کشف دو مجسمه عظیم ابوالهول در اقصر مصر

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۹
کشف دو مجسمه عظیم ابوالهول در اقصر مصر

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر از کشف دو مجسمه سنگی و عظیم ابوالهول در کاوش اخیر باستان‌شناسان خبر داد.

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر با اشاره به پروژه اخیر کاوش‌های مشترک باستان‌شناسان مصر و آلمان در این کشور، اعلام کرد دو مجسمه سنگی و عظیم ابوالهول  در جریان مرمت مقبره تاریخی «آمنهوتپ سوم» واقع در غرب «اقصر» کشف شده است. 

بنا بر نظر باستان‌شناسان، هر یک از این مجسمه‌های عظیم حدود هشت متر طول دارند و احتمالا بر اساس چهره «آمنهوتپ سوم»، نهمین فرعون از دودمان هجدهم ساخته شده باشند. ریشی شبیه به ریش افراد سلطنتی و یک گردنبند بزرگ در حکاکی این مجسمه‌ها به‌ تصویر کشیده شده است. در همین رابطه  «مصطفی وزیری» دبیر شورای عالی آثار باستانی مصر از کشف عبارت «محبوب آمون رع» روی تنه‌ یکی از این دو مجسمه خبر داد. 

علاوه بر این دو مجسمه عظیم ابوالهول، سه مجسمه تقریبا سالم نیز در همین مکان کشف شد که یکی از الهه‌های مصر باستان را به تصویر می‌کشند. این الهه را که به‌شکل یک شیر تراشیده شده است، به‌عنوان مدافع ایزد خورشید می‌شناسند. در این مکان همچنین بقایای یک سالن ستون‌دار که نقش و نگارهایی روی دیوارهای آن وجود دارد نیز کشف شده است. این نقاشی‌ها بخشی از یک جشن باستانی مصری را به تصویر می‌کشند که برای به رسمیت شناختن و یادآوری حق فرعون برای حکمرانی برگزار می‌شد.

بنا بر یافته‌های مورخان، این جشن بر اساس سنت در سی‌امین سال حکومت فرعون برگزار می‌شد. «آمنهوتپ سوم» جزو معدود فرعون‌هایی بود که برای برگزاری این مراسم زنده مانده بود و باشکوه‌ترین مراسم در تاریخ مصر باستان را به خود اخصاص داد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه