن بازدید کرد، موزه محلی چابهار است. قدمت ساختمان موزه به دوره قاجار می‌رسد و در سال‌های قبل، از این ساختمان به‌عنوان ساختمان فرمانداری استفاده می‌شد. ساختمان اصلی موزه دو طبقه است که شامل سه در ورودی، اتاق‌ها و راهرو است.

منطقه حفاظت‌شده گاندو

از دیگر اماکنی که در سفر به چابهار بهتر است از آن بازدید کرد، منطقه حفاظت‌شده گاندو است. این مکان، زیستگاه تمساح پوزه کوتاه یا گاندو است که از موجودات با ارزش ملی و بین‌المللی به شمار می‌آید. طول این تمساح کمیاب، تقریبا ۴ متر است و از بازماندگان نسل دایناسورها هستند.

در منطقه گاندو می‌توان علاوه بر تمساح پوزه کوتاه، حیوانات دیگری همچون سیاه گوش، شغال، روباه و سنجاب بلوچی را مشاهده کرد. منطقه حفاظت‌شده گاندو یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های چابهار به شمار می‌رود.

گِل فِشان

گل فشان از دیگر جاذبه‌ها و مناطق دیدنی این شهر بندری است که در ۱۱۰ کیلومتری شهر چابهار قرار دارد و از فعال‌‌ترین گِل اَفشان‌های ایران به شمار می‌رود. در این پدیده طبیعی، گل و لای با فشار زیادی از زیر زمین خارج شده و سپس صدای ترکیدن حباب به گوش می‌رسد. بازدید از این جاذبه در سفر به چابهار توصیه می‌گردد.

قلعه پیروز گت

قلعه پیروز گت از جمله اماکن دیدنی و تاریخی در چابهار است که قدمت آن به دوران اشکانیان و ساسانیان می‌رسد. این قلعه در ۵ کیلومتری روستای تیس واقع شده که قدمت آن به دوره هخامنشان برمی‌گردد. تپه‌های اطراف قلعه پیروز گت از جنس آهک است، اما سنگ‌های قلعه، جنسی غیر آهکی دارند که از مکان دیگری برای ساخت آنجا، آورده شده است.

باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی چابهار مساحتی بالغ بر ۶ هکتار دارد که حدود 4 هزار گونه گیاهی کمیاب و بومی در آن نگهداری می‌شود. باغ گیاه شناسی یکی از جاهای دیدنی برای گردش و بازدید در سفر به چابهار است که قدم زدن در میان گل‌ها و گیاهان متنوع، بسیار دلنشین خواهد بود.

 قدمت این باغ به دهه ۴۰ برمی‌گردد که در اوایل دهه ۵۰ افتتاح شد و فعالیت خود را آغاز کرد. علاقه‌مندان به باغبانی و نگهداری از گیاهان، می‌توانند در این باغ مورد آموزش قرار گیرند. باغ گیاه شناسی چابهار در ۵ کیلومتری شمال غربی این شهر قرار گرفته است.

خلیج پزم

خلیج پزم از منحصر به فردترین سواحل چابهار است که ماسه‌هایی طلایی رنگ دارد و مجاورت آن با دریای نیلگون، چشم‌انداز بی‌نظیری را به وجود آورده است. غارهای صخره‌ای که در اطراف ساحل خلیج پزم قرار دارد، مکان مناسبی برای عکاسی هستند.

اسکله‌های چابهار

شهر چابهار دارای اسکله‌های متعددی است که اسکله‌های بریس، تیس و رمین از زیباترین اسکله‌های چابهار به شمار می‌آیند. گردشگران در سفر به چابهار، ماهیگیرانی را مشاهده خواهند کرد که ماهی‌های زیادی را صید کرده و در این اسکله‌ها ماهی‌های تازه خود را عرضه می‌کنند.

اسکله رمین

اسکله رمین از جاذبه‌های گردشگری چابهار است که لحظات شادی را برای گردشگران ایجاد می‌کند. این اسکله یکی از ‌بهترین و زیباترین اسکله‌های ماهیگیری در چابهار است که می‌توان از نزدیک ماهیگیران را مشاهده کرد.

اسکله تیس

اسکله تیس دومین اسکله زیبا و مهم چابهار است که در منطقه آزاد قرار دارد و از جاهای دیدنی شهر چابهار به شمار می‌رود. بازدید از این اسکله در شب و غروب آفتاب، منظره‌ای بی‌نظیر و منحصربه‌فردی را به نمایش می‌گذارد. این اسکله در روستای تاریخی تیس که قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد، قرار گرفته است. بندر تیس در ۹ کیلومتری شمال بندر چابهار قرار دارد.

اسکله تیس چابهار- رپورتاژ

اسکله کنارک

از دیگر اسکله‌های زیبای چابهار، اسکله کنارک است که لنگر گرفتن قایق‌های ماهیگیری در این اسکله، برای گردشگران جذاب خواهد بود. همچنین پرندگان مهاجر در این اسکله، آن را دیدنی‌تر کرده است. این اسکله در ۵۵ کیلومتری غرب چابهار قرار گرفته و در سفر به چابهار می‌توان از تماشای این اسکله لذت برد.

اسکله پسابندر

اسکله پسابندر یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی چابهار است که در نزدیکی خلیج گواتر قرار دارد. این اسکله نام خود را از شخصی به نام پسا گرفته است. این شخص در قدیم کدخدای این بندر بوده و مردم چابهار این بندر را پسابندر می‌گویند. قدم زدن و تماشای دریای بی‌کران از ساحل ماسه‌ای پسابندر از جذابیت‌های این بندر به شمار می‌آید.

تفریحات چابهار

در چابهار نیز مانند سایر شهرهای ساحلی، می‌توان از تفریحات آبی آن بهره‌مند شد. موج‌سواری، غواصی، قایق‌سواری، شاتل، جت اسکی، کانو سواری، ویک بوردینگ و ماهیگیری از تفریحات پرهیجان چابهار است که می‌توان در سفر به چابهار از آن‌ها لذت برد.

از ورزش‌های جذاب چابهار می‌توان به کبدی، فوتبال ساحلی، تنیس ساحلی، هندبال ساحلی و... اشاره کرد که از تفریحات دریایی چابهار به شمار می‌روند. در این شهر بندری، تفریحات جذاب بسیاری وجود دارد.

موج‌سواری

تفریح جذاب موج‌سواری یکی از پرهیجان‌ترین ورزش‌ها به شمار می‌رود که در ایران و دنیا طرفداران بسیاری دارد. در طی سال موج سواران بسیاری از گوشه و کنار ایران و سایر کشورها به دریای عمان و چابهار سفر می‌کنند.

غواصی

غواصی در چابهار یکی از پرطرفدارترین تفریحات سواحل چابهار است که امکان تجربه غواصی را به گردشگران می‌دهد. در این سواحل علاوه بر در اختیار گذاشتن امکانات غواصی، آموزش‌های لازم برای امنیت بیشتر به گردشگران داده می‌شود.

مراکز خرید چابهار

خرید از منطقه آزاد چابهار یکی دیگر از موارد مهم و جذاب در سفر به چابهار است. در مراکز خرید چابهار می‌توان اجناس و کالاهای مورد نظر خود را با قیمت ارزان و با کیفیتی خریداری کرد.

 تنوع محصولات عرضه شده در این مراکز بسیار زیاد است که شامل پتو، شکلات، نسکافه، ترشی، ادویه‌های هندی و پاکستانی، لوازم آرایشی، محصولات خوراکی، پوشاک و بسیاری موارد دیگر است که با مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌گردد.

دکه بازار، یک بازار سنتی و قدیمی است که تمام سوغاتی‌ها و صنایع دستی چابهار، در دکه‌های آن وجود دارد.

مجتمع تجاری تیس، در منطقه آزاد چابهار واقع شده که طبقه بالای آن مختص بازار چینی‌ها است. در این مجتمع کالاهای متنوعی عرضه می‌گردد.

مرکز خرید فردوس، از بهترین مراکز خرید چابهار به شمار می‌رود که در منطقه آزاد قرار گرفته است.

بازارچه مرکزی ریمدان، یک بازارچه مرزی است که در ۱۲۰ کیلومتری چابهار قرار دارد. در این بازارچه می‌توان اجناس و برندهای خارجی را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کرد.

بازارچه سنتی چابهار، کالاهای بسیاری را عرضه می‌کند. در این بازار سنتی علاوه بر خرید مواد غذایی و کالاهای دیگر می‌توان از هم صحبتی با مردم محلی چابهار لذت برد.

سوغات چابهار

از سوغات و صنایع دستی چابهار می‌توان انواع شیرینی، سوزن دوزی، حصیر بافی، لندو، زری دوزی، گلیم بافی، گلدوزی، چادر بافی، سکه دوزی، سفالگری و همچنین انواع ماهی و میگو را نام برد.

غذاهای محلی چابهار از مواردی است که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد. برخی از این غذاهای محلی شامل کورک، شودوده، ماهیک، پاکگین، بتوماش، ماشینگ، بتوهواری، ناروش، تنورچه، خوراک خرما و... هستند.

سخن آخر

چابهار یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در کشور است که با وجود جاذبه‌های دیدنی بی‌نظیر، هر شخصی را وسوسه می‌کند تا به این بندر زیبا سفر کند. بهتر است گردشگران قبل از سفر به چابهار، هتل خود را رزرو کنند تا پس از رسیدن، دغدغه پیدا کردن محل اقامت را نداشته باشند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه