موارد ضروری برای خرید بلیط هواپیما

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۰
موارد ضروری برای خرید بلیط هواپیما

بلیط هواپیما برگه‌ای است که شامل اطلاعات مسافر و پرواز و اطلاعاتی مختصر راجع به ایرلاین‌ها است.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بلیط هواپیما یک برگه یا فایل الکترونیکی است که توسط شرکت‌های هواپیمایی (ایرلاین) یا آژانس‌های مسافرتی صادر می‌شود که تایید می‌کند که صندلی مشخص شده، متعلق به آن شخص در پرواز است.

بلیط هواپیما ممکن است به دو نوع صادر شود. نوع اول بلیط کاغذی است و نوع دوم آن، بلیط الکترونیکی است که به آن E-Ticket نیز گفته می‌شود.

بلیط هواپیما به هر صورت که باشد، برای دریافت کارت پرواز و سوار شدن به هواپیما در فرودگاه مورد نیاز است. با دریافت کارت پرواز و بلیط پیوست شده به آن، مسافر مجاز است که به هواپیما سوار شود.

بلیط هواپیما شامل چه مواردی است؟

صرف‌نظر از نوع چاپی یا الکترونیکی آن، بلیط هواپیما باید شامل موارد زیر باشد:

۱. نام مسافر

۲. شرکت هواپیمایی صادر کننده بلیط

۳. شماره بلیط (که سه رقم اول آن شامل کد خطوط هوایی است)

۴. پروازی که بلیط برای آن معتبر است (شماره پرواز و مقصد)

۵. مقدار بار مجاز (که در اکثر موارد چاپ نمی‌شود و به‌صورت الکترونیکی در سوابق بلیط قابل‌مشاهده است)

۶. هزینه بلیط (قیمت بلیط هواپیما معمولا چاپ نمی‌شود. اما قیمت پایه آن برای کارکنان فرودگاه مشخص است)

۷. مالیات (که در بلیط‌های ایرانی مشاهده نمی‌کنید)

۸. تاریخی که بلیط برای آن معتبر است

۹. فرم پرداخت (به‌عنوان مثال جزئیات نحوه پرداخت هزینه بلیط که به نوبه خود در نحوه استرداد آن تاثیرگذار است)

۱۰. نرخ ارز برای محاسبه هزینه بلیط و مالیات در پروازهای بین‌المللی

۱۱. ساعت پرواز که معمولا با توجه به منطقه زمانی محلی که پرواز انجام می‌شود.

خرید بلیط هواپیما

مسافران با پرداخت هزینه بلیط هواپیما باید یک بلیط معتبر در دست داشته باشند. برای صدور بلیط دو فرآیند مشخص وجود دارد:

۱. رزرو

رزرو بلیط هواپیما مستقیم با خطوط هوایی یا توسط یک عامل در سیستم هوایی انجام می‌شود. این بلیط‌ها شامل تمام جزئیاتی که در بالا اعلام شد، هستند به‌جز شماره بلیط.

هنگام انجام رزرو یک رکورد به نام مسافر (PNR) ایجاد می‌شود که برای مدیریت رزرو و ورود به سیستم استفاده می‌شود. وجود چندین مسافر در یک PNR به شرط یکسان بودن برنامه سفر و کرایه همه مسافران امکان‌پذیر است. توجه داشته باشید که رزرو، به‌معنای خرید بلیط هواپیما نیست.

۲. صدور

رزرواسیون به‌خودی‌خود حق سفر برای مسافر ایجاد نمی‌کند. فقط زمانی که شرکت هواپیمایی مبلغی را دریافت می‌کند تا امتیاز سفر را به مسافر واگذار کند.

به‌طور سنتی، رزرو و پرداخت مراحل جداگانه‌ای هستند که زمان انجام رزرو زمان پرداخت این هزینه‌ها مشخص می‌شود. توجه داشته باشید که در برخی موارد نیاز به پرداخت آنی در سیستم‌های رزرو آنلاین است.

تعویض بلیط‌های کاغذی

یاتا اعلام کرد که از اول ژوئن ۲۰۰۸ شرکت‌های هواپیمایی عضو یاتا دیگر هیچ بلیط کاغذی صادر نمی‌کنند. بلیط‌های هواپیما معمولا فقط در هواپیمایی که برای آن خریداری شده، مناسب است.

با این حال یک شرکت هواپیمایی می‌تواند بلیط را تایید کند، به‌طوری که ممکن است توسط ایرلاین‌های دیگر به‌صورت آماده به کار یا با صندلی تایید شده، پذیرفته شود. معمولا بلیط برای پروازهای مشخص است.

شما می‌توانید بلیط باز تهیه کنید که امکان سفر با هر پرواز بین مقصد ذکر شده در بلیط را فراهم می‌کند که در این حالت باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

برخی از بلیط‌ها امکان استرداد دارند. اما توجه داشته باشید که بلیط‌ها با هزینه کمتر امکان استرداد را ندارند (منظور پروازهای چارتری یا ارزان)

فروش مجدد بلیط‌ها!

زمانی که بلیط‌ها به‌صورت کاغذی ارائه می‌شد، مسافران روشی برای خود ایجاد کرده بودند که بلیط را با قیمت بالاتر به مسافران دیگر بفروشند!

در این حالت شخصی که بلیط به نامش بود، تا سالن ترانزیت شخص خریدار را همراهی می‌کرد و پس از آن، شخص خریدار به‌جای دارنده بلیط پرواز می‌کرد! با ارائه بلیط‌های الکترونیکی و البته سخت‌گیری‌های متعدد، این مشکلات نیز برطرف شده است.

با توجه به شرایط فعلی اپیدمی کرونا ویروس، تابع قوانین و مقررات اعلامی وزارت بهداشت در مورد پروتکل‌های بهداشتی، محدودیت و ممنوعیات اعلامی هستیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه