موزه باستان‌شناسی عمارت مفخم بازگشایی شد

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰
موزه باستان‌شناسی عمارت مفخم بازگشایی شد

موزه باستان‌شناسی عمارت مفخم پس از ۶ سال تعطیلی بازگشایی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت:

موزه باستان‌شناسی عمارت مفخم بجنورد پس از ۶ سال مرمت و سامان‌دهی در نوروز ۱۴۰۳ بازگشایی شد.

علی مستوفیان با اعلام این خبر بیان کرد:

موزه باستان‌شناسی استان، پیش‌ازاین در پی وقوع زلزله اردیبهشت ۱۳۹۶ در بجنورد به‌دلیل بروز آسیب‌هایی به ساختمان موزه تعطیل شده بود که پس از ۶ سال، به‌تازگی دوباره سازماندهی و در ایام نوروز ۱۴۰۳ بازگشایی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد:

مجموعه مفخم با بهره‌مندی از حدود ۷,۰۰۰ قلم اموال منقول تاریخی، فرهنگی و هنری یکی از بهترین مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی برای معرفی فرهنگ و پیشینه غنی استان خراسان شمالی است. دراین‌بین، موزه باستان‌شناسی، با برخورداری از مجموعه کم‌نظیری از اشیای باستانی از حدود ۸,۰۰۰ سال پیش تا دوره قاجار، یکی از دیدنی‌ترین اماکن فرهنگی استان است.

مستوفیان افزود:

حاصل حدود دو دهه فعالیت‌های میدانی باستان‌شناسان که در قالب بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی توسط کارشناسان و متخصصان داخلی و گروه‌های مشترک بین‌المللی در اماکن مختلف تاریخی استان انجام شده، در حال حاضر در موزه باستان‌شناسی استان به‌نمایش‌درآمده است. این اشیای تاریخی - فرهنگی، گزیده‌ای از یافته‌های باستان‌شناسی مربوط به مقاطع مختلف تاریخ استان از دوره نوسنگی تا دوره اسلامی است.

او ادامه داد:

موزه باستان‌شناسی استان دارای بخش‌های مختلف از جمله گالری دوره سنگ، دوران مس و سنگ، عصر مفرغ، عصر آهن، دوره تاریخی و اسلامی است که گاه‌شمار تاریخ استان از هشت هزار سال پیش تا دوره قاجار محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی تاکید کرد:

این اشیا اغلب حاصل کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های باستانی استان از دوره نوسنگی تا دوران اسلامی است که اطلاعات موثق و جذابی از سیر تکامل جوامع در شمال خراسان را در معرض دید گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ ایران قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه