اقدام برای رفع مشکل قاچاق ناخواسته توسط گردشگران خارجی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۵
اقدام برای رفع مشکل قاچاق ناخواسته توسط  گردشگران خارجی

روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی از تعامل این کانون با سازمان تعزیرات حکومتی و گمرکات کشور به‌منظور رفع مشکلات تردد و حضور خودروهای گردشگران خارجی در ایران خبر داد.

محمدحسین صوفی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی امروز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ در نشستی مشترک با «علی وکیلی»، مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران و همچنین «علی مرادی»، معاون مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی کشور در محل غرفه کانون در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌و‌پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران، درباره همکاری برای رفع مشکل تردد گردشگران خارجی در ایران به بحث و تبادل‌نظر پرداخت.

بر این اساس، همکاری و هم‌افزایی بین کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی و سازمان تعزیرات حکومتی و گمرکات کشور  در پی بروز مشکل در زمینه حضور بیش از سه ماه خودروی گردشگران خارجی در کشور و اعلام وقوع قاچاق آغاز خواهد شد. در این نشست مقرر شد بخش نامه اجرایی مبنی بر ضرورت تعامل و هماهنگی بیش از پیش با کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران توسط گمرکات اجرایی کشور تنظیم و به تمامی مبادی ورودی و خروجی کشور ابلاغ شود تا پیش از اعلام وقوع قاچاق که به‌صورت ناخواسته توسط گردشگران خارجی به ثبت می‌رسید، اقدامات لازم از سوی کانون انجام شود.

پس از آغاز همکاری‌های فی‌مابین این سه نهاد، گمرکات کشور به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی اعلام خواهد کرد تا از طریق تعامل با کلوپ جهانگردی و اتومبیل‌رانی کشور مبدأ به جهانگردانی که بیش از مدت مقرر در ایران حضور دارند، در خصوص تعیین وضعیت خروج وسایل نقلیه موتوری آنان از ایران هشدار دهند تا از درگیری گردشگران خارجی با موضوع قاچاق ناخواسته پیشگیری شود.

شایان ذکر است که بر اساس قوانین و مقررات حاکم از سوی گمرکات اجرایی کشور به سازمان تعزیرات حکومتی، حضور بیش از سه ماه خودروی گردشگران خارجی در کشور به اعلام وقوع قاچاق منجر می‌شد که به بازداشت و در مواردی زندانی شدن جهانگردان همراه بود. جهانگردانی که در این زمینه دچار سردرگمی یا موانعی شده‌اند، قادر خواهند بود تا با امور بین‌الملل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران تماس حاصل کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه