کشف آثار مختلف دوران اسلامی در کمرزرین اصفهان

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۹
کشف آثار مختلف دوران اسلامی در کمرزرین اصفهان

کاوش‌های باستان‌شناسی در گذر کمرزرین اصفهان به کشف آثار مختلف دوران اسلامی منجر شد.

سرپرست عملیات کاوش باستان‌شناسی در گذر کمرزرین با بیان اینکه شواهد معماری و آثار منقول از ادوار مختلف دوران اسلامی در محل این پروژه به دست آمده است، گفت:

کاوش‌ها در محل گذر کمرزرین تا پایان فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت و پس از آن در صورت نیاز برای تمدید برنامه‌ریزی خواهد شد.

علی شجاعی اصفهانی دراین‌باره چنین بیان کرد:

در محل این پروژه و در تمام ترانشه‌های ایجاد شده، آثار معماری از دوره‌های مختلف وجود دارد، و تاکنون شواهد معماری و آثار منقول در این سایت، همان طور که انتظار بود از ادوار مختلف دوران اسلامی به دست آمده‌اند.

سرپرست عملیات کاوش باستان‌شناسی در گذر کمرزرین با بیان اینکه شواهد کشف شده در این گذر اثبات می‌کند که در این منطقه از شهر اصفهان همان طور که با توجه به منابع مکتوب انتظار می‌رفت، داده‌های ارزشمندی قابل دستیابی است، افزود:

این موضوع لزوم مطالعات جدی و نه فرمالیتۀ باستان‌شناسی در این منطقه را بیشتر نشان می‌دهد تا این ارزش‌های نهفته آشکار شده و به پشتوانه‌های فرهنگی و اقتصادی شهر اصفهان تبدیل شوند.

او خاطرنشان کرد:

همه می‌دانیم که روند اداری، دارای پیچیدگی‌هایی است ولی خوشبختانه با توقف پروژۀ احداث گذر کمرزرین و ورود سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و نگاه جدید حاکم بر این سازمان، کاوش در این مرحله به‌خوبی پیش رفت.

شجاعی با بیان اینگه این پروژه با حمایت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و توسط دانشگاه هنر اصفهان در گذر کمرزرین در حال انجام است، در خصوص بدیع و ناشناس بودن آثار جدیدی که کشف شده است، چنین توضیح داد:

مطالعات باستان‌شناسی شهری در شهر اصفهان و به‌خصوص در منطقه سبزه میدان یا میدان کهنه که نطفه شهر اصفهان را تشکیل می‌دهد آن‌طور که باید و شاید انجام نشده و به همین علت، هر اثری که کشف شود، از اولین‌ها تلقی می‌شود.

عضو هیئت‌علمی گروه باستان‌شناسی دانشکده حفاطت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد:

در پروژه‌های باستان‌شناسی، تعیین کاربری و قدمت اشیاء زمان‌بر است و تنها می‌توان گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کرد. حتی ممکن است مطالعات عمیق نیز به نتایج قطعی منتهی نشوند؛ این تردید در ذات باستان‌شناسی است.

کمر زرین

او با اشاره به اینکه از عمق‌های مختلف و حتی از زیر رسوبات نیز آثاری کشف شدند، افزود:

این یافته ها سِیر مشخصی را برای مطالعات بعدی در نقاط دیگر شهر به ارمغان می‌آورند. امیدواریم موضوع باستان‌شناسی شهری نه به‌عنوان یک موضوع فانتزی بلکه به‌عنوان یک مسئله جدی در شهر اصفهان دنبال شود و همه از نتایج آن بهرمند شوند.

شجاعی در خصوص جنس آثار کشف شده در محل عملیات کاوش باستان‌شناسی در گذر کمرزرین، خاطرنشان کرد:

عمدۀ آثار کشف‌ شده و آثاری که اخیراً خبرساز شده‌اند، از جنس سفال هستند. در کنار سفال، شواهد شیشه و داده‌هایی از فعالیت‌های صنعتی وجود دارند.

سرپرست عملیات کاوش باستان‌شناسی در گذر کمرزرین در پاسخ به اینکه آیا عملیات باستان‌شناسی در این گذر بعد از فروردین‌ماه نیز ادامه خواهد داشت یا خیر، توضیح داد:

کاوش‌ها بر اساس مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی تا آخر فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت و پس از آن در صورت نیاز برای تمدید برنامه‌ریزی خواهد شد. ما نیز در ۲ هفتۀ باقی‌مانده در مورد اینکه این پروژه ادامه یابد یا متوقف شود جمع‌بندی و نظر خود را به پژوهشگاه اعلام خواهیم کرد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه برخی از مردم تلقی درستی نسبت به مطالعات باستان‌شناسی ندارند و گمان می‌کنند که این کاوش‌ها برای کشف گنج، سکه یا دفینه انجام می‌شود و این دیدگاه منجر به تخریب و آسیب دیدن آثار باستانی و تاریخی کشور ما شده است، تصریح کرد:

با سیاستی که در این پروژه اتخاذ شد سایت کاوش را باز گذاشته و تلاش کردیم که همه مردم از نزدیک با روند کاوش آشنا شوند و آن‌ها را با داده‌های دارای اهمیت برای باستان‌شناسان، نحوه ثبت و ضبط آثار و نحوه کار آشنا کنیم. همچنین کارگاه‌هایی برای کودکان برگزار می‌شود تا آن‌ها کودکی با فضای کاوش و باستان‌شناسی آشنا شوند. به هر حال این سیاست‌ها، شروعی است برای اینکه مردم از نظر فکری در رابطه با میراث فرهنگی ارتقا پیدا کنند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه