لزوم آزادسازی حریم قلعه‌های تاریخی دختر و اردشیر | منبع آب قابل جا به جایی نیست

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۸
لزوم آزادسازی حریم قلعه‌های تاریخی دختر و اردشیر | منبع آب قابل جا به جایی نیست

دکل‌های مخابراتی و خانه‌های اطراف دو قلعه تاریخی شهر کرمان باید جابه‌جا شوند.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان از لزوم آزادسازی و حراست قلعه دختر و قلعه اردشیر خبر داد.

محسن موحدی دربارۀ مرمت قلعه‌دختر و قلعه‌اردشیر که در شهر کرمان واقع شده‌اند، گفت:

این دو قلعه که به هم پیوسته هستند و مساحت خیلی زیادی را فرا گرفته‌اند، در طرح تفصیلی به‌عنوان محدوده‌ای ویژه تعریف شده‌اند. طی سالیان گذشته، هم از سوی شهرداری و هم میراث فرهنگی مشاورانی انتخاب شده‌اند و روی این محدوده کار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی سال‌های گذشته در زمینه استحکام‌بخشی و حفاظت این قلعه‌ها بسیار کار کرده است، ادامه داد:

یکی از برنامه‌های حفاظتی تعیین حریم و عرصه است چون در این صورت، بنای تاریخی ضوابط قانونی پیدا کرده و از هر تعرضی مصون می‌ماند. حریم و عرصۀ این قلعه‌ها با نگاه به ارزش‌های تاریخی مجموعه به‌گونه‌ای نهایی شد تا ضمن حفظ قلعه‌ها، فشار بر ساکنان این بناها کم بشود. با این وجود، می‌بینیم بافت تاریخی اطراف دو قلعه همچنان رو به فرسودگی می‌رود. قرار هم نیست تمام بافت تاریخی اطراف این قلعه‌ها حفظ شود چون خیلی از این ساخت‌وسازها جدید است.

معاون میراث فرهنگی استان با بیان اینکه به محدودۀ این قلعه‌های باستانی بسیار تعرض شده است، گفت:

بین خانه‌های اطراف بنا، خانه‌هایی هم وجود دارند که اخیرا ساخته نشده‌اند و مربوط به عصر پهلوی اول هستند. این خانه‌ها در ضوابط حریم هاشور خورده‌اند و باید حفظ شوند. بقیۀ ساخت‌وسازها اما باید برچیده شوند. در سال‌های گذشته اطراف قلعه‌ها پاکسازی صورت گرفته و خانه‌هایی که باید برچیده می‌شدند با ارائۀ زمین‌های معوض، تملک شده‌اند؛ اما هنوز خیلی از بخش‌ها مانده که باید حذف شوند.

موحدی سپس توضیح داد:

در سال‌های دور، یک مخزن آب روی قلعه دختر و یک دکل در بالای قلعه‌ اردشیر نصب شده‌ است. با مشاوری از تهران قرارداد بستیم، روی قلعه کار کردند و پیشنهادشان این بود که مخزن آب فعلا برچیده نشود چون با ساختار خیلی محکمی احداث شده و اگر قرار به برداشتن آن باشد به اثر آسیب وارد می‌شود؛ اما دکل‌ها‌ باید برچیده شود. این کار نیاز به تصمیمات مسئولان استانی دارد. اطراف قلعه‌ها باید آزاد شود تا زمینه برای انجام مطالعات پژوهشی و باستان‌شناسی فراهم شود.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان گفت:

وقتی با مشاور قرارداد بستیم، مطالعات باستان‌شناسی را در برنامه دیدند ولی بستر این مطالعات توسط ساخت‌وسازها اشغال شده و نتوانستند کاری انجام بدهند.

وی با بیان اینکه زمینه برای انجام این مطالعات در حال فراهم شدن است، افزود:

بخش‌هایی از قلعه‌ها نیز در سال‌های گذشته استحکام‌بخشی شده است؛ ولی این قلعه‌ها نباید بازسازی کامل بشود و نمی‌توان چنین اقدامی را انجام داد؛ بلکه بیشتر جنبۀ پژوهشی و مطالعاتی دارند. اقدامات حفاظتی و استحکام‌بخشی روی این قلعه‌ها انجام شده است. اعتبارات ما ناگهانی و زیاد نیست که بتوانیم در کوتاه‌مدت کل اقدامات لازم را انجام بدهیم؛ بنابراین مجبوریم به‌صورت تدریجی کار کنیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه