مسافران جاده سبزوار مراقب یوزپلنگ‌ها باشند | خطر انقراض به دلیل تصادف

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۷
مسافران جاده سبزوار مراقب یوزپلنگ‌ها باشند | خطر انقراض به دلیل تصادف

مسافران نوروزی جاده میامی به سبزوار باید مراقب حضور یوزپلنگ در جاده باشند.

مدیرکل محیط زیست استان خراسان رضوی گفت:

جاده میامی - سبزوار تهدیدی جدی برای گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی است، پس رانندگان برای نجات این جانور از خطر انقراض باید آهسته برانند.

مهدی الله‌پور  از رانندگان جاده میامی-سبزوار خواست برای حفظ یوزپلنگ آسیایی از خطر انقراض، آهسته برانند. او با اعلام این مطلب اظهار کرد:

با توجه به اینکه یوزپلنگ آسیایی گونه‌ای است که به‌شدت در خطر انقراض است حفاظت و نگهداری از این‌گونه بسیار اهمیت دارد. به یقین می‌توان گفت مهمترین دالانی که یوزپلنگ در آن قابل‌مشاهده است حد فاصل میاندشت تا توران است، ازاین‌رو حفظ این زیستگاه و جلوگیری از تلفات این‌گونه در منطقه بسیار مهم است.

مدیرکل محیط زیست استان خراسان رضوی گفت:

یکی از مهم‌ترین خطراتی که متوجه زیست این‌گونه جانوری در منطقه است وجود جاده شاه‌راه ارتباطی سبزوار به میامی و شاهرود است ازاین‌رو رعایت سرعت مطمئن خودروها، به‌ویژه در ایام عید نوروز، به‌دلیل افزایش رفت و آمد در این مسیر اهمیت بسیاری دارد.

او با اشاره به اینکه تنها در سال گذشته و امسال سه قلاده از شمار معدود یوز باقی مانده در این مسیر جاده ای بر اثر تصادف تلف شده‌اند، افزود:

ضروری است رانندگان برای نجات یوزپلنگ آسیایی از خطر انقراض آهسته تر برانند.

الله‌پور در انتها تصریح کرد:

خراسان رضوی یکی از زیستگاه‌های مهم گربه‌سانان ایران است، به‌گونه‌ای که تمامی گربه‌سانان کشور در خراسان رضوی زیست می‌کنند و زیست بیشتر گربه‌سانان شامل پلنگ ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، گربه شنی، کاراکال، گربه وحشی و گربه پالاس در سبزوار و شهرستان های همجوار آن در غرب استان گزارش شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه