خطر تعطیلی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی

نادر نینوایی
نادر نینوایی شنبه، ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۹
خطر تعطیلی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی

با اعلام دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی، اگر حمایتی صورت نگیرد چیزی حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد دفاتر این استان پس از عید، دیگر وجود نخواهند داشت.

به گفته دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی ۲۵ درصد دفاتر مسافرتی این استان در دوران کرونا تعطیل شدند و اگر حمایتی صورت نگیرد چیزی حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد دفاتر خراسان رضوی پس از عید دیگر وجود نخواهند داشت.

فرهاد دوایی در خصوص تاثیر نوسانات ارز بر وضعیت گردشگری اظهار کرد:

زمانی که وضعیت اقتصادی به سمتی پیش می‌رود، نابسامانی‌هایی نیز ایجاد می‌شود، به‌عنوان مثال فعالیت ما که به‌صورت مستقیم با افزایش نرخ ارز در ارتباط است دچار مشکل شده و این سوال مطرح می‌شود که آیا گردشگری با این روش می‌تواند خود را تامین کند؟

وی افزود:

پس از کرونا که دفاتر خدمات مسافرتی قصد داشتند نیرو بگیرند و شروع به کار کنند، ناآرامی‌ها افزایش یافت و مردم نگران آینده سرمایه‌های خود بودند؛ بنابراین تقاضای سرمایه‌گذاری و تفریح در کشورهای خارجی افزایش می‌یابد و تمایلی برای انجام این کارها در ایران با این شرایط وجود ندارد؛ در نتیجه، گردشگری ایران خوابید. در حال حاضر حداقل ۲۰ درصد دفاتر خدمات مسافرتی در حال فعالیت هستند که آن‌ها نیز از سرمایه بالایی برخوردارند، این در صورتی است که افراد با سرمایه پایین‌تر نمی‌توانند فعالیتی داشته باشند.

دوایی با بیان اینکه مجوزهای زیادی صادر شده اما هیچ اقدامی برای دفاتر مسافرتی انجام نمی‌شود، عنوان کرد:

ما توقع داشتیم که پس از کرونا دفاتر خدمات مسافرتی مورد حمایت قرار گیرند، اما نه‌تنها حمایتی از این صنف نشد بلکه ادار‌ه‌هایی چون دارایی، بیمه، شهرداری و بخش‌های نظارتی زانوی خود را بر گلوی دفاتر گذاشتند و گردشگری را کشتند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد:

۲۵ درصد دفاتر ما در دوران کرونا تعطیل شدند و اگر حمایتی صورت نگیرد چیزی حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد دفاتر ما پس از عید، دیگر وجود نخواهند داشت.

دوایی اضافه کرد:

به‌طور میانگین ۲۰,۰۰۰ نفر در دفاتر خدمات مسافرتی در حال کار هستند که ضربه زیادی به آن‌ها وارد شده و مطمئنا به تعطیلی کشیده خواهند شد و تنها عده‌ای خاص در این حوزه می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند؛ در نتیجه این اتفاق، گردشگری در کشور ما از بین خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد:

باید مسئولان کار جهادی انجام داده و گردشگری را زنده کنند؛ چراکه دیگر گردشگری نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد و اگر این اتفاق ادامه پیدا کند سال آینده، گردشگری وجود نخواهد داشت و در ادامه آن، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نیز از بین خواهد رفت.

دوایی با اشاره به اینکه محدود کردن اینترنت و پلتفرم‌ها تاثیر بسیار زیادی بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی گذاشته است، تصریح کرد:

تمام فعالیت ما در پیام‌رسان‌های داخلی انجام می‌شود اما ما نمی‌توانیم برای مسافران خارجی پیام‌رسانی داخلی نصب کنیم، به همین دلیل ارتباط با مسافران خارجی برای ما دشوار شده است.

وی اضافه کرد:

برای حل این مشکل تقاضا کردیم که کامپیوترهای دفاتر آژانس‌های مسافرتی مستثنی شوند تا برای فعالیت‌های خود محدودیتی نداشته باشند، اما اقدامی برای آن صورت نگرفت. به همین دلیل در این مدت دفاتر برای استفاده از فیلترشکن‌ها هزینه میلیاردی کردند.

دوایی افزود:

این اتفاقات باعث شد بسیاری از کارمندان دفاتر خدمات مسافرتی شغل خود را کنار بگذارند و مشغول به کار دیگری شوند که این مورد ما را با کمبود نیروی متخصص روبه‌رو کرده است. می‌توان گفت که تعامل با دنیای بیرون مشکلات را تا حدودی حل خواهد کرد.

عرضه بلیط‌های خارجی کم و تقاضا زیاد است

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در خصوص وضعیت پروازهای داخلی و خارجی گفت:

در حال حاضر نرخ پرواز ایرلاین‌های خارجی با افزایش نرخ ارز، افزایش یافته است که قطعا پس از عید، مسافرت مردم و فروش کاهش پیدا می‌کند؛ در نتیجه درآمد دفاتر نیز کم می‌شود و با این وضعیت، ادامه فعالیت برای ما دشوار است.

دوایی ادامه داد:

تعداد پروازهای داخلی نیز کاهش یافته، زیرا قیمت پروازها کم و توجیه ایرلاین‌ها نیز پایین بودن قیمت است، دولت نیز اجازه افزایش قیمت نداده، در نتیجه پروازها را متوقف کرده‌اند. آن‌ها نیز حق دارند، زیرا هزینه چند برابر شده اما قیمت بلیط تغییری نداشته است. اگر بلیط پروازهای داخلی را گران کنند، دوباره افت شدیدتری ایجاد خواهد شد. اگر هم افزایش پیدا کند، شاید عرضه و تقاضا برابر شود، این در صورتی است که در حال حاضر عرضه کم و تقاضا زیاد است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه