هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران افتتاح شد

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۲
هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران افتتاح شد

مراسم افتتاح هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران برگزار شد.

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و جمعی از استانداران، نمایندگان کشورهای خارجی، رئیس سازمان جهانی گردشگری، مدیرکل مجمع گفتگوهای کشورهای آسیایی و فعالان گردشگری افتتاح شد.

علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور، در مراسم افتتاح نمایشگاه در سالن اجلاس سران گفت:

در ۱۰ ماه نخست امسال ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، ۵۲ درصد رشد داشته است. نمایشگاه امسال در مساحتی به وسعت ۶۰ هزار متر مربع و در ۲۰ سالن برگزار می‌شود که این نمایشگاه امسال در مراسم افتتاحیه، میزبان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و دبیرکل سازمان جهانی گردشگری است.

معاون گردشگری کل کشور اظهار داشت:

۵۰ برنامه تخصصی برای این دوره از نمایشگاه تدارک دیده شده است و هم‌زمان با برپایی هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، ۲۰ اینفلوئنسر به‌منظور تولید محتوا در حوزه گردشگری وارد کشور شده‌اند.

شالبافیان با اشاره به اهمیت گردشگری سلامت اضافه کرد:

همچنین در این نمایشگاه ۱۳۰۰ متر مربع فضا به حوزه گردشگری اختصاص پیدا کرده است و ۷۰ بیمارستان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

این مسئول در ادامه صحبت‌های خود به حضور کشورهای خارجی در این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و افزود:

۱۲ کشور در این نمایشگاه صاحب غرفه هستند و این در حالی است که ۱۳ هیئت خارجی از این نمایشگاه بازدید می‌کنند و ۶۸ غرفه از کشورهای مختلف نیز در این نمایشگاه حضور فعال دارند.

معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی ادامه داد:

دولت سیزدهم به حوزه گردشگری توجه ویژه دارد و در این دولت ۱۶۰۷ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است. این در حالی است که هم‌زمان با برپایی نمایشگاه گردشگری تهران، ۶۰۰ بسته سرمایه‌گذاری با همکاری استانداری‌ها تدوین شده است.

شالبافیان به توجه رئیس‌جمهوری به حوزه گردشگری اشاره کرد و یادآور شد:

۱۳ طرح تحولی در دولت سیزدهم احصا شده است که این ۱۳ طرح محتوایی با نظارت مستقیم رئیس‌جمهوری انتخاب شده و یکی از این ۱۳ طرح، محور جذب گردشگر خارجی به کشور است. همچنین در دولت سیزدهم ۵۰ پروژه بزرگ‌مقیاس در حوزه گردشگری شناسایی و مشکلات آن‌ها برطرف شده است.

در این مراسم لوح پایتخت گردشگری مجمع گفتگوهای آسیا توسط دبیرکل این مجمع به استاندار یزد تحویل داده شد. همچنین لوح ثبت روستای کندوان به‌عنوان روستای جهانی گردشگری توسط دبیرکل سازمان جهانی گردشگری به استاندار آذربایجان شرقی تحویل داده شد.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد، در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران گفت:

چند هفته پیش گزارش تازه وضعیت گردشگری در جهان منتشر شد. اکنون به ۸۴ درصد رشد نسبت به وضعیت پیش از همه‌گیری کرونا برگشته‌ایم و صنعت گردشگری در حال بازیابی است. همچنین روند بهبود گردشگری در ایران را شاهد هستیم و اطمینان دارم که آمار گردشگری ایران رو به رشد است.

او با اشاره به لغو یک‌طرفه ویزای ایران با کشورهای مختلف اظهار داشت:

لغو یکسویه ویزا با کشورها صرفا برای تجربه راحت‌تر سفر نیست و منجر به تبادل فرهنگی و اقتصادی نیز خواهد شد.

زوراب پولولیکاشویلی با اشاره به ثبت روستای کندوان به‌عنوان روستای جهانی گردشگری نیز گفت:

روند شناسایی و ثبت روستاهای جهانی گردشگری در جهان آغاز شده است. ایران نیز توانسته کندوان را به‌عنوان نخستین روستا در این فهرست به ثبت برساند و اطمینان دارم که روستاهای زیادی در ایران ظرفیت ثبت شده به‌عنوان روستای جهانی گردشگری را دارند.

در ادامه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، عزت‌الله ضرغامی سخنرانی کرد و این مراسم با سخنرانی رئیس‌جمهوری اختتام یافت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه