صید میراث ۱۲۰۰ ساله با آهنربا | کشف شمشیر وایکینگ‌ها در رودخانه

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور شنبه، ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۵
صید میراث ۱۲۰۰ ساله با آهنربا | کشف شمشیر وایکینگ‌ها در رودخانه

فردی در انگلستان یک شمشیر ارزشمند را با آهن‌ربا از رودخانه‌ صید کرد.

صید با آهن‌ربا یا «مگنت فیشینگ» (Magnet fishing) فعالیتی است که در آن، صیادان با آهنربای نئودیمیوم قوی، در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و آب‌های آزاد به جست‌و‌جوی اجسام فرومغناطیسی می‌پردازند.

اواخر سال گذشته میلادی یکی از این صیادان به نام «ترور پنی» (Trevor Penny) موفق به کشف یک شمشیر در رودخانه آکسفوردشایر انگلستان شد. باستان‌شناسان حالا این شمشیر را یک اثر باستانی ارزشمند متعلق به وایکینگ‌ها می‌دانند که قدمتش به سال‌ها ۸۵۰ تا ۹۷۵ میلادی می‌رسد.

ترور پنی در نوامبر سال گذشته میلادی در حالی این شمشیر را به قلاب آهنربایی خود انداخت که صید آن روز او در در رودخانه چرول (Cherwell) آکسفوردشایر حاصلی جز میله‌های داربست نداشت؛ شمشیری که پنی از قدمت آن باخبر نبود.

شمشیر وایکینگ

این جستجوگر در توصیف لحظه کشف این شمشیر گفت:

من در کنار پل بودم و به‌سمت یکی از دوستان آن‌طرف پل فریاد زدم: این چیست؟ او دوان دوان آمد و فریاد زد: شبیه شمشیر است!

پنی بلافاصله تصاویری از شمشیر را در گوگل جستجو کرد تا اطلاعاتی درباره آن پیدا کند. او گفت:

از هر زاویه عکسی گرفتم و جستجو کردم، نتیجه همه جستجوها می‌گفت که این یک  شمشیر وایکینگی است.

پنی سپس موضوع را به مسئول ثبت کشف آثار تاریخی آکسفوردشایر خبر داد و شمشیر را برای بررسی در اختیار کارشناسان گذاشت. کارشناسان در قدمت‌گذاری اولیه، این شمشیر را وایکینگی و با قدمت ۱۲۰۰ سال دانستند.

به گزارش آکسفور میل (Oxford Mail) این شمشیر وایکینگ تحت مراقبت موزه آکسفورد قرار گرفته و ممکن است در آینده به نمایش گذاشته شود. پنی نیز  هفته گذشته در مصاحبه با یک روزنامه محلی گفت:

افسر محلی ثبت یافته‌های باستان‌شناسی معتقد بود به‌ندرت شمشیرها و گنجینه تاریخی را به‌صورت دست نخورده پیدا می‌کنیم. همچنین با مالک زمین و مسئول رودخانه‌ها که اجازه جست‌وجو با آهن‌ربا را در آن نمی‌دهند، اختلافاتی به وجود آمده است. آن‌ها یک سند قانونی ارسال کردند که به شرط اینکه شمشیر به موزه داده شود، علیه من اقدامی نمی‌کنند. پیش از این درخواست، من شمشیر را به کارشناسان تحویل داده بودم. 

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه