نوروز ۱۴۰۰ به کدام کشورهای خارجی می‌توان سفر کرد؟

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
 نوروز ۱۴۰۰ به کدام کشورهای خارجی می‌توان سفر کرد؟

با توجه به فرارسیدن تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ و عطش مردم برای سفر، آیا امکان سفر خارجی وجود دارد و ایرانی‌ها به کدام کشورها می‌توانند سفر کنند؟

تعطیلات نوروز همواره یکی از فرصت‌هایی است که مردم ایران رخت سفر بر می‌بندند تا فارغ از مشغله‌های روزمره، دمی را در آسایش بگذرانند؛ اما امسال نیز همچون سال گذشته، سایه شوم ویروس کرونا بر جهان احساس می‌شود و صنعت گردشگری را همچنان تحت‌تاثیر سیطره قرار داده است. اگرچه این روزها خبرهای امیدوارکننده‌ای از گسترش واکسیناسیون در جهان به‌ گوش می‌رسد، اخبار شیوع انواع جهش‌یافته ویروس نیز بر نگرانی مردم و مسئولان می‌افزاید؛ تا جایی که بنا بر تصویب ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ نیز با محدودیت‌هایی مواجه خواهد بود.

بنا بر آخرین اطلاعیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تنها با آن دسته از سفرهای نوروزی موافقت کرده است که در قالب تور برگزار شوند. انجام رزرواسیون اماکن اقامتی نیز از دیگر شروط برای انجام سفر نوروزی است.

از سوی دیگر و مطابق انتظار، سایر کشورهای جهان نیز محدودیت‌هایی را برای پذیرش گردشگر در نظر گرفته‌اند. بسیاری از کشورهای گردشگر‌پذیر با ارزیابی خطرات احتمالی از پذیرش گردشگران خودداری می‌کنند و سفر توریستی به سایر کشورها نیز تابع مقررات و محدودیت‌های متنوع است. در این راستا، سفرهای خارجی از مرز ایران در سال ۱۳۹۹ به‌شکل نامحسوسی کاهش داشت؛ ولی با نزدیک شدن تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ و تاکید به سفر با تور، سوالی که در اذهان ایجاد می‌شود این است که برای سفرهای خارجی، چه مقاصدی می‌تواند در سبد خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد؟

بدیهی است که مقررات کشورهای مختلف در دوران پاندمی با تغییرات فراوانی همراه است و بر همین اساس، مطلب پیش‌رو نیز مطابق با بخشنامه‌ها و قوانین، به مرور زمان به‌روزرسانی خواهد شد.

کشورهای خارجی که در نوروز ۱۴۰۰ ایرانی‌ها می‌توانند سفر کنند:

تور ترکیه

حاشیه دریای مدیترانه در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای توریستی جهان است که به‌واسطه قرارگیری در منطقه جغرافیایی مناسب، دسترسی به دو قاره اروپا و آسیا، آب‌وهوای مطبوع، تاریخی غنی و بازارهای مقرون‌به‌صرفه، سالانه مسافران فراوانی را از سراسر جهان به‌سوی خود می‌کشاند. ایران در دهه گذشته، بین پنج کشور دارای بیشترین بازدید‌کننده در ترکیه بوده و هر شهروند ایرانی به‌طور میانگین ۶۹۳ دلار برای ترکیه ارزآوری به‌همراه داشته است.

محبوبیت ترکیه نزد گردشگران ایرانی علاوه بر مسافت کم و اشتراک‌های فرهنگی، به‌ دلیل عدم نیاز به اخذ روادید برای سفر به این کشور است. این در حالی است که زمزمه‌های حذف پاسپورت برای سفر بین ایران و ترکیه نیز به‌گوش می‌رسد.

تور هوایی ترکیه

کشور ترکیه جزو کشورهایی است که با وجود قرارگیری در وضعیت هشدار CDC یا سطح چهار شیوع کرونا، مرزهای خود را به‌روی گردشگران باز نگاه داشته است. در حال حاضر سفر هوایی گردشگران به شهرهای توریستی استانبول، آنتالیا، ماماریس و کوشی‌ آداسی امکان‌پذیر است. مقامات ترکیه برای پیشگیری از زیان‌های روزافزون صنعت گردشگری، محدودیت‌ها و مقررات پیشگیرانه را تاحدودی تعدیل کرده‌اند و برای سفر به این کشور، نیازی به قرنطینه اجباری در بدو ورود نیست.

اگرچه با توجه به گسترش موج دوم پاندمی، از تاریخ هفتم دی ‌ماه ۹۹ ارائه پاسخ منفی تست کرونا (PCR) برای مسافران بالای ۶ سال به‌منظور ورود به ترکیه الزامی است. پاسخ منفی تست کرونا باید حداکثر ۷۲ ساعت پیش از پرواز توسط آزمایشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت و به‌ زبان انگلیسی صادر شده باشد. طبق مقررات دوران پاندمی، استفاده از ماسک در تمام فرودگاه‌ها، هواپیما و سطوح شهرهای ترکیه الزامی خواهد بود.

گفتنی است که اگر مشخص شود شخصی در پرواز شما به بیماری کرونا مبتلا است، از شما و تمام مسافران دیگر خواسته می‌شود که به‌مدت ۱۴ روز قرنطینه شوید؛ حتی اگر بتوانید نتیجه آزمایش COVID-19 منفی را ارائه کنید.

منظره غروب خورشید در مسجد ایاصوفیه

  • تور استانبول: تور استانبول را می‌توان به‌عنوان محبوب‌ترین تور ترکیه نزد ایرانیان برای نوروز ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرد. این محبوبیت به‌واسطه قیمت ارزان‌تر تورها نسبت به سایر مسیرها است.
  • تور آنتالیا: سفر به آنتالیا به‌دلیل تکثر پروازهای مستقیم، غیرمستقیم و چارتری، همواره یکی از در دسترس‌ترین تورهای نوروزی به شمار رفته است. پیش‌بینی می‌شود که در نوروز ۱۴۰۰ نیز تور آنتالیا در رتبه‌های بالای فهرست محبوب‌ترین تورها نزد شهروندان ایرانی باشد.
  • تور مارماریس: گرچه «مهمت ارسوی»، وزیر گردشگری کشور ترکیه، از برنامه‌ریزی‌ها برای بازگشایی نیمی از هتل‌های ترکیه تا پایان سال ۲۰۲۰ خبر داده بود، اخبار حاکی از آن است که هتل‌های شهر مارماریس همچنان تعطیل هستند و بازگشایی آن‌ها برای تعطیلات نوروز نیز به‌طور قطع مشخص نیست. با این حال بازار فروش تور مارماریس برای نوروز ۱۴۰۰ همچنان داغ است.
  • تور کوش آداسی: کوشی آداسی که همواره از آن به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری ارزان ترکیه یاد می‌شود، در سال‌های اخیر از محبوبیت ویژه‌ای بین گردشگران ایرانی برخوردار شده است. با وجود اینکه هنوز تورهای کوشی آداسی برای نوروز ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی نشده است، احتمال برگزاری این تورها بالا است.

تور زمینی ترکیه

غروب خورشید در کشور ترکیه

هم‌اکنون و به‌دلیل تصمیم‌های اتخاذ شده توسط دولت ترکیه، تردد بین مرزهای زمینی این کشور و ایران با محدودیت‌هایی مواجه است و برگزاری تورهای زمینی ترکیه را برای نوروز ۱۴۰۰، با هاله‌ای از ابهام مواجه می‌کند. البته شایان ذکر است که طبق آخرین دستورالعمل دولت ترکیه، مسافران برای تردد در مسیرهای داخلی این کشور نیاز به دریافت کد سلامت HES هستند. پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح روند بازگشایی مرزهای زمینی ترکیه را نیز هموار کند.

در حال حاضر و با صدور مجوز بازگشایی رستوران‌ها، کافه‌ها، پارک‌ها و اماکن ورزشی صادر شده و سفرهای درون‌شهری و بازدید از جاهای دیدنی ترکیه نیز از سرگرفته شده است. فضاهای عمومی مانند سواحل و موزه‌ها نیز به‌صورت افزایشی مجاز به بازگشایی هستند.

تور سریلانکا

راه آهن جنگلی در سریلانکا

سریلانکا به‌عنوان یکی از مقاصد اقتصادی شرق آسیا، در سال‌های اخیر طرفداران زیادی را در بین ایرانیان داشته است. فرهنگ غنی، طبیعت بکر و بازارهای ارزان از جمله ویژگی‌های این کشور توریستی هستند.

مقامات سریلانکا با اتخاذ سیاست‌های تسهیل‌کننده در تابستان ۲۰۲۰ ، تصمیم به بازگشایی مرزها به روی گروه‌های کوچک گردشگری گرفتند و این روند را تا امروز ادامه دادند. این در حالی است که در اسفندماه سال گذشته، شهروندان بسیاری از کشورها از جمله ایران، موظف به گذراندن یک دوره قرنطینه اجباری ۱۵ روزه در فرودگاه کلمبو بودند.

«کیمالی فرناندو»، رئیس دفتر توسعه گردشگری سریلانکا، در این رابطه اذعان داشت:

گروه‌های کوچک مسافران از سراسر جهان از ماه اوت اجازه دارند به سریلانکا سفر کنند و در هتل‌های پنج ستاره‌ای که اقدامات ایمنی دقیقی در آن‌ها اعمال شده است، اقامت کنند. گردشگران برای سفر به سریلانکا باید گواهی عدم ابتلا به ویروس کووید ۱۹ را به‌همراه داشته باشند؛ مدرکی که توسط دولت آن‌ها یا یک آژانس معتبر صادر شده باشد. مسافران همچنین باید انتظار غربالگری ویروس کرونا را در بدو ورود به فرودگاه داشته باشند.

تور مالدیو

خانه ساحلی در مالدیو

مقامات کشور مالدیو حدودا چهار ماه قبل با اجرای سخت‌گیرانه پروتکل‌های بهداشتی و تعدیل بهای خدمات گردشگری، مرزهای خود را به‌روی گردشگران گشوده‌اند. با این حال مالدیو همچنان یکی از مقاصد لوکس گردشگری جهان محسوب می‌شود که گزینه‌ای محبوب برای سفر گردشگران متمول در نوروز ۱۴۰۰ به حساب می‌آید.

کشور مالدیو هیچ‌گونه آزمایش یا قرنطینه را برای ورود گردشگران الزامی نکرده ‌است. گردشگران برای سفر به مالدیو تنها به رزرو اقامتگاه در مالدیو احتیاج خواهند داشت و با ارائه برگه رزرو اقامتگاه‌هایی که مورد تایید دولت این کشور است، قادر خواهند بود تا ویزای ۳۰ روزه مالدیو را به‌صورت رایگان دریافت کنند.

دولت مالدیو از افراد مشکوک و دارای علائم ابتلا به کرونا با هزینه ایشان آزمایش خواهد گرفت. گردشگران در طول سفر و به‌صورت تصادفی نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند؛ بنابراین شایسته است تا پیش از سفر از سلامت خود مطمئن باشید. همچنین تکمیل فرم‌های سلامت پیش از سفر و استفاده از ماسک در طول سفر نیز برای مسافران الزامی خواهد بود.

تور ارمنستان

کلیسایی در ارتفاعات ارمنستان

کشور ارمنستان در رویکردی پیشگامانه، همواره در تلاش بوده است تا به یکی از قطب‌های گردشگری جهان بدل شود. به‌دلیل فاصله نزدیک و حال‌وهوای اروپایی، ارمنستان یکی از مقاصد محبوب گردشگری نزد ایرانیان به‌ شمار می‌رود. ارمنستان یکی از نخستین کشورهایی بود که مرزهای خود را به‌روی گردشگران ایرانی بازگشایی کرد. یگی دیگر از عوامل محبوبیت ارمنستان برای ایرانیان، عدم نیاز به دریافت روادید برای سفر به این کشور است. قرارداد صدور ویزای فرودگاهی میان ایران و ارمنستان در تاریخ ۳۱ مه ۲۰۲۰ به پایان رسید و ارمنستان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تمدید این قرارداد را به‌ تعویق انداخته بود؛ اما اکنون با تمدید مجدد این قرارداد، ایرانیان بدون نیاز برای دریافت ویزا، قادر به سفر به ارمنستان هستند.

مسافران پس از ورود به کشور ارمنستان مورد آزمایش PCR قرار خواهند گرفت

گردشگران ایرانی برای سفر به ارمنستان نیازی به انجام آزمایش کرونا در ایران را نخواهند داشت؛ گرچه دمای بدن مسافران در مبدا فرودگاه امام خمینی کنترل خواهد شد و از سفر افراد مشکوک جلوگیری به‌عمل خواهد آمد.

پس از ورود به خاک ارمنستان، گردشگران به‌وسیله کارگزاری مسافران به مراکز درمانی دولتی برای انجام مراحل آرمایش PCR هدایت خواهند شد. پاسخ این آزمایش که ۴۰ دلار برای گردشگران هزینه در بر دارد، بین ۴ تا ۱۲ ساعت بعد به مسافران ارائه می‌شود. در این مدت مسافران اجازه خروج از محل اقامت خود را نخواهند داشت. لازم به ذکر است در صورت مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش PCR، مسافران ارمنستان موظف به گذراندن ۱۵ روز قرنطینه اجباری در محل اقامت خود خواهند بود.

تور کنیا

گور خرها در حاشیه مناطق شهری کنیا

کشور کنیا یکی از مقاصدی است که در سال‌های اخیر مورد توجه علاقه‌مندان به سفرهای متفاوت قرار گرفته است. این کشور آفریقایی نیز در ماه‌های اخیر مرزهای خود را به‌روی گردشگران بازگشایی کرده است. سفر کشور کنیا همچون سایر کشورهای آفریقایی نیازمند ارائه پاسخ منفی تست کرونا در بدو ورود خواهد بود؛ گرچه در خصوص الزام قرنطینه گردشگران هنوز اطلاعات کاملی ارائه نشده است.

کشورهایی که سفر به آن‌ها مشروط به قرنطینه اجباری است

تور عمان

گرچه تور عمان یکی از گزینه‌های گردشگران برای سفرهای نوروزی به‌ شمار می‌رود، سفر به این کشور مشروط به سپری کردن دوران قرنطینه اجباری است. قانون قرنطینه اجباری برای گردشگران ورودی به عمان از تاریخ ۲۷ بهمن ماه اجرا می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی موظف به بررسی، تایید و رزرو هتل برای تمامی مسافران ورودی به عمان، جهت پوشش دوران قرنطینه اجباری به‌مدت حداقل هفت شب خواهند بود.

تمامی هتل‌های عمان برای مسافران ورودی به این کشور قابل رزرو هستند. همچنین مسافران قادر خواهند بود با بررسی لیست هتل‌های به‌روزرسانی شده توسط مسئولان ذی‌صلاح از طریق پلتفرم «Oman Vs Covid-19» نسبت به رزرو هتل اقدام کنند.

تورهایی که برای نوروز ۱۴۰۰ برگزار نمی‌شوند

قایق تفریحی در جزایر تایلند

کشورهایی نظیر تایلند، مالزی، گرجستان، هند، آذربایجان و تمامی کشورهای اروپایی، برنامه‌ای برای بازگشایی مرزهای خود به‌روی گردشگران ندارند‌. گرچه این مقاصد همواره از جمله مقاصد محبوب نزد ایرانیان به شمار رفته است، برگزاری تورهای نوروز ۱۴۰۰ در این کشورها در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

مطالب مرتبط:

دیدگاه