محدودیت های سفرهای نوروزی اعلام شد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۷
محدودیت های سفرهای نوروزی اعلام شد

بنا بر اعلام دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، افراد واکسینه که بیمار نباشند، قادر خواهند بود تا با خودروهای شخصی یا حمل و نقل عمومی سفر کنند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۱۲/۰۴، ساعت ۱۷:۵۳

داریوش باقرجوان، مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به آخرین پروتکل‌های بهداشتی اعلام‌شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از الزام همه مسافرانی که می‌خواهند در این ایام و تا پس از نوروز سال جدید از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده برای ارائه کارت واکسیناسیون و نداشتن علائم بیماری خبر داد. وی تصریح کرد:

مردم در هنگام استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی اگر شاهد بروز تخلفات به‌ویژه در حوزه پروتکل‌های بهداشتی بودند، می‌توانند با سامانه تلفنی ۱۴۱ سازمان راهداری یا سامانه پیام‌کوتاه ۲۰۰۰۱۴۱ ارتباط بگیرند و شکایت‌های خود را اعلام کنند که در این صورت، با متخلفان برخورد جدی خواهد شد.  مسافران به‌محض اینکه شکایت خود را اعلام کنند، از آن‌ها اطلاعات مورد نیاز دریافت خواهد شد و پس از آن به این مسافران کد رهگیری دارای شناسه‌ای خواهیم داد تا نتیجه را به آن‌ها اعلام کنیم.

باقرجوان پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا  را شامل سفرهای جاده‌ای با اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌های کرایه پلاک عمومی دانست و گفت: 

خواهد شد، پایانه‌های مسافری و مدیریت آن با شهرداری‌ها است اما از لحظه‌ای که مسافر می‌خواهد از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کند وظیفه نظارت، کنترل و مدیریت با سازمان راهداری است بنابراین علائم ظاهری همه مسافران قبل از سوار شدن چک خواهد شد و به مسافران توصیه می‌کنیم در صورتی که علائم بیماری دارند به‌هیچ‌وجه به پایانه‌های مسافری مراجعه نکنند. در صورتی که یک مسافر دارای علائم ظاهری و مشکوک به کرونا سوار وسائل حمل و نقل عمومی شود مرتکب تخلف شده و با او برخورد خواهد شد و توصیه کردیم که در اولین ایستگاه که مسافر می‌تواند پیاده شود آن را از وسیله نقلیه مورد نظر پیاده کرده و از دیگر مسافران جدا کنند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۱۲/۰۳، ساعت ۱۷:۱۷

حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، با اشاره به اعمال محدودیت‌ها برای سفرهای نوروزی، ملاک صدور مجوز برای سفرها را واکسینه بودن افراد عدم بیماری آنان دانست که در این صورت آنان قادر خواهند بود تا با خودروهای شخصی یا حمل‌و‌نقل عمومی به تمام استان‌های کشور سفر کنند. وی در این رابطه اذعان کرد:

محدودیت‌های کرونایی از جلسه ۱۰۴ ستاد ملی کرونا تصویب و اعمال شده و در جلسه‌های ۱۰۶ و ۱۰۷ ستاد ملی کرونا نیز تمدید شده است. اخیرا رئیس‌جمهوری دستوری صادر کرد و خواستار بازنگری مجدد در رنگ‌بندی‌ها و اعمال محدودیت مرتبط با آن متناسب با مدیریت هوشمند و واکسیناسیون شد.

قاسمی با اشاره به بررسی این موضوع روز گذشته در جلسه کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا، اظهار داشت:

این موضوع فردا نیز در جلسه روسای کمیته های تخصصی دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری مطرح خواهد شد؛ اگر نهایی شود، روز شنبه در ستاد ملی کرونا مطرح و تصمیم گیری می‌شود.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا محدودیت‌های نوروزی را در پنج حوزه اصناف، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و ترددها طبقه‌بندی کرد و گفت:

این محدودیت‌ها به‌شکل گذشته و به‌مانند آبان سال ۹۹ که محدودیت‌های سختگیرانه‌ای داشتیم، نیست‌ و متناسب با بحث مدیریت هوشمند در بستر سامانه و واکسیناسیون تغییرات اعمال می‌شود. در اعمال محدودیت‌های کرونایی در ایام نوروز ۱۴۰۱ ملاک این است که افراد واکسن زده باشند و بیمار نباشند؛ در این صورت می‌توانند با خودروهای شخصی یا حمل و نقل عمومی به استان‌های کشور سفر کنند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه