خانه ثبت ملی اقبالیان را خراب کردند | میراث فرهنگی: شکایت می‌کنیم

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۳
خانه ثبت ملی اقبالیان را خراب کردند | میراث فرهنگی: شکایت می‌کنیم

خانه ثبت ملی اقبالیان همدان بالاخره توسط مالکان تخریب شد.

خانه اقبالیان همدان که با پیگیری فعالان میراث فرهنگی و هنرمندان در سال ۱۴۰۰ ثبت ملی شده بود، به دست مالکان تخریب شد. این تخریب در حالی رخ داده که شهرداری و میراث فرهنگی همدان در طول تخریب، هیچ اقدامی برای جلوگیری از این تخریب مجرمانه نکردند. براساسا قانون تخریب بناهای ثبت ملی جرم است و قانون‌گذار برای تخریب بناهای ثبت ملی جرم‌انگاری کرده است.

خانه اقبالیان در خیابان جهان‌نما، نبش کوچه قبادِ امروزی و توسط محمود نیامی ساخته شده است. او یکی از شاگردان هوشنگ سیحون بود و در چند طرح ملی مانند شهرک ذوب آهن اصفهان، شهرک غرب تهران، پارک طالقانی (تپه‌های عباس‌آباد و داوودیه تهران) و طرح فلکه‌ دور حرم مطهر امام رضا (ع) نیز شرکت داشت. نیامی در دهه‌ ۱۳۴۰ به‌عنوان مدیرکل در اداره مهندسی ذوب‌آهن اصفهان فعال بود و در دهه ۱۳۵۰ به‌عنوان سرپرست نظارت در پروژه‌ شهستان در دوره پهلوی حضور داشت. این خانه یکی از باارزش‌ترین خانه‌های دوره مدرن شهر همدان است که متأثر از سبک «دستیل» ساخته شده است.

خانه اقبالیان

 پرویز پرستویی و امیرشهاب رضویان، بازیگر و کارگردان همدانی و ۱۱۰ هنرمند، دوستداران میراث فرهنگی و جمعی از معماران ایرانی در نامه‌ای درخواست جلوگیری از تخریب خانه «اقبالیان» را داشتند. در قسمتی از این نامه آمده بود «ما امضاءکنندگان این نامه از شما درخواست داریم اداره میراث فرهنگی به هنر معاصر توجه ویژه داشته باشد چراکه آثار هنرمندان بزرگی مانند مهندس هوشنگ سیحون، مهندس محسن فروغی، مهندس محمود نیامی، مهندس ضیاالدین جاوید، مهندس محمد قهوه‌ای و مهندس علیرضا مددی مانند شخصیت هنری آنان تکرارناشدنی است و هیچ معمار متعهدی راضی به نابودی این سرمایه‌های هنری و فرهنگی نیست.»

میراث فرهنگی همدان: شکایت می‌کنیم

محسن معصوم علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت:

عاملان تخریب ملک واجد ارزش اقبالیان این شهر واقع در خیابان جهانما شهر همدان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. این ملک واجد ارزش چند شب قبل مورد تخریب قرار گرفت.

وی بیان کرد:

هم‌اکنون برای بررسی موضوع و جلوگیری از خطرهای احتمالی تخریب این بنا، با اعزام نیروهای یگان حفاظت و نیروهای فنی در جهت رفع خطر برای عابرین و ساکنان منطقه به محل اقدام شده است.

خانه اقبالیان

علیزاده افزود:

با همکاری واحد حوادث شهری شهرداری همدان روز گذشته با اعزام بیل مکانیکی عملیات رفع خطر از بالکن به‌طور کامل تخریب شده و دیوار بیرونی ملک که احتمال ریزش فراوان داشت، انجام شد که این عملیات به‌منظور جلوگیری از خطرات جانی برای عابرین در پی سقوط دیوار صورت پذیرفت. بنای اقبالیان به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد و در پی درخواست فعالان میراث فرهنگی در سال ۱۴۰۰ در فهرست بناهای واجد ارزش میراث فرهنگی ثبت و به مالکان نیز ابلاغ شده است.

معصوم علیزاده خاطرنشان کرد:

برای این تخلف محرز توسط واحد حقوقی اداره‌کل پرونده حقوقی تشکیل شده و باید گفت تخریب بناهای واجد ارزش و ثبت آثار ملی جرم بوده و با متخلفان به‌طور قطع برخورد و نسبت به پیگیری قانونی اقدام خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع مهر ایرنا

دیدگاه