ضرغامی: ریشه کار باستان‌شناسی عشق است | باستان‌شناسان خط مقدم میراث فرهنگی هستند

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور دوشنبه، ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۱
ضرغامی: ریشه کار باستان‌شناسی عشق است | باستان‌شناسان خط مقدم میراث فرهنگی هستند

ضرغامی در افتتاحیه بیست و یکمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران شرکت کرد.

ضرغامی ریشه کار باستان‌شناسان را عشق و انگیزه دانست و گفت:

عشق خاص باستان‌شناسان پیشران و باعث حرکت است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری صبح امروز در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران که با حضور جمعی از باستان‌شناسان سراسر کشور در موزه ملی ایران برگزار شده بود با اشاره به اهمیت کار باستان‌شناسان اظهار داشت:

باستان‌شناسی هم علم و دانش است، هم هنر و مهارت است؛ اما ریشه همه اینها عشق و انگیزه است. عشق و انگیزه خاص باستان‌شناسان پیشران است و باعث حرکت می‌شود. وقتی باستان‌شناس حلقه‌های تاریخ را کنار یکدیگر می‌چیند و به یافته‌‌های خود نگاه می‌کند، همه اینها برای یک زندگی بهتر است. تمدن بشری یک اصالت دارد و انسان‌ها دنبال فهم بهتر، زندگی بهتر و حفظ ارزش‌ها بودند.

او افزود:

باستان‌شناسان باید با مردم حرف بزنند. ما در این زمینه کم کاری کردیم و باید اصلاح روش داشته باشیم. باید به مردم آموزش بدهیم که باستان‌شناسی چیست. در حوزه باستان‌شناسی باید از علم ارتباطات و رسانه استفاده کنیم تا اهمیت باستان‌شناسی را برای عموم مردم تدوین کنیم.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به مشکلات بودجه‌ای در حوزه فعالیت‌های باستان‌شناسی عنوان کرد:

باید طوری هدف گذاری کنیم تا زمانی که سازمان بودجه قصد بودجه بندی دارد، اهمیت کار باستان‌شناسی مشخص باشد. این روزها دائم در حال گفت‌وگو با رئیس سازمان بودجه برای تامین اعتبار پرداخت‌ها هستم و همین پژوهشگاه میراث فرهنگی از جمله نهادهایی است که به‌شدت مشکلات اعتباری و بودجه‌ای دارد و حتی مشکل پرداخت حقوق دارد. باید برنامه‌ریزی کنیم تا عموم مردم و تصمیم گیران متوجه اهمیت باستان‌شناسی شوند.

ضرغامی ادامه داد:

ما ۱۹ هزار تپه تاریخی داریم اما اعتبار فنس کشی دور این محوطه‌ها را نداریم. نیاز به نگاهی در کشور داریم تا حق باستان‌شناسی ادا شود. ظرفیت استادان و باستان‌شناسان ما بسیار زیاد است و باید برای نسل‌های بعدی در این حوزه تلاش کنیم. فعالان باستان‌شناسی خط مقدم میراث فرهنگی هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه