تبدیل کاروانسرای تاریخی مشهد میقان به اقامتگاه بوم گردی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
تبدیل کاروانسرای تاریخی مشهد میقان به اقامتگاه بوم گردی

کاروانسرای تاریخی مشهد میقان در شهرستان اراک به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می‌شود.

سید محمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت:

اداره کل میراث فرهنگی به دنبال احیا، مرمت و القای کاربری‌های جدید گردشگری، فرهنگی و اقامتی به این کاروانسراهای تاریخی است تا ضمن حفاظت از این مواریث تاریخی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی نیز ایجاد شود.

کاروانسراها حاصل اندیشه ایرانیان و تبلوری از فرهنگ این مرز و بوم است به همین خاطر با توجه به ارزش والای مادی و معنوی این بناها، مرمت برخی کاروانسراهای استان را در دستور کار قرار داده شده  که در حال حاضر مرمت کاروانسراهای دودهک دلیجان و مشهد میقان اراک در مرحله اجرا است.

کاروانسرای مشهد میقان در جنب روستای مشهد میقان اراک واقع شده است، نام این کاروان از وجود آستان مبارک امامزاده محمد عابد (ع) نشات می‌گیرد.

پی‌گردی و خواناسازی پلان اصلی آن، آواربرداری و پاکسازی بنا، مرمت جرزها و پایه‌های دیوارهای اصلی و حفاظت و مرمت طاق‌های ضلع غربی و همچنین نصب درب ورودی برای حفاظت بیشتر بنا از مهم‌ترین اقدامات عملیاتی شده در این بنا است.

این کاروانسرا در سال ۷۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و هم‌اکنون در  اختیار دولت قرار گرفته است و در حال حاضر با صرف اعتبار یک میلیارد و  ۵۰۰ میلیون ریال، مرمت و به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه