خطر تخریب بیخ گوش بافت تاریخی شیراز

نادر نینوایی
نادر نینوایی دوشنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۸
خطر تخریب بیخ گوش بافت تاریخی شیراز

آن‌طور که برخی از فعالان میراث فرهنگی خبر داده‌اند، تخریب بافت تاریخی شیراز به‌منظور اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ بار دیگر کلید خورده است.

فعالان میراث فرهنگی، از آغاز تخریب بافت تاریخی شیراز به‌منظور اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ، تحت تدابیر امنیتی خبر داده‌اند.

آغاز تخریب بافت تاریخی شیراز به‌منظور عملیاتی شدن طرح جنجالی توسعه حرم شاهچراغ توسط شهرداری شیراز و اداره مسکن و شهرسازی در حال انجام است. بافت تاریخی شیراز در فهرست بافت‌های تاریخی کشور ثبت شده و شورای عالی معماری و شهرسازی تخریب این بافت تاریخی را ممنوع اعلام کرده است.

روز گذشته دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز از آغاز روند تخریب ۱۵ خانه دیگر در بافت تاریخی این شهر خبر داد و گفت:

ماموران به تعداد دیگری از خانه‌های این منطقه که هنوز تخلیه نشده‌اند نیز وارد شده و ساکنان آنان را تهدید کرده‌اند.

بر اساس گزارش روزنامه شرق، محمد مهدی کلانتری، دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز، نوشته است:

روند تخریب شروع شده و اداره راه و شهرسازی که مسئول تملک‌ها است، در ۱۵ خانه، کارگر گذاشته که با وسایل تخریب دستی، در و پنجره‌ها را جدا کرده و مشغول به تخریب و اوراق خانه شده‌اند.

در چند روز گذشته ماموران به داخل باغ‌های محوطه بافت تاریخی شیراز نیز رفته و ساکنان خانه‌های تخلیه نشده‌ را دوباره تهدید کرده‌اند و در اثر این تهدیدات «فردی که ساکن یکی از خانه‌های بافت تاریخی شیراز بوده بیهوش شده و به بیمارستان انتقال یافته» است. به گفته کلانتری، در حال حاضر بیش از ۳۰ پلاک از خانه‌ های تاریخی شیراز توسط اداره راه و شهرسازی استان فارس تملک شده است.

با این‌همه، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس، به خبرگزاری مهر گفته است که درب و پنجره یک خانه در بافت تاریخی شیراز مورد سرقت قرار گرفته و موضوع تخریب ۱۵ خانه تاریخی در این بافت کذب است. «سید موید محسن‌نژاد» با رد شایعاتی مبنی بر تخریب ۱۵ خانه در بافت تاریخی شیراز تصریح کرد:

هیچ خانه‌ای در بافت تاریخی شیراز تخریب نشده و اداره‌کل میراث فرهنگی نیز با این موضوع مخالف بوده اما تنها یک خانه در این بافت به‌علت خالی از سکنه بودن مورد سرقت قرار گرفته است. از این خانه تنها درب و پنجره آن به سرقت رفته و علت آن نیز خالی از سکنه بودن است و به‌لحاظ جغرافیایی نیز این خانه روبه‌روی مسجد جامعه عتیق شیراز قرار گرفته و پس از آگاهی از این موضوع، یگان حفاظت میراث فرهنگی با همکاری شهرداری شیراز ورودی این خانه را مسدود کرده است.

طرح تخریب بافت تاریخی شیراز، تحت عنوان اجرای «طرح توسعه حرم شاهچراغ» و «طرح بین‌الحرمین» در چند سال اخیر همواره محل بحث و دغدغه فعالان میراث فرهنگی بوده است. این در حالی است که بافت تاریخی این شهر با ۴۱۰ اثر ثبت ملی و ۲,۵۰۰ پلاک واجد ارزش تاریخی شناخته شده است.

مطالب مرتبط:

منبع قطب‌نما

دیدگاه