ادامه بارش برف و باران در شمال و جنوب کشور | هشدار وقوع سیل و ترافیک جاده‌ای

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
ادامه بارش برف و باران در شمال و جنوب کشور | هشدار وقوع سیل و ترافیک جاده‌ای

سازمان هواشناسی علاوه بر اعلام بارش‌ برف و باران برای امروز (دوشنبه) در ۱۴ استان، نسبت به سیلابی شدن بارش‌ها در ۶ استان در روزهای آینده هشدار نارنجی صادر کرد.

بارش‌ها امروز در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، البرز، شمال قزوین، شرق خوزستان، جنوب چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی بوشهر، نیمه شمالی فارس، نیمه غربی کرمان و هرمزگان، به‌شکل باران و برف ادامه خواهد داشت و با ورود سامانه بارشی جدید از جنوب غرب، در جنوب کشور گسترش و تشدید می‌شود.

سازمان هواشناسی برای امروز از لغزندگی و کاهش شعاع دید در جاده‌ها، کولاک برف، اختلال در سفرهای بین شهری به‌ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال آب‌گرفتگی معابر به‌صورت محدود، احتمال تاخیر در پرواز، خسارت به سالن‌ها و تاسیسات گلخانه‌ای و اختلال در عملیات عمرانی خبر داده است.

سازمان هواشناسی همچنین از تشدید فعالیت سامانه بارشی از فردا (سه‌شنبه) تا روز چهارشنبه خبر داد که موجب گسترش بارش باران و برف، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف و در نقاط مستعد تگرگ می‌شود.

بر این اساس، هواشناسی برای فردا (سه‌شنبه) در کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، جنوب چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان، نیمه شمالی و غربی فارس، جنوب و شرق خوزستان بارش باران شدید پیش‌بینی کرده است.

روز چهارشنبه نیز در بوشهر، نیمه شمالی و غربی فارس، جنوب کهگیلویه و بویراحمد همین شرایط آب و هوایی را خواهیم داشت.

اثر مخاطره نیز مسدود شدن محورهای روستاهای سردسیر، خسارت به زیرساخت‌ها به‌ویژه قطعی برق در روستاهای صعب العبور و سردسیر، اختلال در سفرهای بین شهری، آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تاخیر و احتمال لغو پرواز و خسارت به صنعت کشاورزی است.

سازمان هواشناسی به پرهیز از سفرهای برون شهری، عدم فعالیت کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی زمستانی در ناوگان حمل و نقل و راهداریها، عدم تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و اطراف مسیل‌ها، پاک‌سازی و لایروبی شبکه کانال‌ها و آب راه‌ها، آمادگی دستگاه‌های امدادرسان توصیه کرده است.

جاده‌های شمالی برفی و بارانی است

مرکز مدیریت راه‌های کشور وضعیت ترافیکی مسیرهای منتهی به تهران را سنگین گزارش کرد و از بارش برف و باران در جاده‌های شمالی کشور خبر داد. برپایه این گزارش، بارش برف و باران در جاده چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت و برخی از محورهای استان‌های گیلان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، فارس و کرمان ادامه دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه