کسب رتبه نخست ایران در ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان دوشنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کسب رتبه نخست ایران در ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی

کشور ایران با به ثبت رساندن ۱۰ شهر جهانی در حوزه صنایع دستی، جایگاه نخست را در این امر به دست آورده است.

غدا هیجاوی، رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، روز گذشته در آيین اهدای لوح ثبت شهرستان آباده به عنوان شهر جهانی مرمت اعلام کرد:

تاکنون هیچ شهری در کشورهای آفریقا و آمریکای شمالی به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزیده نشده است. پس از ایران، کشور چین با ۶ شهر، کشورهای حوزه لاتین با ۶ شهر و اروپا با ۲ شهر، در رده‌های بعدی از نظر شمار شهرهای جهانی صنایع دستی قرار دارند. علاوه بر آن، پرونده سه شهر دیگر ایران برای ثبت در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی در دست بررسی است.

خانم پویا محمودیان، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در همین آیین افزود:

در آذرماه سال گذشته کشور ایران با ثبت سه شهر در حوزه جهانی، به عنوان اولین شهر از لحاظ ثبت جهانی معرفی شد. همچنین، ایران با فاصله بسیار ناچیز با چین، به عنوان سومین کشور از لحاظ تولید صنایع دستی معرفی شده است.

محمودیان معتقد است که جهانی شدن به معنای برند شدن و دیده شدن است و به همین دلیل امیدوار است تا در جشن یک سالگی شهر جهانی منبت، تاثیر این اتفاق مهم در صادرات صنایع دستی و حضور گردشگران ملموس شود.

روز گذشته به تاریخ یکشنبه، ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۷، در آیینی با حضور علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس، لوح جهانی آباده به عنوان شهر منبت به مسئولان استان فارس و شهر آباده اهدا شد. همچنین، در حاشیه جشن منبت آباده، از میدان منبت و تمبر منبت این شهر نیز رونمایی شد.

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس درباره هنر منبت شهر آباده گفته است:

منبت از آباده ابداع و تولید شده و به همین دلیل منحصر به فرد است. این هنر در طرح و نقش، نوع و انجام کار نظیر ندارد و از همین رو شورای جهانی صنایع دستی در آذر ماه سال گذشته، عنوان شهر جهانی منبت را به آباده اختصاص داد.

منبع عکس: ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه