۳ اثر تاریخی همدان در فهرست آثار ملی ثبت شد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۴
 ۳ اثر تاریخی همدان در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اعلام کرد که سه اثر تاریخی این استان در فهرست آثار غیرمنقول فرهنگی و تاریخی کشور ثبت شده است.

«محسن معصوم‌علیزاده»، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از ثبت سه اثر تاریخی این استان در فهرست آثار غیرمنقول فرهنگی و تاریخی کشور خبر داد. وی در این رابطه اذعان داشت:

در راستای حفاظت از آثار فرهنگی تاریخی استان و به پیشنهاد این اداره‌کل و موافقت دفتر ثبت وزارت میراث فرهنگی سه اثر استان همدان در فهرست آثار غیرمنقول فرهنگی و تاریخی به ثبت ملی رسید.

معصوم‌علیزاده آثار ثبت‌شده در فهرست ملی را برشمرد و گفت:

 اثر فرهنگی تاریخی خانه تاریخی «ترک» در شهرستان تویسرکان، خانه تاریخی «آبایی» در شهرستان نهاوند و «برج گلشن» در شهرستان فامنین با شماره‌های جداگانه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند و مراتب ثبت آن‌ها به استان از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با اشاره به تصویب قانون ثبت آثار ملی در سال ۱۳۰۹ توسط مجلس شورای ملی، اظهار کرد:

مقرر شد آثاری که تا پایان دوره زندیه دارای شأن و جایگاه ملی است، شناسایی و در لیستی تحت عنوان لیست آثار ملی ثبت شود.

محسن معصوم‌علیزاده به اثربخشی میراث بر جای‌مانده از گذشتگان در مطالعه تاریخ بشر موثر اشاره کرد و گفت:

حفظ آن‌ها نیازهای گذشتگان را بازگو می‌کند و در پس هر یک داستانی نهفته است. همچنین حفظ آثار می‌تواند به اعتبارسنجی خاطرات گذشتگان کمک کند.

در همین راستا «اتابک صفری»، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان نیز  از پایان مراحل ثبت ملی برج تاریخی گلشن در شهرستان فامنین خبر داد. وی با بیان اینکه  برج گلشن در روستای خوش‌آباد واقع شده و متعلق به دوره قاجاریه است، تصریح کرد:

بنای برج به‌صورت خشتی دارای زیر زمین با طاق گنبدی با خیز کم اجرا شده که دو طبقه دیگر روی آن احداث شده، سقف طبقات بالا به‌صورت تیر چوبی و طبقه آخر بنا تزیینات گچ بری و شومینه اجرا شده است.

صفری ضمن اشاره به اینکه راه ارتباطی طبقات از کاهش ضخامت دیوار خشتی و ایجاد پله میسر شده است، ارتفاع بنا را حدود ۱۲ متر توصیف کرد که با اندود کاه‌گل پوشیده شده است. وی با بیان اینکه با توجه به اینکه بنا در موقعیت مناسبی در جنب میدان و پارک روستا قرار گرفته در صورتی که پارک و بنا به‌صورت هماهنگ ساماندهی شود، می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد، خاطرنشان کرد:

مسجد خوش‌آباد نیز واقع در این روستاست که در سال ۸۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه