ضرغامی مدعی شد: رشد ۵۰ درصدی گردشگران خارجی در سال گذشته

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۷
ضرغامی مدعی شد: رشد ۵۰ درصدی گردشگران خارجی در سال گذشته

عزت‌الله ضرغامی با مقایسه آمار گردشگران خارجی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از رشد ۵۰ درصدی این بازار خبر داد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: 

فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی به مراتب گسترده‌تر از گذشته ادامه دارد. ایکوم و ایکوموس ماهیت غیردولتی دارد و از سال‌ها قبل به‌دلیل ماهیت غیردولتی پرداخت حق عضویت آن‌ها از طریق افراد حقیقی صورت می‌گیرد. بنابراین تنقیح جدیدی که در قوانین صورت گرفت، هیچ ربطی به ادامه یا عدم همکاری ما با این دو مجموعه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه سیاست وزارت میراث فرهنگی هدایت مردم به‌سمت گردشگاه‌های رسمی است، اظهار داشت:

خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس و تهران به‌ترتیب بیشترین اقامت رسمی را در سال گذشته داشته‌اند. از نظر اقامت در اقامتگاه‌های غیررسمی استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان و بوشهر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ۷۶۴ چادر عشایری داشتیم که بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است، گفت:

چادرهای عشایری هم سوغات و خوراکی های سنتی را ارائه کردند و هم فرهنگ ناملموس را ارائه می‌کنند. خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس از نظر اقامت در چادرهای عشایری در رتبه بالاتر قرار داشتند. روستای سهیلی در قشم اولین مقام را در اقامت مردم داشته است، همچنین جواهرده رامسر در جایگاه بعدی قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد:

برخی رسانه‌ها اعلام کردند که میزان گردشگران خارجی امسال کاهش یافته است؛ این در حالی است که هنوز ورود گردشگران خارجی آغاز نشده است؛ در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان گردشگران خارجی به ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر، یعنی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

ضرغامی با اشاره به آمار سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۳ تصریح کرد:

امسال به‌دلیل تقارن ایام گردشگری و تعطیلات نوروز با ایام ماه مبارک، باید تغییرات در آمار مورد توجه قرار بگیرد. بر اساس آخرین آمار که ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردین امسال را در برمی‌گیرد، برآورد ما این است که ۶۳,۶۴۷,۰۰۰ نفر اقامت شب در سفرهای نوروزی ثبت شده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۵٫۱۹ درصد رشد داشته است.

وی افزود:

به‌دلیل ایام خاص ماه مبارک، توقع رشد منفی داشتیم. اما به هرحال علاقه مردم به مسئله گردشگری و تنظیم وقت‌هایشان در هفته‌های اول سال جدید باعث شد این رشد را داشته باشیم. البته این رشد نسبت به اقامت‌های رسمی ۲٫۵۸ درصد است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه