وسایل مورد نیاز تور کویر چه چیزهایی هستند؟ | تور مصر و کویر

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات شنبه، ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۰
وسایل مورد نیاز تور کویر چه چیزهایی هستند؟ | تور مصر و کویر

در این مقاله با وسایلی آشنا می‌شوید که برای تور کویر ضروری هستند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

تور کویر یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع تورهاست. کشور ایران نیز دارای کویرهای متعدد با جاذبه‌های متنوعی است که این امکان را برای گردشگران کویر نوردی به وجود آورده است که بتوانند این فعالیت را در بسترهای بسیار متفاوتی انجام دهند و خاطرات بی‌نظیری را برای خود ثبت کنند. برای سفر به کویر باید نکات بسیار مهمی را مدنظر قرار داد تا یک سفر اصولی و به دور از خطر برایمان رقم بخورد. به‌همراه داشتن وسایل مورد نیاز و تجهیزات ضروری در تور کویر یکی از همین نکات بسیار حائز اهمیت است. که بی‌توجهی به آن پیش آمدن عواقب جبران‌ناپذیری را در پی دارد. به‌همراه داشتن این وسایل در کنار مهارت و تخصصی که در کویرنوردی باید داشته باشید، سبب می‌شود سفری امن‌تر و راحت‌تر را در کویر تجربه کنید. در ادامه این مقاله فهرستی از تجهیزات و وسایل مورد نیازی که باید در سفر به کویر به‌همراه داشته باشید را دراختیارتان قرار خواهیم داد. 

وسایل بهداشتی شخصی

این وسایل، اولین و مهم‌ترین وسایلی هستند که زمانی که برای سفر رفتن آماده می‌شوید باید به سراغشان بروید. وسایل بهداشتی شخصی شامل مسواک، خمیردندان، لوسیون مرطوب‌کننده، شامپوی سر و بدن، دستمال مرطوب، محلول بوگیر، حوله و... هستند که در تور کویر باید حتما همراه خود داشته باشید.

به‌همراه داشتن آب کافی در تور کویر

پیاده‌روی در کویر باعث تعریق بیش از حد و از دست رفتن حجم عظیمی از آب بدن می‌شود. برای جبران آب از دست رفته، در تور کویر باید روزانه حدودا چهار لیتر آب بنوشید. پس اطمینان حاصل کنید که آب مورد نیاز را همراه خود دارید و برای خنک نگه داشتن آن از کلمن‌های مسافرتی و مناسب استفاده کنید.

چادر مسافرتی مناسب تور کویر

معمولا در تور کویر، به واسطه شرایط خاص آن، به‌همراه داشتن تجهیزاتی که در صورت لزوم بتواند به استراحت کردن کمک کند، بسیار ضروری است. در حین مسیر و کویرنوردی در صورت خستگی نیاز به یک وسیله‌ای دارید که شما را از اشعه مستقیم خورشید و گرمای سوزان کویر در امان نگه دارد. چادر مخصوص کویر به شما کمک می‌کند استراحت کامل و کافی‌ای داشته باشید و برای ادامه سفر انرژی لازم را به دست بیاورید. از جمله ویژگی‌های این چادر داشتن پنجره‌های توری و درهای بزرگ است که هوا بتواند درون آن جریان پیدا کند.

زیرانداز و پتوی مسافرتی

این دو وسیله در کویر نوردی و تور آفرود کاربرد بسیاری دارد و قطعا مورد استفاده شما قرار می‌گیرد. برای احساس راحتی بیشتر و در امان ماندن از گردوغبار و سرما، استفاده از زیراندازهای مخصوص کمپ زدن می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

کمپ کویری- رپورتاژ

کوله‌پشتی سبک و جادار

استفاده از یک کوله‌پشتی مناسب در تور کویر بسیار کمک کننده است. قرار دادن وسایل مورد نیاز همچون آب و غذا در کوله و دسترسی به آن‌ها در حین مسیر، ضروری است. کوله‌پشتی‌های مخصوص کویر نوردی، دارای جای مناسب برای قرار دادن غذا و آب و سایر وسایل هستند. محفظه آب این کوله به یک لوله وصل است که این لوله در بیرون از کوله‌پشتی قرار می‌گیرد و شما برای نوشیدن آب نیازی به باز کردن کوله و بیرون آوردن قمقمه آب نخواهید داشت. و کافی است از طریق لوله در هر زمان که بخواهید آب بنوشید.

کلاه و عینک آفتابی مناسب برای تور کویر

به‌همراه داشتن یک کلاه و عینک آفتابی مناسب برای حفاظت چشم‌ها از اشعه خورشید و شن و ماسه‌های کویر امری ضروری است. عینک آفتابی پلاریزه می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای خرید عینک آفتابی کویرنوردی باشد.

کرم ضدآفتاب مخصوص

هیچ چیز به‌اندازه آفتاب‌سوختگی و ایجاد لکه‌های قرمز و سیاه روی پوستتان نمی‌تواند کیفیت سفرتان را تحت‌تاثیر قرار داد و اصطلاحا آن را خراب کند. پس داشتن کرم ضدآفتاب در تور کویر به‌اندازه‌ی همراه داشتن آب ضروری است. سعی کنید از کرمی استفاده کنید که با پوست شما سازگار باشد و محافظت خوبی در برابر آفتاب‌سوختگی و اشعه UV روی پوستتان ایجاد کند.

اپلیکیشن‌های موقعیت یابی

داشتن چند اپلیکیشن آنلاین و آفلاین روی دستگاه موبایلتان در حین تور کویر می‌تواند در یافتن مسیر درست به شما کمک کند.

استفاده از حشره‌کش‌ها یا دستبندهای دورکننده حشرات در تور کویر

برخی از حشرات کویر بسیار خطرناک هستند و حتی در برخی مواقع ممکن است منجر به اتفاقات جبران‌ناپذیر یا حتی مرگ شوند. برای اینکار انواع حشره‌کش‌هایی که برای انسان بدون ضرر هستند را تهیه کنید و همراه خود داشته باشید. یا حتی می‌توانید کرم‌های مخصوصی را از داروخانه تهیه کنید که از پوست شما در برابر حشرات محافظت می‌کند. روش دیگر برای محافظت خودتان در برابر این موجودات موذی استفاده از دستبندهای دورکننده حشرات است. با پوشیدن این دستبند، حشراتی همچون ساس، کنه و انواع پشه‌ها به شما نزدیک نخواهند شد.

دوش خورشیدی

دوش گرفتن در کویر یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. قبل از سفر به کویر حتما یک دوش خورشیدی برای خود تهیه کنید تا از تجربه لذت دوش گرفتن در کویر بی‌بهره نمانید. این دوش از یک کیسه سیاه‌رنگ تشکیل شده است که یک لوله یا یک سری دوش کوچک روی آن نصب شده است. برای استفاده از این دوش باید درون کیسه آب بریزید و اجازه دهید آب با انرژی خورشید گرم شود، در نهایت می‌توانید شیر آن را باز کنید و به‌راحتی دوش بگیرید.

کفش و صندل مناسب برای پیاده‌روی در تور کویر

استفاده از کفش‌های مناسب پیاده روی و همین طور به‌همراه داشتن صندل‌های راحت و سبک یکی دیگر از وسایل مورد نیاز تور کویر است. صندل‌های مخصوص کویر در پیاده‌روی‌های طولانی مدت از پای شما محافظت می‌کنند و سبب راحتی بیشتر شما می‌شوند.

لباس مناسب برای تور کویر

استفاده از لباس مناسب در کویر یکی از گزینه‌های مهم کویرنوردی است. از لباسی استفاده کنید که سریع خشک شود و رطوبت را جذب نکند. لباس‌هایی که با الیاف مصنوعی تهیه شده‌اند دارای چنین ویژگی‌ای هستند. پس برای تور کویر خود حتما چند دست از آن‌ها را تهیه کنید و همراه خود داشته باشید. از پوشیدن جوراب در کویر نیز غافل نشوید و از جوراب‌های پشمی مناسب استفاده کنید.

سربند و دستمال محافظ

در بازار می‎‌توانید دستمال‌های مناسبی را پیدا کنید که در تور کویر کاربردهای بسیاری دارد. به‌طور مثال از این دستمال‌ها می‌توانید به‌عنوان ماسک صورت، سربند، نشانه برای درخواست کمک از گروه‌های امدادی و... استفاده کنید.

جعبه کمک‌های اولیه، وسیله‌ای بسیار ضروری در تور کویر

در کویرنوردی، گاهی ممکن است با مشکلات و آسیب‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای روبه‌رو شوید. برای کنترل و در دست گرفتن موقعیت و جلوگیری از آسیب‌های جدی، به‌همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه در مسیر بسیار ضروری است.

غذا و تنقلات سبک و خشک

غذا و تنقلات جزئی جدایی ناپذیر از سفر هستند. در تور کویر باید برای انتخاب مواد غذایی و تنقلات مناسب دقت کافی داشته باشید و از موادی استفاده کنید که فسادپذیر نیستند و مدت زمان بیشتری سالم باقی می‌مانند. نان خشک، انواع آجیل، نان‌های محلی، خرما، شکلات کنجدی و... از جمله خوراکی‌های مناسب برای تور کویر هستند.

وسایل روشنایی

چراغ قوه- رپورتاژ

استفاده از وسایل روشنایی سبک و قابل حمل در تور کویر بسیار کاربردی است. به‌طور مثال به‌همراه داشتن یک چراغ قوه مناسب در طول سفر ضروری است و باید حتما یکی از مناسب‌ترین چراغ قوه‌ها را در تور کویر همراه خود داشته باشید.

سایر وسایل ضروری و مهم در تور کویر

علاوه بر مواردی که در بالا توضیح دادیم، وسایلی همچون دستمال توالت، قطره چشم، درپوش‌های پوشاننده گوش برای جلوگیری از ورود شن و ماسه کویر داخل گوش، منور دستی، دوربین عکاسی، نوار چسب و... را در تور کویر خود فراموش نکنید و حتما همراه خود داشته باشید.

و در پایان

در این مقاله وسایلی که برای تور کویر ضروری هستند را به شما معرفی کردیم و توضیحاتی کامل و مفید برای هرکدام از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. شما با خواندن این متن به‌طور کامل می‌دانید که در تور کویر چه چیزهایی مورد نیاز است و ضروری است که حتما در این نوع سفر همراه خود داشته باشید. تور کویر یکی از تورهایی است که باید به‌صورت تخصصی و همراه با کسانی که مهارت‌های لازم در این زمینه را دارند، صورت پذیرد. به همین دلیل انتخاب تور کویر مناسب، یکی از چالش‌هایی است که همواره با آن روبه‌رو بوده‌ایم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه