موزه فضای باز ویلد و دانلند؛ زندگی در تاریخ انگلستان (قسمت اول)

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان یکشنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
موزه فضای باز ویلد و دانلند؛ زندگی در تاریخ انگلستان (قسمت اول)

موزه فضای باز ویلد و دانلند، با بازسازی ساختمان‌های روستایی تاریخ انگلستان، مردم را با تاریخ سنتی این کشور آشنا می‌سازد.

موزه تاریخ طبیعی ویلد و دانلند که که در ساسکس غربی در کشور انگلستان واقع شده، محل قرار گرفتن خانه‌ها و ساختمان‌های روستایی است. این خانه‌ها داستان زندگی انسان‌هایی را نقل می‌کنند که هزاران سال پیش در قسمت جنوب شرقی انگلستان زندگی می‌کرده‌اند.

موزه ویلد و دانلند

 ساختمان‌های تاریخی این منطقه که در زمینی به وسعت ۴۰ هکتار قرار دارد، از دوران آنگلوساکسون تا کلیساهای ادواردین را شامل می‌شود. از جمله برنامه‌های منظم این مجموعه، تهیه آرد از آسیاب آبی قرن هفدهم، آشپزی در آشپزخانه‌های سبک تئودور و آهنگری در دکان‌های آهنگری دوره ویکتورین است که به زیبایی‌های چهارفصل این منطقه می‌افزاید. قدم زدن در جنگل‌ها، لذت بردن از کافه کنار دریاچه و پیک‌نیک در طبیعت، از دیگر کارهایی هستند که بازدیدکنندگان می‌توانند در این مجموعه انجام دهند.

موزه ویلد و دانلند

تاریخچه

موزه فضای باز ویلد و دانلند( weald-and-downland) که در سال ۱۹۷۶ توسط گروه کوچکی از علاقه‌مندان به رهبری بنیانگذار موزه، دکتر آرمسترانگ تاسیس شده است، در ۵ سپتامبر ۱۹۷۰ برای اولین بار برای بازدید عموم گشایش یافت. از اهداف گروه بنیان‌گذاری این موزه، ایجاد مرکزی بوده است که نمونه‌های نجات‌یافته از ساختمان‌های بومی جنوب‌شرقی انگلستان در آن به نمایش گذاشته شود، تا از این طریق آگاهی عمومی و علاقه به محیط‌زیست افزایش پیدا کند.

از اهداف دیگر موسسان این مجموعه، تحریک علاقه عمومی و ترویج و تشویق در نگهداری از ساختمان‌های تاریخی است. به همان اندازه که تاریخ و سبک ساخت ساختمان‌های این مجموعه مورد توجه واقع شده است، مجموعه صنایع دستی موزه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

موزه ویلد و دانلند

بخش‌های موزه

این موزه شامل بخش‌های مختلفی است که تعدادی از آن‌ها جنبه نمایشی داشته و تعدادی دیگر علاوه بر نشان دادن نحوه زندگی مردمان گذشته، به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا بخشی از کارهای روزمره را به سبک سنتی انجام دهند. بخش‌های مختلف این موزه به چهار دسته اصلی ساختمان‌ها، مجموعه‌ها، نمایش‌ها و منظره‌ها تقسیم می‌شود.

ساختمان‌ها

ساختمان‌های این موزه مهم‌ترین بخش این مجموعه را تشکیل داده و به دلیل اهمیت ملی و بین‌المللی‌شان توسط دولت ساخته شده‌اند. این ساختمان‌ها که از تخریب و فروپاشی محفوظ مانده‌اند، با دقت خاصی به این منطقه منتقل شده و بازسازی‌های لازم بر روی آن‌ها انجام کرفته است.

در این مجموعه بیش از ۵۰ ساختمان وجود دارد که قدمت بیش از ۹۵۰ سال را  از مناطق اطراف جنوب انگلستان به نمایش می‌گذارند. این ساختمان‌ها شامل کلبه‌های کارگری، مغازه‌ها، خانه‌های مزرعه، انبارها، آسیاب آبی‌ها، آهنگری‌ها و حتی کلیسا است. اغلب این ساختمان‌ها قابل بازدید بوده و به بازدیدکنندگان حسی از کار و زندگی در قرن گذشته را می‌دهد.

از ساختمان‌های حال حاضر، ساختمان Downland Gridshell که برنده جایزه نیز بوده، ساختمانی خاص و منحصر به فرد است که ترکیبی از مواد سنتی و تکنولوژی قرن بیستم را به نمایش می‌گذارد. بنابراین، همزمان با ملاقات گذشته، بازدیدکنندگان می‌توانند آینده را نیز در این مجموعه مشاهده کنند. ساختمان‌های این مجموعه به ۵ دسته خانه‌ها، ساختمان‌های کاری، ساختمان‌های عمومی، ساختمان‌های مزرعه و ساختمان‌های مدرن تقسیم می‌شوند.

موزه ویلد و دانلند

مجموعه‌ها

این موزه مجموعه گسترده و جامعی مشتمل بر ۱۵ هزار قطعه صنایع دستی را در خود نگهداری می‌کند که طیف وسیعی از موضوعات را در بر می‌گیرد. این اشیا شامل قسمت‌های ساختمان و وسایل سنتی، وسایل کشاورزی، وسایل حمل و نقل و بسیاری مصنوعات سنتی و دست‌ساز دیگر است. هر چند بسیاری از موزه‌ها دارای چنین مجموعه‌هایی هستند، اما اشیای جمع‌آوری شده در این موزه از محدوده جغرافیایی خاصی گرد‌آوری شده‌اند، این مجموعه شامل کنت، ساسکس شرقی و غربی و همپشایر است.

نمایش‌ها

در موزه ویلد و دانلند همه روزه فعالیت‌های مختلفی از زندگی روستایی گذشته به نمایش در می‌آیند که تهیه لبنیات، پخت و پز، نخ‌ریسی و بافندگی، تهیه رنگ‌های طبیعی برای پشم و کتان، استفاده از گیاهان برای تولید دارو و لوازم آرایشی، تمیز کردن و شستن لباس‌ها تعدادی از آن‌ها هستند.

موزه ویلد و دانلند

منظره‌ها

اسب‌ها و گاوهای ساسکس با استفاده از ابزارهای قرن نوزدهم و چرخ‌های مخصوص در زمین‌های محوطه مشغول به کار هستند؛ در دره گیاهان سنتی رشد کرده که برخی به روش چیدمان قرون وسطایی بازسازی شده‌اند. گوسفندان در دره‌های پایین‌تر دیده می‌شوند و بازدید‌کنندگان می‌توانند از تمام امکانات منظره قرون گذشته بهره‌مند شوند.

موزه ویلد و دانلند

فعالیت‌های مختلف موزه

این موزه مکانی است تا خانواده‌ها به همراه فرزندان‌شان، زندگی تاریخی و سنتی روستاهای جنوب انگلستان را تجربه کرده و از مناظر طبیعی آن بهره‌مند شوند. از جمله فعالیت‌های این موزه می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • کشف طبقات در مجموعه ساختمان‌ها و مشاهده نحوه زندگی و کار کردن مردم در قرن‌های گذشته
  • یادگیری نحوه کار آسیاب آبی؛ تجربه آسیاب کردن با آسیاب دستی
  • گردش در فضای جنگلی منطقه
  • بازی در انبار بازی کودکان
  • تجربه آشپزی در آشپزخانه‌هایی به سبک تئودورین
  • مشاهده حیوانات سنتی مزرعه از جمله گوسفندان، اسب‌ها، جوجه‌ها و غازها از نژادهای اصیل

قوانین مجموعه

ورود سگ‌ها آزاد است

به همراه داشتن سگ در تمام محوطه این مجموعه و همچنین ساختمان‌های آن، به استثنای آسیاب آبی و آشپزخانه تئودوری (مکان‌هایی که غذا تهیه می‌شود)، آزاد است. سگ‌ها همچنین می‌توانند در قسمت اول کافه و بخش بیرونی آن تردد کنند. اما به همراه داشتن این حیوانات مستلزم آن است که جهت احترام به دیگر بازدیدکنندگان و همچنین مرغ‌ها و اردک‌های وحشی منطقه، سگ‌ها با قلاده کوتاه و تحت نظر صاحبان خود تردد کنند.

سیگار کشیدن ممنوع است

در این مجموعه هیچ مکانی جهت سیگار کشیدن وجود ندارد. به عبارتی دیگر، سیگار کشیدن علاوه بر درون ساختمان‌ها، در فضای باز محوطه مجموعه نیز ممنوع است. افراد در این منطقه می‌توانند تنها در پارکینگ اصلی مجموعه سیگار بکشند.

قوانین مربوط به دوچرخه، موتور و بازی‌ها

به منظور راحتی و امنیت بازدیدکنندگان، استفاده از دوچرخه و موتور درون محوطه موزه ممنوع است. همچنین ترجیح بر این است تا از بازی‌ّهایی که در آن‌ها از توپ استفاده می‌شود، پرهیز شود.

موزه ویلد و دانلند

فعالیت‌های آموزشی

فعالیت‌های آموزشی یکی از مهم‌ترین بخش‌های موزه ویلد و دانلند را تشکیل می‌دهد. این آموزش‌ها که به دو دسته مدرسه (برای کودکان) و دوره‌های آموزشی بزرگسالان تقسیم می‌شود، دسته‌بندی وسیعی از فعالیت‌ها را در زمینه‌های مختلف شامل می‌شود.

مدرسه

تیم مدرسه این موزه، تجربیات زیادی را برای برنامه‌ریزی یک سفر دقیق در نظر می‌گیرد. این مجموعه که شامل ساختمان‌های بازسازی شده است، امکان یادگیری تاریخ را به‌صورت عملی برای کودکان فراهم کرده و جایزه بالاترین سطح کیفی در آموزش بیرون کلاس درس را در سال ۲۰۱۷ از آن خود کرده است. دوره‌های آموزشی موزه شامل کارگاه‌های مختلف زیر است:

بازدید به رهبری معلم

در این نوع از بازدید، معلم‌ها می‌توانند با هماهنگی قبلی با موزه، دانش‌آموزان را به بازدید از مجموعه برده و بخش‌های مختلفی را که در آن روز مشغول به فعالیت هستند، به دانش‌آموزان نشان دهند.

شرکت در کارگاه‌های موزه

کارگاه نحوه بقا در زمان‌های گذشته، سلامت و درمان در طول تاریخ، خانه و مزرعه ما، ساخت خانه، سیر تحول لباس در طول تاریخ، تجربه مدارس ویکتورینی، شناخت درخت، زندگی واقعی روستاییان در طول تاریخ، مزرعه‌داری در دوران تئودوری، بازی‌های تئودوری، آشپزی ویکتورینی، اصول خانه‌داری در دوره ویکتورین، تحول زندگی کودکان در طول تاریخ و تحول غذا در طول تاریخ از جمله کارگاه‌هایی هستند که از طرف این موزه برای کودکان برگزار می‌شود.

دوره‌های آموزشی بزرگسالان

این موزه برنامه‌ها و دوه‌های مختلفی را برای بزرگسالان علاقه‌مند به حفاظت از ساختمان‌های تاریخی، صنایع دستی و سنت‌های روستایی برگزار می‌کند. از زمانی که این موزه در ۴۰ سال پیش تاسیس شده است، آموزش روش‌های مختلف زندگی در این مجموعه نیز از مهم‌ترین اهداف آن به‌شمار رفته است. این موزه در دوره‌های آموزشی خود از ساختمان‌های تاریخی، مجموعه‌های کوچک‌تر صنایع دستی در کنار مناظر و چشم‌اندازها استفاده می‌کند تا محیط یادگیری منحصر به فردی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد. کارگاه‌های مخصوص بزرگسالان شامل کنفرانس‌ها، تجربه زندگی روستایی، کارگاه کار با چوب، صنایع دستی روستایی، غذاهای تاریخی، گیاهان و باغ، مهارت‌های زندگی روستایی، اسب‌‌سواری، نویسندگی، نقاشی، دوزندگی و حفاظت از ساختمان‌های تاریخی است.

علاوه بر فعالیت‌های انجام شده، این موزه جوایز مختلفی را در زمینه‌های حفاظت از ساختمان‌های تاریخی و همچنین آموزش به عموم مردم از آن خود کرده است.

فعالیت‌های جانبی موزه

مجموعه موزه ویلد و دانلند، با داشتن منظره‌ای بی‌نظیری از ۵۰ خانه تاریخی قرن نوزدهم، چشم‌اندازی عالی را برای برگزاری مراسم‌های عروسی فراهم می‌کند. در حال حاضر این مجموعه دارای دو سالن مناسب برای برگزاری مراسم عروسی است. سالن کراولی هال که علاوه بر آن که متعلق به قرن ۱۵ است، از چوب ساخته شده و می‌تواند تا ۵۰ مهمان را در خود جای دهد. سالن Downland Gridshell که ساختمانی مدرن است و می‌تواند پذیرای ۱۲۰ مهمان باشد.

این موزه همچنین مکان مناسبی جهت برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای مختلف است. سازمان‌هایی که به دنبال مکانی منحصر به فرد، غیر معمول و آرام برای جلسات خود هستند، می‌توانند از امکانات این مجموعه استفاده کنند.

موزه ویلد و دانلند

علاوه بر تمام فعالیت‌های ذکر شده، مجموعه فضای باز ویلد و دانلند به دلیل برخورداری از منطقه‌ای بکر و تاریخی، جهت فیلمبرداری فیلم‌های تاریخی و تصویربرداری از مناظر طبیعی نیز استفاده می‌شود.

موزه ویلد و دانلند

عکس: موزه ویلد و دانلند

مطالب مرتبط:

منبع wealddown

دیدگاه