ورود بیش از سه میلیون گردشگر به کشور در نیمه نخست سال

نادر نینوایی
نادر نینوایی دوشنبه، ۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
ورود بیش از سه میلیون گردشگر به کشور در نیمه نخست سال

معاون گردشگری کشور خبر از ورود بیش از سه میلیون گردشگر به کشور در نیمه نخست سال داد.

معاون گردشگری، در نشست خبری روز جهانی و هفته ملی گردشگری خبر از از ورود حدود ۳,۳۵۴,۰۰۰ گردشگر خارجی به ایران در ۶ ماه نخست سال داد که حدود ۳۸ درصد رشد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

علی‌اصغر شالبافیان، در تشرح علل افزایش گردشگر ورودی گفت:

 لغو روادید با عراق از خردادماه سال گذشته آمار ورود گردشگران خارجی به ایران را افزایشی کرده است. حدود ۱,۹۰۰,۰۰۰ نفر هم از آذربایجان به ایران سفر کرده بودند که البته تعداد آن‌ها (با توجه به بسته شدن مرز زمینی از سوی جمهوری آذربایجان) به ۶۱,۰۰۰ نفر کاهش یافته است.

این مقام مسئول همچنین پیش‌بینی کرد روند ورود گردشگران خارجی امیدوارکننده باشد و بخش قابل‌توجهی از ورود گردشگران با اجرای طرح‌های تسهیل تردد گردشگران خارجی به ایران، جبران شود.

شالبافیان تاکید کرد:

 در این آمار به هیچ عنوان اتباعی که به انگیزه‌های غیرگردشگری به ایران سفر کرده‌اند، محاسبه نشده‌اند و اتباعی در این آمار محاسبه می‌شوند که ویزای گردشگری داشته باشند.

وی ضمن اشاره به بهبود وضعیت گردشگری ایران در دوران پساکرونا یادآور شد:

‌ در حوزه گردشگری داخلی پس از کرونا روند افزایشی خوبی را شاهد بودیم. آمارهای این بخش بیش از ۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

معاون گردشگری در بخشی دیگر از سخنانش در خصوص طرح لغو روادید با کشورها نیز گفت:

با توجه به دستور رئیس‌جمهوری، طرح لغو روادید کاملی را آماده و به دستگاه ذی‌ربط ارائه کرده‌ایم که در حال بررسی است.‌

وی در مورد لغو روادید گروهی روسیه نیز گفت:

لغو روادید تورهای گروهی پنج تا ۵۰ نفره از ماه گذشته صورت گرفت و اولین گروه روز چهارشنبه وارد کشور می‌شوند. تسهیل ورود گردشگران چینی با قرار گرفتن ایران در فهرست مقاصد مورد تایید چین نیز هموار شده و رشد خوبی داریم.

امکان سفر به مصر در ابهام

اگرچه در یکی دو ماه گذشته بخش خصوصی صحبت‌هایی در خصوص برقرار شدن تور مصر مطرح کرد، معاون گردشگری در نشست اخیر این موضوع را رد کرد.

معاون گردشگری در خصوص امکان برقرار شدن روابط گردشگری و اعزام تور به مصر ابراز داشت:

درباره روابط گردشگری با مصر و برقراری پرواز، مرجع پاسخگویی سازمان هواپیمایی کشوری است؛ البته همان طور که بخش خصوصی اعلام کرده است پرواز مستقیمی بین دو کشور برقرار نمی‌شود و برقراری روابط گردشگری ما با مصر در چارچوب سیاست خارجی کشور تعیین خواهد شد.

وی ضمن اشاره به آخرین تحولات و صحبت‌های مطرح شده در خصوص توسعه روابط گردشگری و امکان سفر به مصر گفت:

هفته گذشته از طرف سازمان هواپیمایی کشور به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اطلاع داده شد که احتمالا گروه متناظر آن‌ها از مصر به ایران سفر کنند و احتمالا بخواهند جلسه‌ای با بخش گردشگری داشته باشند. هیئت مصری احتمالا هفته آینده به ایران سفر کند. ما این موضوع را به وزارت خارجه اطلاع دادیم که اعلام کردند بلامانع است.

شالبافیان خاطر نشان کرد:

بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی، پرواز مستقیمی بین ایران و مصر وجود ندارد؛ بنابراین تا پیش از اعلام این سازمان، پرواز مستقیمی وجود نخواهد داشت. بخش خصوصی هم پرواز مستقیم را مورد اشاره قرار نداده است. به هر حال ما در سفرهای خارجی باید از کرامت و شأن ایرانی اطمینان خاطر داشته باشیم و دفاتر خدمات مسافرتی که می‌خواهند در این حوزه کار کنند باید به این موضوع توجه داشته باشند.

ارائه خدمات گردشگری در کاروانسراهای ثبت جهانی

اخیرا پرونده کاروانسراهای ایرانی در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسید؛ این در حالی است که نقدهایی در خصوص وضعیت ارائه خدمات گردشگری در این کاروانسراها که حالا شهرت جهانی نیز پیدا کرده‌اند، مطرح است.

معاون گردشگری در نشست اخیر در تشریح اقداماتی که برای ارائه خدمات گردشگری در کاروانسراهای ثبت جهانی در نظر گرفته شده است، گفت:

برای برخی از جاذبه‌های جهانی دیگر غیر از کاروانسراها هم برنامه‌هایی قابل تدوین است؛ اما محوریت اصلی کاروانسراها با توجه به گستردگی آن‌ها مورد توجه است در حوزه اداره‌کل استان‌ها چگونگی استفاده از این فرصت‌ها مطرح است.

وی ضمن اشاره به اقدام‌های استان‌ها در خصوص ارائه بهتر خدمات گردشگری در کاروانسراهای ثبت جهانی گفت:

استان‌ها مکلف به ارائه برنامه‌ای برای چگونگی استفاده از این جاذبه‌ها هستند. بازاریابی این کاروانسراها و کمک به تکمیل و بهسازی برخی از کاروانسراهایی که به مسیر دسترسی نیاز دارند، مورد توجه است.

شالبافیان همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته برای تولید محتوا و معرفی بهتر کاروانسراهای ثبت جهانی ابراز داشت:

بازاریابی و تولید محتوا را با محوریت کاروانسراها در دستور کار داریم. اداره‌کل گردشگری خارجی نیز با همین نگاه محتواهایی را در دست اقدام دارد.

 شایان ذکر است در پایان این نشست، از پوستر روز جهانی و هفته گردشگری نیز رونمایی شد.

رونمایی از پوستر روز جهانی و هفته گردشگری

مطالب مرتبط:

دیدگاه