رشد ۱۰۰ درصدی کشف اشیای عتیقه تقلبی | رشد ۶ درصدی توقیف فلزیاب

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۳
رشد ۱۰۰ درصدی کشف اشیای عتیقه تقلبی | رشد ۶ درصدی توقیف فلزیاب

توقیف فلزیاب‌های غیرمجاز در سال اخیر شش درصد رشد داشته است.

فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی کشفیات اشیاء عتیقه تقلبی در کشور خبر داد.

سردار رضا بنی‌اسدی‌فر در حاشیه دیدار با فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:

میراث فرهنگی همانند یک امانت است که از نسل های گذشته به ما رسیده و ما نیز باید این امانت را صحیح و سالم به نسل های آینده تحویل دهیم.

وی با اشاره به اینکه به‌دلیل اهمیتی که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حراست از میراث فرهنگی قائل است، مجموعه فرماندهی یگان حفاظت برای آن پیش‌بینی شده است، افزود:

در استان‌های کشور با همکاری و تعاملی که با سازمان ها داریم یگان‌های حفاظت را همراهی و پشتیبانی می‌کنیم. از ابتدای سال تاکنون در سه حوزه مرمت غیرمجاز، تغییر کاربری و تخریب با رشد ۲۱ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل مواجه هستیم. از دلایل این افزایش می‌توان به ناآگاهی یا عدم اطلاع جامعه از قوانین میراث فرهنگی اشاره کرد.

بنی‌اسدی‌فر ادامه داد:‌

حفاری های غیرمجاز در مناطق غیر ثبتی با کاهش ۱۰ درصدی مواجه است که ناشی از افزایش بازدیدهای مستمر و هدفمند از آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی است. از دلایل آن نیز می‌توان به ارتقاء فرهنگ سازی همچون فعالیت انجمن‌های میراث فرهنگی، سازمان‌های مردم نهاد، شورا های اسلامی و دهیاری ها و اشرافیت اطلاعاتی در زمینه جرایم فرهنگی نام برد. افزایش توقیف شش درصدی فلزیاب ها و رشد بیش از ۱۰۰ درصدی کشفیات اشیاء عتیقه تقلبی از جمله توفیقات این یگان در حفظ میراث فرهنگی کشور است.

وی با تصریح بر اینکه افزایش ۱۹ درصدی ابلاغ برگه‌های اخطاریه ها، اقدام برای توقف تخلف در زمان شروع به جرم است، گفت:

در راستای پیشگیری قبل از وقوع جرم علیه میراث فرهنگی تلاش مؤثری نسبت به استفاده بهینه از ظرفیت مشارکت اجتماعی شده است که از سیاست‌های اصلی این یگان در ادامه فعالیت ها در تلاش برای کاهش جرایم علیه میراث فرهنگی و جلوگیری از تخریب آثار تاریخی است.

فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا با اشاره به اینکه اکثر استان‌های کشور به‌عنوان یک گنجینه از فرهنگ مطرح هستند، تصریح کرد:

بر همین اساس حفظ آثار فرهنگی و تاریخی یک امر واجب و ضروری است.

بنی‌اسدی‌فر با تاکید بر اینکه گشت‌زنی‌های هدفمند و مستمر به‌صورت مشترک با یگان‌های انتظامی در سطح استان ها انجام می‌شود، گفت:

با توجه به تلاشی که در این رابطه صورت می‌گیرد، حضور پلیس برای حفظ آثار تاریخی و فرهنگی کشور بر هیچکس پوشیده نیست.

وی در پایان با تصریح اینکه حفاظت و حراست از میراث فرهنگی کشور تشدید خواهد شد، خاطر نشان کرد:

حفظ مستمر آثار تاریخی و کمک به یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همواره در سرلوحه کاری قرار دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه