تبدیل محوطه برج آزادی به بزرگترین میدانگاه تهران

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
تبدیل محوطه برج آزادی به بزرگترین میدانگاه تهران

شهردار منطقه ۹ تهران از تبدیل محوطه و مجموعه برج آزادی به بزرگ‌ترین میدانگاه شهر تهران خبر داد.

مصطفی موسوی لاری، شهردار منطقه ۹ تهران اعلام کرد محوطه میدان و برج آزادی به بزرگ‌ترین پلازا (میدانگاه) در شهر تهران تبدیل خواهد شد. وی درباره طرح فاز سه میدان آزادی اذعان داشت:

طرحی درباره این برج از گذشته توسط معمار آن، در خیابان آزادی وجود داشت که قرار بود از میراث فرهنگی تا میدان آزادی یک حالت باغ‌راه، شبیه به شانزلیزه فرانسه داشته باشد؛ البته بعدها بر اثر اتفاقاتی بعضاً حتی درخت‌های این مسیر نیز کنده شد و به‌جای آن مسیر بی‌آر‌تی ساخته شد.

موسوی لاری با بیان اینکه در طرح فاز سه میدان آزادی، یک رواقی با ارتفاعی معقول در نظر گرفته شده است که رینگ اول را شکل می‌دهد و مجموعه آزادی را به دومین میدانگاه (پلازای) مهم کشور تبدیل می‌کند، تصریح کرد:

در حال حاضر میدان آزادی وجود ندارد؛ بلکه فلکه آزادی وجود دارد. میدان، فضای شهری است در آن تعاملات اجتماعی و شهری انجام می‌شود و فلکه جایی است که ماشین‌ها دور آن می‌چرخند؛ مانند فلکه ولیعصر، انقلاب و فردوسی.

وی با اشاره به محوطه بزرگ میدان آزادی، علاقه‌مندی توریست‌ها و عکاسان و مجتمع فرهنگی برج آزادی، از بستر مناسب این مجموعه برای تبدیل شدن به میدانگاه خبر داد و تاکید کرد:

با اجرای این طرح، مجموعه برج و میدان آزادی کامل می‌شود و پلازایی را خواهیم داشت که برج یک بخشی از آن است و تبدیل به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پلازا (میدانگاه) در شهر تهران می‌شود.

شهردار منطقه ۹ تهران با اشاره به‌ اینکه در شهر تهران هیچ مکان دیگری قابلیت و فضایی وجود ندارد که دورتادور آن باز باشد تا چنین فضای مناسب شهری در آن ایجاد شود، اذعان داشت:

در این طرح خودروها از روی رواق رد می‌شوند و دلیل اینکه خودروها از زیر عبور داده نمی‌شوند، این است که کسی که وارد شهر تهران می‌شود باید برج آزادی را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و جذاب‌ترین نمادهای آن ببیند.

موسوی لاری همچنین با اشاره به اختصاص پارکینگ‌هایی در قسمت زیرین برای رفاه حال بازدیدکنندگان، افزود:

در اطراف برج آزادی فرودگاه، ترمینال و بوستان بدون کارکرد المهدی وجود دارد و ساخت رواق با هزینه کامل بخش خصوصی در اطراف میدان می‌تواند فضایی در آن به وجود آورد که جاذب سفر باشد و به فضای شهری کمک کند؛ حتی تعریف فعالیت شهری مانند رستوران در آن می‌تواند با رونق فضاها باعث جذب سرمایه‌گذار شود؛ بنابراین فاز سه برج آزادی باید اجرایی شود که البته این اجرا نیاز به اجازه میراث فرهنگی دارد.

عکس کاور از علیرضا کیخا

مطالب مرتبط:

منبع تین نیوز

دیدگاه