بلغارستان و رومانی به طور رسمی به شنگن پیوستند

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۵
بلغارستان و رومانی به طور رسمی به شنگن پیوستند

بلغارستان و رومانی به‌طور رسمی از امروز به منطقه شنگن پیوستند.

بلغارستان و رومانی پس از ۱۳ سال انتظار، روز یکشنبه ۳۱ مارس به منطقه شنگن اروپا برای تردد آزاد پیوستند که امکان سفر هوایی و دریایی بدون کنترل مرزی را برای شهروندان این کشورها فراهم می‌کند.

با این حال، وتوی اتریش به این معنی است که وضعیت جدید برای مسیرهای زمینی اعمال نخواهد شد؛ زیرا وین نگران است که این این تصمیم به هجوم احتمالی پناهندگان از این کشورها منجر شود. با این حال، لغو کنترل در مرزهای هوایی و دریایی این دو کشور می‌تواند ارزش نمادین قابل‌توجهی داشته باشد.

استفان پاپسکو، تحلیلگر سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در این خصوص می‌گوید:

پذیرش در شنگن یک گام مهم برای بلغارستان و رومانی است و می‌تواند به‌عنوان نمادی از تعلق به اتحادیه اروپا در نظر گرفته شود. پیش از این هر رومانیایی یا بلغار که مجبور بود در مسیری جدا از سایر شهروندان اروپایی سفر کند، احساس می‌کرد که با او رفتار متفاوتی می‌شود.

ایوان پتروف، مدیر اجرایی بازاریابی ۳۵ سالهٔ بلغارستانی که در فرانسه زندگی می‌کند، گفت که از سفرهای کمتر استرس‌زا و زمانی که می‌تواند صرفه‌جویی کند، بسیار خوشحال است.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای در این رابطه گفت:

این یک موفقیت بزرگ برای هر دو کشور و یک لحظه تاریخی برای منطقه شنگن که بزرگترین منطقه تردد آزاد در جهان است به شمار می‌رود. ما با هم در حال ساختن یک اروپای قوی‌تر و متحدتر برای همه شهروندانمان هستیم.

با پیوستن بلغارستان و رومانی، منطقه شنگن شامل ۲۹ عضو خواهد شد؛ ۲۵ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین.

بلغارستان و رومانی هر دو امیدوارند تا پایان سال جاری به‌طور کامل در شنگن ادغام شوند، اما اتریش تاکنون تنها در مورد مسیرهای هوایی و دریایی با این الحاق موافقت کرده و همچنان به مخالفت‌های خود با الحاق این دو کشور از طریق مسیرهای زمینی ادامه می‌دهد.

کرواسی که پس از رومانی و بلغارستان به اتحادیه اروپا پیوست، در ژانویه ۲۰۲۳ و زودتر از آن‌ها عضو بیست و هفتم محدوده سفری شنگن شد. منطقه شنگن که در سال ۱۹۸۵ ایجاد شد، به بیش از ۴۰۰ میلیون نفر امکان می‌دهد بدون کنترل مرزی داخلی آزادانه در مرزهای اروپایی سفر کنند.

مطالب مرتبط:

منبع یورنیوز

دیدگاه