پیروز منقرض شد

نادر نینوایی
نادر نینوایی سه شنبه، ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۱
پیروز منقرض شد

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست خبر از تلف شدن پیروز، توله یوز ایرانی خبر داد.

غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست، از تلف شدن «پیروز» خبر داد.

«پیروز» به‌همراه دو توله یوز دیگر ۱۱ اردیبهشت ماه به روش سزارین از «ایران»، ماده یوز در اسارت، در پارک ملی توران متولد شد و تنها او زنده مانده است که در پارک پردیسان از او نگهداری می‌شود.

پنجشنبه شب (۴ اسفندماه) بود که دستگاه گوارش «پیروز» دچار مشکل شد و دفع نداشت بنابراین به بیمارستان دامپزشکی مرکزی انتقال داده شد. معاینات لازم انجام شد و با حال مساعد به پارک پردیسان برگشت اما شنبه (۶ اسفند) دوباره به‌علت وضعیت نامساعدی که داشت به بیمارستان منتقل شد.

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست «پیروز» از ابتدای تولد مشکلات گوارشی و نارسایی کلیوی داشته اما با آن مدارا می‌کرده است. او دیروز عصر به‌علت شرایط نامساعد برای دیالیز صفاقی به اتاق عمل رفت، اما متاسفانه نتوانست طاقت بیاورد.

حسن اکبری، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست نیز در خصوص علل تلف شدن پیروز گفت:

همه می‌دانیم که پیروز یک توله یوزی بود که در شرایط خاصی بزرگ شده بود و از همان ابتدا سیستم ایمنی ضعیفی داشت و شیر مادر را نخورده بود. همچنین پیروز با وزن نامتعارف و تقرییبا نصف میزان طبیعی بزرگ شد و به همین علت عفونت‌های متعددی برایش پیش آمد و مجبور شدیم در دوره‌های مختلف با نظر دامپزشکان داروهای مختلفی به او بدهیم. بنابراین پیروز یک حیوانی نبود که در شرایط طبیعی بزرگ شود و این خود باعث شد توانایی مقابله با خیلی از عوامل بیماری‌زا را نداشته باشد.

گفتنی است در روزهای گذشته وضعیت رسیدگی به پیروز و دسترسی به امکانات درمانی واکنش‌‌های متعددی را در پی داشت.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه