سرویس‌های بهداشتی تخت جمشید در انتظار تحقق وعده‌های وزیر

احسان رستمی‌پور
احسان رستمی‌پور یکشنبه، ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۴
سرویس‌های بهداشتی تخت جمشید در انتظار تحقق وعده‌های وزیر

با وجود تاکید وزیر میراث فرهنگی، سرویس‌های بهداشتی تخت جمشید وضعیت بهداشتی مناسبی ندارند.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حالی مدت‌هاست به‌دنبال ساماندهی سرویس‌های بهداشتی در سطح کشور است که وضعیت سرویس‌های بهداشتی مهم‌ترین محوطه باستانی کشور مناسب نیست.

تصاویری که به دست کجارو رسیده وضعیت نامناسب بهداشتی سرویس‌های بهداشتی تخت جمشید در روز گذشته (۹ دی) را نشان می‌دهد. هر چند وضعیت این سرویس‌ها از لحاظ کالبدی مشکلی ندارد؛ اما مشکلات بهداشتی، آن‌ها را غیرقابل استفاده کرده است.

سرویس بهداشتی تخت جمشید

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری مدتی است که به‌طور ویژه به موضوع سرویس بهداشتی می‌پردازد. او بارها نسبت به وضعیت سرویس‌های بهداشتی در جاده‌ها و مراکز تفریحی صحبت کرده و حتی در جمع استانداران، حل این معضل را تلاش برای حفظ آبروی ملی دانسته است. عزت‌الله ضرغامی دراین‌باره در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است:

امروز جلسه‌ی مشترک دولت با استانداران بود. مشکل سرویس‌های بهداشتی در جاده‌ها و مراکز تفریحی را به‌عنوان نیاز اساسی گردشگری مطرح کردم و از آنان خواستم برای حفظ آبروی ملی، نسبت به این مسئله و جمع‌آوری زباله و حفظ محیط زیست در برخی مسیرها به‌طور جدی، توجه کنند.

 وزیر میراث فرهنگی همچنین ویدیوی بازدید خود از یک سرویس بهداشتی بین‌راهی در نزدیکی مشهد را منتشر کرده و در آن ویدیو ضمن قبول هزینه‌های تعمیر این سرویس بهداشتی، دستور ساماندهی آن را می‌دهد. این در حالی است که سرویس‌های بهداشتی مراکز گردشگری زیر مجموعه وزارت میراث فرهنگی وضعیت مناسبی ندارند. توجه جدی ضرغامی به وضعیت سرویس‌های بهداشتی تا حدی پیش رفته که او مدتی پیش ویدیوی بازدید خود از سرویس بهداشتی در یک کشور دیگر را منتشر کرد؛ ویدیویی که حواشی زیادی به‌دنبال داشت.

معضل سرویس‌های بهداشتی در صنعت گردشگری ایران، معضل غیرقابل‌انکاری است؛ اما وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری در حالی روی این موضوع متمرکز شده که وضعیت سرویس‌های بهداشتی مجموعه‌های تحت نظارت خود مناسب نیست.

محوطه تخت جمشید پر بازدیدترین محوطه تاریخی کل کشور است. این محوطه فقط در ایام نوروز سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۲۵۰ هزار بازدیدکننده داشته است. با این حال، به وضعیت سرویس‌های بهداشتی این محوطه پربازدید رسیدگی نمی‌شود؛ محوطه‌ای که همواره مقصد بیشتر گردشگران خارجی به ایران است و سرویس بهداشتی‌های آن به‌لحاظ نظافت و بهداشت غیرقابل استفاده هستند.

عکس گزارش: پیمان سودمند

مطالب مرتبط:

دیدگاه