صدور مجوز خانه مسافرها تاییدمحور شد

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۱
صدور مجوز خانه مسافرها تاییدمحور شد

صدور مجوز خانه مسافرها نیازمند تاییدیه است.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از صدور مجوز خانه مسافر به‌صورت تأییدمحور خبر داد و تصریح کرد:

ثبت محور بودن خانه مسافرها تبعاتی مانند فقدان شرایط ایمنی و بهداشتی، عدم امکان نظارت بر نرخنامه و مقابله با گران‌فروشی را می‌تواند به‌همراه داشته باشد که با تأییدمحور شدن مجوز آن‌ها، ساماندهی فعالیت این تاسیسات گردشگری در دستور کار قرار گرفته است.

اسماعیل برات، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اعلام این خبر گفت:

با پیگیری‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، خانه مسافر در زمره مجوزهای تایید محور قرار گرفت و به تصویب هیئت وزیران رسید.

او با اشاره به مصوبات هیئت مقررات‌زدایی درباره خانه مسافر تصریح کرد:

در اواسط سال ۱۴۰۱، هیئت مقررات‌زدایی بهبود محیط کسب و کار در شصت و هفتمین جلسه خود، با وجود مخالفت صریح وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی مجوز خانه مسافر را به‌صورت ثبت‌محور مصوب کرد و این موضوع موجب مشکلات زیادی برای حوزه گردشگری شد.

برات درباره مشکلات ثبت‌محور بودن صدور مجوز خانه‌مسافر توضیح داد:

از همان ابتدا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که این مصوبه هم به‌لحاظ حقوقی و قانونی، هم از حیث فنی و تخصصی اشکال دارد، همچنین از حیث اجرایی دارای ابهام و چالش است و با ایجاد آشفتگی در اداره امور صنعت گردشگری، تبعات اقتصادی، امنیتی و اجتماعی بی‌شماری را به‌همراه خواهد داشت.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره مصوبه هیئت مقررات‌زدایی درباره خانه مسافر اظهار کرد:

به‌لحاظ حقوقی و بر اساس نص صریح قانون، مصوبات هیئت مقررات‌زدایی در جایی که با قانون یا تصویب‌نامه‌های دولت در تعارض باشد، نیازمند تصویب و تایید مرجع مربوطه خواهد بود؛ بنابراین وقتی شرایط صدور مجوز خانه مسافر در آیین‌نامه مصوب هیئت‌وزیران تصویب شده است، مصوبه هیئت مزبور بدون تایید و تصویب هیئت‌ وزیران نمی‌توانست قابلیت اجرایی داشته باشد.

او تصریح کرد:

از سوی دیگر ماده ۷ مکرر قانون تسهیل کسب و کار مصوب ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی مقرر کرده است که فهرست مجوزهای تأییدمحور مرتبط با سلامت، محیط زیست، بهداشت عمومی و مسائل اجتماعی باید به تصویب هیئت وزیران برسد و پس از آن سایر مجوزها به‌طور خودکار ثبت محور تلقی می‌شوند. بنابراین با پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوشبختانه خانه مسافر همانند سایر تاسیسات و فعالیت‌های گردشگری در زمره مجوزهای تأییدمحور قرار گرفت و پس از تصویب هیئت وزیران در ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری برای اجرا ابلاغ شد.

برات با اشاره به اهمیت این واحدهای اقامتی، افزود:

خانه مسافر واحد اقامتی مستقل با کاربری مسکونی و مالکیت خصوصی است که به‌لحاظ عرفی و حقوقی قابل سکونت بوده و همانند سایر مصادیق تاسیسات گردشگری پس از دریافت پروانه بهره‌برداری، مجاز به پذیرش و اسکان گردشگران بوده و در ایام پیک سفر (نوروز و تابستان) که به‌دلیل ازدحام یک‌باره مسافران، ظرفیت هتل‌ها و سایر تأسیسات گردشگری تکمیل می‌شود، می‌توانند پاسخگوی نیاز گردشگران باشند.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به مشکلات اعلانی شدن مجوز خانه مسافر، گفت:

مجوز واحد اقامتی با سایر صنوف متفاوت بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است. مردم به اعتماد مجوز و پروانه صادره از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌همراه خانواده در خانه مسافرها اقامت می‌کنند و ثبت محور بودن آن تبعات زیادی همچون، فقدان شرایط ایمنی و بهداشتی، مسئولیت‌های ناشی از فروش ملک و واگذاری آن به غیر، عدم ثبت اطلاعات مسافر، عدم امکان نظارت بر نرخنامه و مقابله با گران‌فروشی را می‌تواند به‌همراه داشته باشد که با تایید محور شدن مجوز این‌گونه واحدها، ساماندهی مجدد فعالیت این قبیل تاسیسات گردشگری در دستور کار قرار گرفته و با اصلاح فرایند درگاه ملی مجوزها، انتظار می‌رود مسائل و چالش‌های این بخش مرتفع شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه