راهنمای خرید مزدا ۳

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات چهار شنبه، ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۰
راهنمای خرید مزدا ۳

در این مطلب راهنمای خرید مزدا ۳ را به علاقه‌مندان خرید این خودروی محبوب ارائه خواهیم کرد و اختلاف مدل‌ها و تیپ‌ها و بازار خریدوفروش آن را بررسی خواهیم کرد.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

ورود مزدا ۳ به ایران توسط گروه بهمن در دهه ۸۰ شمسی اتفاق افتاد. بهمن موتور ابتدا این خودرو و سپس نسل دوم آن را وارد بازار ایران کرد. مدل صندوق‌دار و هاچ‌بک این خودرو از نظر فنی تفاوتی باهم ندارند، پیشرانه و جعبه‌دنده هر دو یکی است، و تنها تفاوت‌شان در ضریب آیرودینامیک و وزن آن‌هاست. مزدا ۳ هاچ‌بک با ضریب آیرودینامیک پایین‌ترش مصرف سوخت پایین‌تری دارد و صدای داخل اتاقکش نسبت به مدل صندوق‌دار کمتر است. ضمن این‌که هاچ‌بک مزدا ۳ حدود ۲۰ کیلوگرم سنگین‌تر از مدل صندوق‌دار  طراحی و ساخته می‌شود، که دلیل آن استفاده از شاسی مقاوم‌تر و سنگین در عقب خودرو برای افزایش ایمنی در تصادف از پشت است. تفاوت جزئی دیگر این دو مدل، عدم امکان باز کردن در صندوق‌عقب با ریموت خودروست که امکان آن در مدل‌های صندوق‌دار وجود دارد.

اختلاف مدل‌ها و تیپ‌ها

در توضیحی دقیق‌تر باید گفت مزدا ۳ نسل اول از سال ۸۶ تا ۸۹ و تنها در کلاس سدان در ایران مونتاژ و عرضه شد. این مدل با یک موتور ۲ لیتری و گیربکس ۴ سرعته‌ی اتوماتیک تیپ‌ترونیک تولید و در سه تیپ مختلف تجهیزاتی در اختیار مشتریان قرار می‌گرفت. به این ترتیب که تیپ ۱ به‌عنوان نسخه‌ی پایه‌ی این مدل از روکش چرمی و سان‌روف بهره نمی‌برد. آنچه در تیپ ۲ دیده می‌شد. تیپ ۳ نیز که نسخه‌ی آپشنال این نسل به شمار می‌رفت دارای سنسور باران، اتولایت و گرم‌کن صندلی جلو بود که در دو تیپ اعمال نشده بود.

با این حال، تنوع تولید نسل دوم مزدا ۳ موسوم به مزدا ۳ نیو خیلی بیشتر بود. این نسل در دو نسخه‌ی هاچ‌بک و سدان با موتورهای ۲ و ۱.۶ لیتری و گیربکس‌های اتوماتیک و دستی تولید شد. مدل‌های عرضه شده با موتور۲ لیتری دارای ۴ تیپ هستند که همه از یک جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته‌ی اتوماتیک بهره می‌برند و تفاوت‌هایی در امکانات و تجهیزات دارند. تولید تیپ یک و دوی  این نسل تا سال ۹۲ ادامه داشت و تولید تیپ ۴ نیز از سال ۹۱ آغاز شد. تیپ۴ تغییراتی در چهره نیز تجربه کرد مانند طراحی مه‌شکن‌ها و سپر‌ها و رینگ‌ها.

بهمن موتور تولید تیپ ۴ را نیز تا پایان سال ۹۸ ادامه داد و در سال ۹۹ زمزمه‌هایی از جایگزینی آن با کراس اوری از دانگ‌فنگ شنیده می‌شود. در این بین امکاناتی مانند امکاناتی مانند نویگیشن، صفحه‌نمایش لمسی، دوربین و سنسور عقب از سال ۹۷ به تیپ۴ از سال۹۷  اضافه شد تا این خودرو به یکی از آپشنال‌ترین تولیدات داخلی در زمان خود تبدیل شود. البته در نسخه نسل دوم تولیدی با موتور ۱.۶لیتری که گیربکس دستی پنج سرعته دارد، تنها ۲ ایربگ دارد و از صندلی راننده‌ی برقی، گرم‌کن صندلی جلو، نمایشگر دما، سان‌روف و تهویه‌ی اتوماتیک که در تیپ پایه نسخه ۲ لیتری نیز به کار رفته محروم است.

تولید این خودرو که تولید آن در سال ۹۳ متوقف شد، به تعداد بسیار محدودی در بازار موجود است. مدل‌های هاچ‌بک مزدا سه نیز تنها با موتور ۲ لیتری و در تیپ‌های ۱ و ۳ و در فاصله‌ی سال‌های ۸۹ تا ۹۱ تولید شدند. با این تفاسیر اگر قصد خرید مزدا ۳ کارکرده دارید، باید از انواع مزدا ۳ موجود در بازار اطلاعات کاملی به دست آورید.

بازار خریدوفروش خوب

یکی از مواردی جالب توجه در مورد مزدا ۳، ثبات قیمتی آن در نمونه‌های کارده است. به‌طور کلی افت قیمت خودرو کارکرده امری طبیعی و غیرقابل اجتناب است؛ اما این مساله در مورد انواع مزدا ۳ بسیار نامحسوس بوده و البته افزایش قیمت نسخه‌های صفر آن به‌صورت مستقیم و متناسب افزایش قیمت نمونه‌های دست دومش را نیز به‌دنبال دارد. دلیل این حقیقت را اعتماد خریداران ایرانی به این خودرو، از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ و عملکردش است.

همچنین بازار دست دوم خوب و پررونق از دیگر مزایای این خودرو محسوب می‌شود. در کنار استهلاک نه چندان بالا، پیدا شدن قطعات یدکی و کم‌دردسر بودن تعمیرات مزدا ۳، باید به هزینه بالای تعمیرات و قیمت گزاف قطعات یدکی آن نیز اشاره کرد که ممکن است برای مالک مشکلاتی را در پی داشته باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه