وزیر میراث: باید امکان بازدید عمومی از پادگان تاریخی خرم آباد فراهم شود

نادر نینوایی
نادر نینوایی یکشنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۶
وزیر میراث: باید امکان بازدید عمومی از پادگان تاریخی خرم آباد فراهم شود

وزیر میراث فرهنگی خواستار فراهم شدن امکان بازدید عمومی از پادگان ۰۷ خرم‌آباد شد و بر الزام قانون برای فراهم آوردن امکان بازدید مردم از اماکن تاریخی تاکید کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقد است مانند سایر آثاری که ارزش تاریخی دارند، پادگان ۰۷ خرم‌آباد نیز جزو میراث ثبت‌شده تاریخی است؛ بنابراین باید امکان بازدید عمومی داشته باشد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در سفر به خرم‌آباد، اظهار کرد:

پادگان ۰۷ خرم‌آباد به ثبت ملی رسیده و شایسته است به‌منظور بازدید مردم از این پادگان تاریخی، بخشی از اختیارات آن در محدوده میراث فرهنگی باشد و به‌لحاظ قانونی همه دستگاه‌های دولتی عمومی اگر ابنیه‌ای در اختیارشان است که به ثبت ملی رسیده یا دارای ارزش تاریخی است، وظیفه دارند از اعتبار آن دستگاه‌ برای مرمت، نگهداری و احیای آن هزینه کنند.

وی تصریح کرد:

با توجه به ارزش تاریخی این پادگان، باید تحت نظارت میراث فرهنگی باشد و با این دید که این میراث بخشی از تاریخ لرستان و متعلق به مردم است، باید امکان بازدید از آن برای عموم را فراهم کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد:

همه آثار تاریخی ثبت‌شده جزو داشته‌های مردم و متعلق به مردم هستند و پادگان ۰۷ را به کامل رصد کرده‌ایم؛ بنابراین در خصوص ساختمان‌ها و ابنیه تاریخی آن‌که در اختیار نهادهای دولتی قرار دارند یا در محوطه آن هستند و امکان بازدید عمومی ندارند، با جدیت پیگیری می‌کنیم.

ضرغامی خاطرنشان کرد:

البته این مسئله باید با تعهد و درک اقتضات خاص آن دستگاه حل شود و نیازمند فرهنگ ایجاد این نگرش در ادارات هستیم که ابنیه تاریخی متعلق به ملت هستند و اگر آثار تاریخی به دستگاهی دولتی واگذار شد یا بخشی از آن در محوطه یک اداره قرار داشت، هم از بعد اداری ارزشمند است و هم بعد تاریخی و میراثی آن باید در امکان بازدید عموم قرار گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه