SpaceX؛ آماده برای ارسال اولین گردشگر فضایی به دور ماه

زینب موحدی
زینب موحدی دوشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
SpaceX؛ آماده برای ارسال اولین گردشگر فضایی به دور ماه

یک فرد خوش شانس به زودی این فرصت را به دست خواهد آورد تا جهش بزرگ دیگری را برای بشریت رقم بزند. جهش بزرگ اول که متعلق به نیل آرمسترانگ است را که به خاطر می‌آورید؟

اسپیس ایکس (SpaceX)، شرکت تحت مدیریت الون ماسک، روز پنج شنبه اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای ارسال نخستین مسافر به دور ماه است. این جمله، یک خبر کوتاه برای اسپیس ایکس، اما جهشی بزرگ برای گردشگری فضایی خواهد بود.

اسپیس ایکس در حساب توییتری رسمی خود در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که این شرکت، اولین گردشگر فضایی خصوصی جهان را برای پرواز دور ماه با استفاده از BFR به فضا ارسال خواهد کرد؛ این کار، گامی مهم در راستای فراهم‌سازی امکان دسترسی افرادی است که رویای سفر به فضا را در سر می‌پرورانند. حدس بزنید که چه کسی و چرا روز دوشنبه، ۱۷ سپتامبر به این سفر هیجان‌انگیز خواهد رفت.

گردشگر فضایی

شرکت، ضمن اعلام رسمی اجرای پروژه گردشگر فضایی در وب‌سایت خود و در یک توییت، گفته است که نام مسافر انتخابی خود را روز دوشنبه، ۱۷ سپتامبر، فاش خواهد کرد. تنها سرنخی که آن‌ها به ما ارائه داده‌اند، یک توییت مرموز از طرف الون ماسک است که یک ایموجی از پرچم ژاپن را در توییتر خود گذاشته است.

صادقانه بگویم که اگر بفهمیم که کاربران توییتر راست درست حدس زده‌اند و در آخر معلوم بشود که قرار است خود ماسک به این سفر اعزام بشود، اصلا تعجب نخواهیم کرد. چه کس دیگری هست که بتواند از عهده‌ی هزینه‌های مالی آن برآید؟ اما به نظر می‌رسد که این تصمیم اصلا به نفع اسپیس ایکس نیست؛ بنابراین، احتمال این که فرد دیگری برای این کار انتخاب بشود، خیلی بیشتر است. شاید یک نفر از ژاپن!

در هر صورت، مسافر مذکور سوار موشک «فالکون بزرگ» اسپیس ایکس می‌شود که ماسک امیدوار است یک روز راه را برای پرواز انسان‌ها به سمت مریخ باز کند. طبق آن‌چه که در سایت Space.com آمده است، فالکون بزرگ هنوز در حال توسعه است، اما پیش‌بینی می‌شود که قدرتمندترین موشکی باشد که تا به حال ساخته شده است و می‌تواند به عنوان کشتی با ظرفیت حمل حداقل ۱۰۰ مسافر در یک زمان عمل کند.

ایلان ماسک

به گفته‌ی «CNNMoney»، هنوز معلوم نیست که آیا برنامه‌ی جدیدی که اعلام شده است به برنامه‌ی مشابهی که توسط همین شرکت در فوریه ۲۰۱۷ اعلام شد و قرار است طی آن، دو نفر با موشک فالکون هوی پرواز کنند، ارتباط دارد یا خیر. به هر حال، به نظر می‌رسد که آن برنامه‌ها پیش از این در سال ۲۰۱۸ لغو شدند و این پروژه، یک برنامه‌ی کاملا جدید است.

ماسک در ماه مارس گذشته اعلام کرد که این شرکت امیدوار است که پروازهای آزمایشی را در سال ۲۰۱۹ آغاز کند. بنابراین، شاید انجام یک پرواز گردشگری در فضا خیلی دور از دسترس نباشد. ماسک، هویت گردشگر خوش شانس را در ۱۷ سپتامبر و از طریق یک برنامه‌ی پخش مستقیم اینترنتی معرفی خواهد کرد. این برنامه راس ساعت ۹ شب شروع می‌شود. برای تماشای این برنامه می‌توانید به سایت Space.com مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه