برگزاری نمایشگاه آثار مکشوفه از قاچاقچیان عتیقه

نادر نینوایی
نادر نینوایی چهار شنبه، ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۰
برگزاری نمایشگاه آثار  مکشوفه از قاچاقچیان عتیقه

آثار کشف‌شده از قاچاقچیان عتیقه در قالب نمایشگاهی در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شد.

بیش از ۴۰۰ اثر کشف‌شده از قاچاقچیان و باندهای فروش عتیقه و اشیای تاریخی، در تهران به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه فقط تا پنجشنبه، چهارم خردادماه در موزه ملی برپا است.

نمایشگاه «کشفیات اشیای فرهنگی تاریخی توقیفی» مجموعه‌ای از آثار تهران به تعداد ۴۳۴ قلم و همچنین آثاری ضبط شده از استان اصفهان است که هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی برپا شده است. در این نمایشگاه تنها بخشی از ۱۹,۰۰۰ شیء تاریخی و فرهنگی که در سال ۱۴۰۱ از قاچاقچیان و باندهای فروش آثار تاریخی کشف شده، به نمایش گذاشته شده است.

بیشتر این آثار هنوز اصالت‌سنجی نشده و بنابر اعلام فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، برخی از آن‌ها نیز تقلبی بوده است؛ با این حال گفته شده در بین آثاری که اصالتشان تشخیص داده شده، کهن‌ترین آن‌ها به دوره مفرغ از حوزه جنوب شرق ایران، مشابه سفال‌های دوره دوم «شهر سوخته» است و بقیه آثار از دوره آهن تا دوره قاجار است. جنس اشیای به نمایشگاه گذاشته‌شده فلزی، سفالی، سنگی و... است.

علاوه بر این در این مجموعه، ۱۳ دستگاه فلزیاب، اسکنر و ردیاب که مرتبط با کاوش‌های قاچاق کشف و ضبط‌شده، به نمایش گذاشته شده است.

در کنار آثار کشف و توقیف شده، ۱۱۴ شیء تاریخی مروبط به دوره‌های مختلف از سوی «سیدمحمدامین امامی» به یگان حفاظت میراث فرهنگی اهدا شده که در راستای مشارکت‌های اجتماعی و گفت‌وگو و تعامل با شهروندان، این آثار نیز به‌همراه این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه