عضویت ایران در کمیته‌های آموزش و تنظیم مقررات سازمان جهانی گردشگری

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۱
عضویت ایران در کمیته‌های آموزش و تنظیم مقررات سازمان جهانی گردشگری

معاون گردشگری کشور با اشاره به دستاوردهای حضور در صدودوازدهمین نشست سازمان جهانی گردشگری در تفلیس، از عضویت ایران در دو کمیته آموزش و تنظیم مقررات این سازمان خبر داد.

ولی تیموری، معاون گردشگری کشور با اشاره به صدودوازدهمین نشست سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در تفلیس، از مشارکت حضوری ۲۴ کشور در قالب ۱۷۰ نفر و همچنین مشارکت آنلاین ۱۰ کشور دیگر خبر داد و ضمن مهم و تاریخی دانستن این موضوع در دوران پس از شیوع ویروس کرونا، اذعان کرد:

اعلام ریزش ۶۵ درصدی سفرهای بین‌المللی در ۶ ماهه نخست سال میلادی، ارائه درصد پیشرفت و اقدامات به عمل آمده در طول یک سال گذشته، برنامه‌های سال آینده، گزارش عملکرد کمیته‌های تخصصی سازمان جهانی گردشگری اعم از بودجه و اعتبارات، نیروی انسانی، گزارشات بازرسی، کمیته گردشگری و رقابت‌پذیری، گردشگری و توسعه پایدار، آمار و اطلاعات، از جمله گزارش‌های ارائه شده توسط زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل UNWTO در این نشست بود.

ولی تیموری که به عنوان تنها نماینده ایران در این نشست حضور پیدا کرده بود، ضمن ارائه پیشنهادات دولت در خصوص دستور کار اجلاس، دیدار با مقامات سازمان جهانی گردشگری، گزارشی از آخرین وضعیت صنعت گردشگری کشور، برنامه‌ها و اقدامات به عمل آمده در خصوص مدیریت بحران کرونا، نحوه بازگشایی و فعالیت مجدد واحدهای گردشگری داخلی، هماهنگی‌های به عمل آمده با دستگاه‌های مرتبط از جمله ستاد ملی مقابله با کرونا برای اجرای سفرهای داخلی و بین‌المللی ارائه داد. همچنین کلیپ تهیه شده توسط ایران در خصوص سفر ایمن و مسئولانه در این جلسه به نمایش درآمد. 

معاون گردشگری کشور با اشاره به همکاری ایران با سازمان جهانی گردشگری در موضوع برنامه ملی توسعه گردشگری، استقرار حساب‌های اقماری گردشگری کشور، نحوه مشاوره‌گیری از سازمان در این خصوص و همچنین پروژه مشترک گردشگری دسترس‌پذیر (گردشگری توان‌یابان)، از تلاش‌ها برای پیگیری دو طرفه پیشرفت‌ کارها، چالش‌ها و انتظارات ایران از سازمان جهانی گردشگری خبر داد. وی همچنین با اشاره به عضویت ایران در کمیته آموزش، بیان کرد:

کمیته آموزش به عنوان یکی از کارگروه‌های مشورتی قرار است برای دبیر کل سازمان جهانی گردشگری و شورای اجرایی روی موضوعات آموزش و توسعه منابع انسانی مشورت دهد. هر سندی یا هر کاری که در حوزه آموزش گردشگری باید انجام شود قبل از اجرا در این کمیته مطرح و سپس اجرایی می‌شود. سرفصل‌های آموزشی، عناوین دوره‌های آموزشی و بورسیه‌هایی که سازمان جهانی گردشگری برای اعضای خود به صورت مجازی یا حضوری اعطا می‌کند توسط این کمیته بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.

تیموری در خصوص عضویت ایران در کمیته تنظیم مقررات اعضای وابسته توضیح داد:

ایران که تا کنون حدود ۱۷ شرکت و نهاد را برای عضویت وابسته معرفی کرده است، به دلیل عضویت در کمیته مربوط به اعضای وابسته در کمیته تنظیم مقررات اعضای وابسته نیز به عضویت درآمد.

از دیگر برنامه‌های معاون گردشگری در این سفر می‌توان به تبادل نظر با مقامات کشورهای مختلف و مشورت با هیئت‌های شرکت‌کننده در خصوص آخرین وضعیت گردشگری کشورها و همکاری‌های گردشگری فی‌مابین و همچنین نشست رسمی با معاون وزارت اقتصاد و گردشگری گرجستان و صحبت درباره آخرین وضعیت همکاری‌های دو کشور، اهمیت بازار گردشگری به خصوص در دوران پساکرونا، بررسی مشکلات و چالش‌های موجود در روابط دو کشور و راهکارهای لازم برای حذف این مشکلات، برگزاری نشست با کارکنان سفارت ایران در دو کشور گرجستان و ارمنستان و برنامه‌ریزی برای موضوعات گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی و تهیه اقلام تبلیغاتی اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه