بازگشایی آرامگاه فردوسی و باغ نادری به‌روی گردشگران

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
بازگشایی آرامگاه فردوسی و باغ نادری به‌روی گردشگران

پس از هماهنگی‌های صورت‌گرفته با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مجموعه‌های تاریخی آرامگاه فردوسی و باغ نادری مشهد به روی عموم بازگشایی شد.

امیر ضیاییان، مدیر روابط‌ عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی با اشاره به‌ هماهنگی‌های انجام شده با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از بازگشایی مجموعه‌های تاریخی آرامگاه فردوسی و باغ نادری مشهد به‌روی عموم با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی خبر داد. وی در این رابطه اذعان داشت:

برای بازگشایی مجدد این مجموعه‌ها، با دانشگاه علوم پزشکی مشهد مکاتبه شده و معاونت بهداشتی دانشگاه به استناد طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های مصوب ستاد ملی کرونا، بازگشایی این دو مجموعه گردشگری را در شرایط فعلی بلامانع دانسته است.

ضیاییان با اشاره به نامه معاونت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، بازگشایی این مجموعه‌ها را مانند لیست مشاغل گروه دو شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی، منوط به انجام نشدن فعالیت گروهی و جمعی دانست و افزود:

خصوص فعالیت قسمت‌های موزه‌ای و سربسته این اماکن نیز، پس از بازدید میدانی و بررسی دقیق شرایط این اماکن از نظر پروتکل‌های بهداشتی، اعلام نظر خواهد شد.

آرامگاه فردسی و باغ نادری از جمله محبوب‌ترین مراکز مشهد در میان گردشگران هستند که بیشترین بازدیدهای غیرزیارتی این شهر را به‌خود اختصاص داده‌اند.

آرامگاه فردوسی در کیلومتر ۲۰ جاده مشهد به قوچان (بلوار شاهنامه) و در باغستانی به وسعت ۶/۵ هکتار قرار گرفته است. این مجموعه شامل سالن موزه، رستوران، بخش اداری و بقایایی از توس قدیم است که تندیس فردوسی، شاهکار هنری ابوالحسن خان‌صدیقی نیز در میان آن‌ها خودنمایی می‌کند. همچنین مقبره مهدی اخوان ثالث، شاعر بزرگ معاصر و محمدرضا شجریان، خسروی آواز ایران و جمعی از شعرای نامدار خطه خراسان نیز در این مجموعه قرار دارد.

باغ و آرامگاه نادری نیز بنای یادبود نادرشاه، پادشاه قدرتمند افشار است که در مساحت ۱۴,۴۰۰ متر مربع، در ضلع شمال غربی چهارراه شهدای مشهد قرار دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه