اصابت نارنجک به پل خواجو بعد از چهارشنبه سوری | مرمت پل در سریع‌ترین زمان ممکن

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۸
اصابت نارنجک به پل خواجو بعد از چهارشنبه سوری | مرمت پل در سریع‌ترین زمان ممکن

اثرات برخورد نارنجک با پل تاریخی خواجو در سریع‌ترین زمان ممکن مرمت می‌شود.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از برخورد یک ترقه به سقف شاه‌نشین پل تاریخی خواجو خبر داد.

حمیدرضا محققیان با اعلام این خبر گفت:

متاسفانه یک ترقه بزرگ به سقف شاه‌نشین پل خواجو در ایام چهارشنبه آخرسال اصابت کرده است. با توجه به حضور نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی و گشت‌زنی روی پل در شب چهارشنبه سوری، به احتمال زیاد این ترقه‌زنی فردای شب چهارشنبه سوری اتفاق افتاده است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: 

پل خواجو و سایر پل‌های روی رودخانه زاینده رود به‌دلیل قرار گرفتن در فضای عمومی جزو معابر عمومی و شهری محسوب می‌شوند و به‌صورت مستقیم در اختیار این اداره‌کل قرار ندارند، بنابراین حفاظت ۲۴ ساعتی از این پل‌های تاریخی مقدور نیست، لکن مرمت این پل‌ها همه ساله توسط این اداره‌کل با ایجاد حوزه پایش پل‌های تاریخی انجام می‌شود.

محققیان تصریح کرد:

با فرهنگ سازی مناسب و همچنین مراقبت و حفاظت از نزدیک به ۲ هزار اثر تاریخی در شهر تاریخی اصفهان، آسیب به این بناها در زمان‌هایی همچون چهارشنبه‌های پایان سال به حداقل رسیده و امسال فقط شاهد آسیب رسیدن به یک بنای تاریخی در شهر اصفهان بودیم، با این‌حال معتقدیم همین یک اتفاق هم نباید در این جهانشهر افسانه‌ایی تکرار شود.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تاکید کرد:

امید داریم تا با یاری همه نهادهای مرتبط در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی شاهد تکرار این رخدادهای تلخ نباشیم، با این‌حال با توجه به استقبال مردم از این اثر تاریخی در نوروز، در کمترین زمان ممکن و در کمتر از ۲۴ ساعت شاه‌نشین پل خواجو مورد پایش و مرمت قرار می‌گیرد.

علی قربان‌پور، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان نیز گفت:

با توجه به استقرار همکاران این یگان در بناهای تاریخی شاخص اصفهان از جمله پل خواجو در شامگاه چهارشنبه آخر سال آسیبی به بناهای تاریخی استان وارد نشده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد:

در شب چهارشنبه سوری هیچ آسیبی به آثار تاریخی وارد نشده و آسیب به پل خواجو پس از پایان ساعت استقرار نیروهای یگان در صبح فردای شامگاه چهارشنبه آخرسال اتفاق افتاده است. همه مردم به‌عنوان مالکان اصلی میراث فرهنگی به‌عنوان سند هویت خود باید نسبت به حفظ میراث ارزشمند تاریخی احساس مسئولیت کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه