بازگشایی دیوان‌خانه وکیل برای بازدید نوروزی

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۳
بازگشایی دیوان‌خانه وکیل برای بازدید نوروزی

بازدید از عمارت دیوان‌خانه وکیل در نوروز امکان‌پذیر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از بازگشایی عمارت تاریخی دیوان‌خانه وکیل شیراز در ایام نوروز خبر داد.

 محمد ثابت اقلیدی در حاشیه بازدید از عمارت تاریخی دیوان‌خانه وکیل در شیراز گفت:

با توجه به اتمام مرمت، سامان‌دهی و آماده‌سازی دیوان‌خانه این بنای فاخر و ارزشمند دوره زندیه می‌تواند مکان مناسبی برای بازدید گردشگران باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس افزود:

با هماهنگی‌های انجام‌شده درهای این عمارت به‌زودی به روی گردشگران گشوده خواهد شد. با توجه به‌ضرورت ایجاد جاذبه‌های جدید بی‌تردید بازگشایی عمارت دیوان‌خانه می‌تواند بخشی از این نیاز را جبران کند.

عمارت دیوان‌خانه یکی از بناهای ارزشمند دوره زندیه در شیراز است که در نزدیکی ارگ کریم خانی واقع‌شده و قدمتش به ۲۶۰ سال قبل برمی‌گردد. درگذشته این بنا به عمارت دیوان‌خانه کریم‌خان زند مشهور بوده است. عمارت از تالاری بزرگ تشکیل‌شده که این تالار بردوستون چوبی استوار شده است، البته پیش‌ از این به‌جای این دو ستون چوبی دو ستون سنگی قرار داشته که در زمان قاجار توسط آقا محمدخان قاجار به تهران انتقال داده‌ شده‌اند.

عمارت دیوان‌خانه در ۲ طبقه ساخته‌ شده است و در حیاط آن‌ یک حوض سرتاسری و یک حوض افقی در جلو شاه‌نشین به چشم می‌خورد. سبک معماری عمارت دیوان‌خانه همچون سایر بناهای دوره زندیه درون‌گرا است، بدین معنی که ظاهر ساختمان ساده و اندرونی مزین به انواع نقوش و تزیینات هنری است. این بنا در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۵۱ به شماره ۹۱۴ به فهرست آثار ملی ایران پیوسته است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه