معافیت گردشگران خارجی از مالیات بر ارزش افزوده بلیط هواپیما

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۴
معافیت گردشگران خارجی از مالیات بر ارزش افزوده بلیط هواپیما

وزارت راه و شهرسازی از استرداد مالیات بر ارزش افزوده بلیط پروازهای خارجی خریداری شده از ایرلاین‌های داخلی، برای گردشگران خارجی خبر داد.

بر اساس آخرین مصوبه هیئت دولت با عنوان «آیین‌نامه استرداد مالیات و عوارض کالاهای همراه مسافران و بلیط پروازهای خروجی گردشگران خارجی، خریداری شده از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی»، گردشگران خارجی از مالیات بر ارزش افزوده بلیط هواپیما معاف خواهند شد. این آیین‌نامه توسط محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری به وزارت‌ راه و شهرسازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد.

در این آیین‌نامه تصریح شده است که بر اساس ماده ۱۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض پرداختی بابت خرید کالاها و همچنین بلیط هواپیما از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی توسط گردشگران خارجی در صورتی که مشخصات مندرج در بلیط با مشخصات مندرج در اصل گذرنامه یا روادید گردشگر خارجی منطبق باشد، به مسافر مسترد خواهد شد.

به این ترتیب، وزارت راه و شهرسازی موظف به ایجاد دفاتر و استقرار نیروهای سازمان امور مالیاتی در مبادی خروجی کشور خواهد بود. همچنین سازمان امور مالیاتی نیز موظف به ارائه فرم‌های مشخصات به گردشگران خارجی در مبادی خروجی همراه با اخذ مدارک مربوط و واریز وجه مالیات بر ارزش افزوده بلیط پرواز خارجی خریداری شده از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی یا عوارض کالاهای همراه مسافر به‌صورت نقدی یا با سیستم بانکی به مسافران است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه