موزه ها موظف به فعالیت در نوروز ۹۹ شدند

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
موزه ها موظف به فعالیت در نوروز ۹۹ شدند

با وجود شیوع گسترده کرونا معاون میراث فرهنگی کشور چهار موزه بزرگ تهران را موظف به فعالیت در تعطیلات نوروز ۹۹ کرد.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی، روز ۱۷ هفدهم اسفند در نامه‌ای با عنوان «تقویم کاری ایام نوروزی موزه‌ها و اماکن فرهنگی - تاریخی تحت پوشش وزارتخانه» به روسای چهار موزه بزرگ تهران آن‌ها را موظف کرد تا با وجود شیوع ویروس کرونا، مکان‌های تاریخی تحت مدیریت خود را در نوروز ۹۹ فعال نگه دارند.

وی در این نامه از مسئولان موزه‌های «ملی ایران»، «نیاوران»، «سعدآباد»، «موزه ملی قرآن کریم» درخواست کرده است تا از ۲۷ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ به فعالیت خود ادامه دهند.

این بخشنامه دارای ۲۴ بند بوده و برخی از مفاد آن به‌شرح زیر است:

  • نظر به حضور بسیار مردم و گردشگران حضور زیاد گردشگران و مردم نسبت به برگزاری مسابقه‌های مختلف برای مخاطبان موزه‌ای تاکید شده است.
  • روز پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ کلیه موزه‌ها و اماکن وابسته فعال و روز جمعه اول فروردین ۹۹ کلیه موزه‌ها و اماکن تحت پوشش از ساعت ۹ صبح آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان باشند.
  • ساعت کار موزه‌ها و اماکن وابسته در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح تا حداقل ۲۰ اعلام می‌شود؛ ولی افزایش ساعت کاری کاخ موزه‌ها و اماکن فرهنگی - تاریخی که تقاضای بازدید بیشتری را دارا هستند بر اساس صلاحدید مدیران کل محترم استان‌ها، مدیران محترم کاخ موزه‌های تهران و موزه ملی ایران بلامانع است.
  • نرخ ووردی موزه‌ها و اماکن فرهنگی - تاریخی تحت پوشش در ایام نوروز تغییر نخواهد داشت. کلیه موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی موظف هستند نسبت به نصب تابلو نرخ ورود در محل مناسب در معرض دید بازدیدکنندگان اقدام کنند.
  • کلیه موزه‌ها و اماکن فرهنگی - تاریخی تحت پوشش روز ۱۴ فروردین باز و ضروری است مدیران محترم مجموعه‌های دارای باغ تاریخی و محوطه سبز تصمیمی بگیرند تا از برگزاری مراسم سنتی روز سیزدهم در این محوطه‌ها جلوگیری به عمل آید.
  • نسبت به انجام امور نظافت موزه اعم از فضاهای نمایشی، ویترین‌ها، بخش اداری، بخش‌های خدماتی، سرویس‌های بهداشتی و رفع نواقص فنی در تمامی قسمت‌های موزه اقدام شود.
  • نسبت به برپایی نمایشگاه‌های مرتبط با موزه‌ها و میراث فرهنگی (‌متناسب با امکانات و آثار موجود در حوزه‌ها و همایش و سمینارهای مختلف برای معرفی موزه‌ و میراث فرهنگی) اقدام شود.
  • جشن‌های نوروزی در محوطه و مکان‌های مناسب در موزه‌ها و اماکن فرهنگی - تاریخی متناسب با موضوع دوره ۱۰ سال چیدن سفره هفت سین، اجرای موسیقی و سنتی در صورت امکان برگزار شود.
  • راه‌اندازی باجه‌های بلیط‌فروشی در نقاط مختلف شهرهای پربازدیدکننده به‌منظور تسهیل و تسریع در صدور بلیط توسط بازدیدکنندگان در دستور کار قرار گیرد.
  • برگزاری مسابقات فرهنگی هنری از جمله مسابقه نقاشی، طراحی، عکاسی و خاطره‌نویسی در زمینه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در موزه‌های سطح استان صورت پذیرد.
  • با توجه به تجربه خوب و مناسب برخی از موزه‌ها و مجموعه‌ها در سال‌های گذشته مبنی بر برگزاری شبی با موزه برنامه‌ریزی به‌منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی در هنگام شب، در صورت امکان و داشتن شرایط مناسب موزه‌ها می‌تواند نسبتا به برنامه‌ریزی لازم به‌منظور اعلام و اختصاص شی برای این موضوع اقدام کنند.

نکته جالب توجه اینکه بخشنامه مذکور در حالی صادر شده است که بیشتر شهرها و استان‌های کشور اعلام کرده‌اند که از پذیرش مسافران نوروزی به‌دلیل شیوع گسترده کرونا در کشور از پذیرش مسافران نوروزی معذورند و امکان ورود خودروها با پلاک غیربومی ممنوع شده است. حتی امکان پذیرش مسافران و گردشگران در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها نیز وجود ندارد و مراکز اقامتی برخی شهرها مانند یزد به‌صورت خودخواسته تعطیل شده‌اند. حتی در روزهای گذشته به‌دلیل شدت گرفتن کرونا در استان‌های شمالی کشور ممنوعیت سفر به این استان‌ها نیز اعمال شد.

البته در ادامه این بخشنامه به موضوع کرونا نیز اشاره و عنوان شده است که:

پیگیری، توجه و در اولویت قرار دادن دقیق بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و تصمیمات ستاد کرونا، اطلاع‌رسانی در خصوص مقابله، پیشگیری و کنترل بیماری از طریق نصب بنر در مبادی ورودی موزه‌ها، استفاده از سطل‌های زباله در دار به‌جای استفاده از سطلل‌های بدون در، تهیه و تجهیز پرسنل شاغل در موزه‌ها به اقلام بهداشتی نظیر ماسک، دستکش و مایع ضدعفونی‌کننده و در اختیار قرار دادن این اقلام به بازدیدکنندگان فاقد این وسایل، ضدعفونی کردن فضاها نظیر : سرویس بهداشتی، آبدارخانه‌ها، دستگیره‌های در، سطوح راه پله‌ها و کف وبه صورت مستمر با محلول الکل ۷۰ درصد یا محلول وایتکس ۱ درصد، تهیه مایع ضدعفونی‌کننده دست و نصب آن در محل ورودی موزه‌ها جهت بازدیدکنندگان، ممانعت از تماس فیزیکی بازدیدکنندگان با ویترین‌ها و اشیاء بیرون از ویترین به طرق مختلف نظیر استفادهاز جدا کننده‌ها، افزایش نیروهای حفاظتی و تذکر پی در پی توسط کادر مستقر در سالن‌های نمایش و حتی الامکان مدیریت بازدید در موزه‌ها اعمال شودبه شکلی که تعداد نفرات معینی در ساعت‌های مشخصی به سالن‌های نمایشی موزه هدایت شوند تا از ازدحام بیش از حد در یک مکان جلوگیری شده، تذکرات لازم در بدو ورود به گروه‌ها ارائه شود تادر هنگام بازدید نیز کنترل بهتری روی بازدیدکنندگان صورت گیرد.

به‌روزرسانی تاریخ ۲۰ اسفند ساعت ۱۵:۰۰

طبق دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موزه‌ها، کاخ‌موزه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی در تعطیلات نوروز ۹۹ تعطیل شدند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه