همه چیز درباره مسابقات فرمول یک قطر 2023

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش یکشنبه، ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
همه چیز درباره مسابقات فرمول یک قطر 2023

مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳ از پرهیجان‌ترین مسابقات این فصل از رقابت‌های فرمول یک جهان است که در پیست اختصاصی شهر لوسیل و در ماه اکتبر (مهر ماه) برگزار می‌شود.

مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳، یکی از ۲۳ رقابت بین‌المللی فرمول یک در سال ۲۰۲۳ است که در ماه اکتبر و در شهر «لوسیل» (Lusail) قطر برگزار خواهد شد.

فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA)، مسئول نظارت مستقیم بر برگزاری مسابقات فرمول یک در طول سال در کشورهای جهان است. کشورهای متقاضی برگزاری مسابقات بین الملی فرمول یک، با راه‌اندازی پیست‌های استاندارد و حرفه‌ای، امکان ارائه درخواست میزبانی به فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی خواهند داشت و در صورت تایید این سازمان، نام این کشورها در فهرست برگزاری مسابقات سالانه فرمول یک قرار می‌گیرد. برخی کشورها مانند انگلستان با پیست‌های مجهز و مخصوص فرمول یک، سالانه از میزبانان ثابت این مسابقات هستند.

نام فرمول یک به‌دلیل پیروی از قوانین یکسان در پیست‌های مختلف جهان در قالب فرمولی مشخص انتخاب شده است. در طول یک سال که یک فصل مسابقات به شمار می‌رود، مسابقات متنوعی برگزار می‌شود. مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳، دور بعدی از این رقابت‌های مشهور بین‌المللی است که بین روزهای ۶ تا هشت اکتبر ۲۰۲۳ میلادی، برابر با ۱۴ تا ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ خورشیدی برگزار خواهد شد. در ادامه این مقاله، اطلاعات کاملی از شیوه برگزاری مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳ ارائه خواهیم کرد.

هرآنچه می‌خواهید درباره مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳ بدانید:

معرفی مسابقه فرمول یک قطر

مسابقات فرمول یک، از محبوب‌ترین و گران‌ترین مسابقات ورزشی اتومبیل‌رانی در سراسر جهان هستند که به‌صورت تک سرنشین برگزار می‌شوند. پیشینه این مسابقات به دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی، در زمان رونق «مسابقات قهرمانی جایزه بزرگ اروپا» (European Grand Prix championships) برمی‌گردد.

مسابقات فرمول یک در ورزشگاه لوسیل قطر از نمای بالا، منبع عکس: سایت Motorsport.com، عکاس نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت Motorsport.com، عکاس نامشخص

مسابقات فرمول یک در سال ۱۹۴۶ میلادی، پس از وضع قوانین تازه و استاندارد، توسط فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA)، شکلی تازه گرفت و در سال ۱۹۵۰ میلادی با حضور رانندگان مطرح در کلاس جهانی، برگزار شد. امروزه مسابقات فرمول یک را با نام اختصاری F1 معرفی می‌کنند.

در سال ۲۰۲۳ میلادی، برگزاری ۲۳ مسابقه فرمول یک در ۲۰ کشور و پنج قاره پیش‌بینی شده بود. این مسابقات از تاریخ پنج مارس (۱۴ اسفند ۱۴۰۱ خورشیدی) در کشور بحرین آغاز شد و در تاریخ ۲۶ نوامبر (پنج آذر ۱۴۰۲) خورشیدی در شهر ابوظبی کشور امارات متحده عربی به پایان خواهد رسید.

مسابقات قطر ۲۰۲۳ میلادی، هجدهمین دور از مسابقات بین‌المللی فرمول یک در سال ۲۰۲۳ خواهد بود که در پیست بین‌المللی شهر لوسیل قطر و در تاریخ ششم تا هشتم نوامبر برگزار خواهد شد؛ البته به‌دلیل لغو مسابقات فرمول یک در تاریخ ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲) در کشور ایتالیا، این مسابقات هفدمین دور رقابت‌های فرمول یک در سال ۲۰۲۳ به شمار می‌رود.

زمان برگزاری مسابقه فرمول یک قطر

مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳ از روز جمعه ۶ اکتبر (۱۴ مهر) آغاز می‌شود و تا روز یکشنبه هشت اکتبر (۱۶ مهر) ادامه دارد. در نخستین روز این مسابقات شرکت کنندگان به تمرین در پیست و برگزاری یک جلسه مقدماتی می‌پردازند. در روز دوم نیز تمرین و جلسه مقدماتی دور سرعت برگزار می‌شوند. پرهیجان‌ترین دور مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳، یعنی مسابقه جایزه بزرگ فرمول یک، در روز یکشنبه، یعنی روز پایانی رقابت‌ها انجام خواهد شد.

مراحل آماده سازی پیست فرمول یک لوسیل قطر در حضور تماشاگران قطری، منبع عکس: سایت F1 destinations، عکاس نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت F1 destinations، عکاس نامشخص

در ادامه زمان برگزاری رویدادهای اصلی در سه روز مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳ آمده است؛ با این توضیح که امکان تغییر برخی زمان‌بندی‌ها از سوی کمیته برگزاری مسابقات وجود دارد.

جمعه ۶ اکتبر (۱۴ مهر)

  • از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۷:۳۰، نخستین جلسه تمرین
  • از ساعت ۱۸ تا ۱۹، نشست خبری تیم‌ها
  • از ساعت ۲۰ تا ۲۱، مسابقه مقدماتی

شنبه هفت اکتبر (۱۵ مهر)

  • از ساعت ۱۴ تا ۱۴:۳۰، تمرین پیت استاپ (فرایند رفع مشکلات مکانیکی خودرو در طول برگزاری مسابقه) تیم‌ها 
  • از ساعت ۱۶ تا ۱۶:۴۵، ضربات سرعتی
  • از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱، مسابقه فرمول یک سرعت (۱۹ دور یا ۶۰ دقیقه)
  • از ساعت ۲۱ تا ۲۱:۳۰، نشست خبری

یکشنبه هشت اکتبر (۱۶ مهر)

  • از ساعت ۱۷:۵۰ تا ۱۸:۲۰، رژه رانندگان فرمول یک
  • از ساعت ۱۹:۴۶ تا ۱۹:۴۸، اجرای سرود رسمی مسابقات فرمول یک 
  • از ساعت ۲۰ تا ۲۲، برگزاری مسابقه جایزه بزرگ (۵۷ دور یا ۱۲۰ دقیقه) فرمول یک

شرکت کنندگان مسابقه فرمول یک قطر

شرکت‌های معتبر تجاری در جهان برای شرکت در مسابقات بین‌المللی سالانه فرمول یک، باید با رعایت قوانین مورد نظر فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی، ماشین و رانندگان مورد نظر خود را به این سازمان معرفی کنند. در صورت بررسی فدراسیون جهانی و قبول درخواست شرکت‌ها، ماشین‌های مورد نظر در رویدادی خاص مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

ماشین های فرمول یک در پیست مسابقات، منبع عکس: سایت News18، عکاس نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت News18.com، عکاس نامشخص

شرکت‌های داوطلب برای حضور در مسابقات فرمول یک ملزم به رعایت برخی نکات فنی در خودروها هستند. رانندگان مورد نظر شرکت‌ها نیز باید دارای مدرک گواهینامه مخصوص فرمول یک باشند. این گواهینامه از سوی فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی صادر می‌شود.

در صورت تایید مهندسان ناظر فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی، شرکت‌های بازرگانی به مسابقات فرمول یک راه پیدا خواهند کرد؛ البته ناظران فنی فدراسیون در روزهای برگزاری مسابقات نیز کنترل کیفی کاملی بر ماشین‌ها انجام می‌دهند. در طول یک فصل مسابقات، ماشین‌ها و رانندگان هر شرکت ثابت هستند و در صورت بروز حادثه برای رانندگان اصلی، از رانندگان ذخیره استفاده خواهد شد. در طول دورهای آزمایش پیست‌ها نیز، شرکت‌ها از رانندگان آزمایش خود استفاده می‌کنند.

در پایان هر مسابقه، رانندگان بر اساس سیستم‌های ارزیابی یکسان، امتیاز دریافت می‌کنند و قهرمان سالانه مسابقات فرمول یک از مجموع امتیاز مسابقات در طول سال مشخص می‌شود. مجموع عملکرد رانندگان و گروه سازنده هر تیم نیز، امتیازات کلی و تیم قهرمان هر فصل را مشخص می‌کنند. در ادامه به معرفی تیم‌های حاضر در مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳ خواهیم پرداخت.

ردبول (Red Bull)

  • نام کامل تیم: Oracle Red Bull Racing
  • کشور: انگلستان
  • تعداد قهرمانی جهان: ۶
  • رتبه در سال ۲۰۲۲: اول (قهرمان)
  • راننده یک: مکس ورشتپن (Max Verstappen)
  • راننده دو: سرجیو پرز (Sergio Perez)

شرکت ردبول، پیش از ورود به مسابقات فرمول یک در جایگاه شرکت‌کننده، به‌عنوان حامی مالی این رقابت‌ها شناخته می‌شد؛ اما این شرکت پس از سال ۲۰۰۴ میلادی تصمیم به حضور در این مسابقات گرفت. شرکت ردبول در چهار سال متوالی از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ میلادی، موفقیت‌های چشمگیر در مسابقات بین‌المللی فرمول یک به دست آورد و در واپسین دوره رقابت‌ها در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز قهرمان شد.

مکس ورشتپن و سرجیو پرز رانندگان تیم ردبول در فرمول یک ۲۰۲۳، منبع عکس: سایت www.formula1.com، عکاس نامشخص

از راست به چپ، سرجیو پرز و ماکس ورشتپن، منبع عکس: وب‌سایت formula1.com، عکاس نامشخص

در طول سال‌های فعالیت شرکت تجاری ردبول در مسابقات فرمول یک، رانندگان ماهر و مشهوری در این تیم مسابقه دادند که به استعدادهایی شاخص در این رشته تبدیل شدند. «مکس ورشتپن» یا «ماکس فرستاپن» و «سرجیو پرز»، به‌ترتیب با ۲۶ و ۳۳ سال سن، رانندگان اول و دوم تیم ردبول هستند.

ورشتپن دو قهرمانی جهان در کارنامه خود دارد و یکی از معروف‌ترین رانندگان فرمول یک در سطح بین‌المللی است. این راننده در مسابقات فرمول یک ۲۰۲۲، رتبه نخست را به دست آورد و به این ترتیب آخرین قهرمان فرمول یک به شمار می‌رود. پرز نیز با تجربه بالا در رانندگی فرمول یک و توانایی در تحلیل تیمی در طول مسابقات، مهره‌ای قوی در تیم ردبول به شمار می‌رود. این راننده در فصل ۲۰۲۲ در جایگاه سوم جدول امتیازات رانندگان ایستاد.

مرسدس (Mercedes)

  • نام کامل تیم: Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team
  • کشور: انگلستان (با مجوز از دولت آلمان)
  • تعداد قهرمانی جهان: ۸
  • رتبه در سال ۲۰۲۲: سوم
  • راننده یک: لوئیس همیلتون (Lewis Hamilton)
  • راننده دو: جورج راسل (George Russell)

مرسدس از پرافتخارترین تیم‌های مسابقات بین‌المللی فرمول یک به شمار می‌رود که هر فصل در دسته مدعیان قهرمانی قرار دارد. نخستین حضور تیم مرسدس به سال ۱۹۵۴ میلادی در کشور فرانسه بازمی‌گردد که قهرمانی این تیم را به‌دنبال داشت. تیم مرسدس در رقابت‌های سال ۱۹۵۵ نیز توانست ازعنوان قهرمانی خود دفاع کند؛ اما پس از آن به‌دلیل وقوع سانحه در مسابقات اتومبیل‌رانی سال ۱۹۵۵ و مرگ ده‌ها نفر، به نشانه اعتراض به این رویداد، سال‌ها از این مسابقات کنار کشید.

رانندگان و مربیان تیم فرمول یک ۲۰۲۳ مرسدس کنار خودروی این کمپانی، منبع عکس: وبسایت Monster Energy، عکاس نامشخص

لوئیس همیلتون در سمت راست و جورج راسل در سمت چپ مربی تیم مرسدس، منبع عکس: وب‌سایت Monster Energy، عکاس نامشخص

تیم مرسدس در سال ۱۹۹۴ به عرصه رقابت‌های بین‌المللی فرمول یک بازگشت؛ اما تنها در بخش فنی و ارائه موتور به شرکت انگلیسی «ایلمور» (Ilmor)، فعال بود. این تیم از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، قهرمان مسابقات بین‌المللی فرمول یک بوده است. از معروف‌ترین رانندگان تیم مرسدس در طول سال‌های قهرمانی می‌توان «مایکل شوماخر» (Michaeh Schumacher)،‌ «لوئیس همیلتون» و والتری بوتاس را نام برد.

لوئیس همیلتون و «جورج راسل» رانندگان تیم مرسدس در مسابقات فرمول یک ۲۰۲۳ قطر هستند. لوئیس همیلتون بیش از ۱۰۰ پیروزی در دوره‌های مختلف مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک، در تیم‌های مختلف به دست آورده است و به‌همراه مایکل شوماخر، پرافتخارترین راننده فرمول یک در جهان به شمار می‌رود. همیلتون در فصل ۲۰۲۲ مسابقات فرمول یک، رتبه ششم در جدول امتیازات رانندگان را به دست آورد. جورج راسل نیز راننده جوان تیم مرسدس است که تجربه قهرمانی در مسابقات فرمول دو را دارد. این راننده جوان در فصل پیش این رقابت‌ها به جایگاه چهارم رانندگان رسید.

فراری (Ferrari)

  • نام کامل تیم: Scuderia Ferrari
  • کشور: ایتالیا
  • تعداد قهرمانی جهان: ۱۶
  • رتبه در سال ۲۰۲۲: دوم
  • راننده یک: شارل لکلرک (Charles Leclerc)
  • راننده دو: کارلوس ساینز (Carlos Sainz)

فراری پرافتخارترین و موفق‌ترین تیم در طول سال‌های برگزاری رقابت‌های فرمول یک به شمار می‌رود و تنها تیم شرکت‌کننده در همه دوره‌های مسابقات فرمول یک از زمان برگزاری تا به امروز است. دهه ۲۰۰۰ میلادی را می‌توان دوره طلایی تیم فراری دانست که با حضور مایکل شوماخر، پنج قهرمانی متوالی را در آن سال‌ها به دست آورد.

رانندگان و مربی تیم فراری در فرمول یک ۲۰۲۳ کنار خودروی فراری فرمول یک، منبع عکس: سایت formula1.com، عکاس نامشخص

چارلز لکلرک و کارلوس ساینز با مربی تیم فراری میان آن‌ها، منبع عکس: وب‌سایت formula1.com، عکاس نامشخص

تیم فراری آخرین قهرمانی رانندگان را در سال ۲۰۰۷ و آخرین قهرمانی سازندگان تیم را در سال ۲۰۰۸ به دست آورد. در مسابقات فرمول یک سال ۲۰۲۲ میلادی، این تیم در رتبه دوم ایستاد.

«چارلز لکلرک» و «کارلوس ساینز» رانندگان فصل ۲۰۲۳ تیم فراری هستند که در مسابقات فرمول یک قطر نیز به رقابت با دیگر رانندگان خواهند پرداخت. چارلز لکلرک ۲۵ سال دارد و با وجود دستیابی به سکوی نخست امتیازات در طول رقابت‌های مختلف فرمول یک، هنوز طعم قهرمانی جهان را نچشیده است. این راننده در دور پیشین مسابقات فرمول یک در سال ۲۰۲۲، در جدول امتیازات رانندگان، رتبه دوم را به دست آورد.

کارلوس ساینز راننده ۲۹ ساله اسپانیایی تیم فراری، تجربه بیشتری از لکلرک دارد و از سال ۲۰۱۵ میلادی در رقابت‌های این رشته شرکت کرده است. پدر و عموی کارلوس نیز از رانندگان مشهور رالی بوده‌اند و تاثیر بالایی بر مهارت‌های رانندگی او دارند. ساینز جوان پنجمین جایگاه در جدول امتیازات رانندگان در فصل ۲۰۲۲ رقابت‌های فرمول یک جهان را از آن خود کرد. 

آلپاین (Alpine)

  • نام کامل تیم:  BWT Alpine F1 Team
  • کشور: انگلستان
  • تعداد قهرمانی جهان: دو
  • رتبه در سال ۲۰۲۲: چهارم
  • راننده یک: استبان اکون (Esteban Ocon)
  • راننده دو: پیر گسلی (Pierre Gasly)

تیم آلپاین با این عنوان، نخستین بار در سال ۲۰۲۱ میلادی وارد مسابقات فرمول یک شد. پیش از این تاریخ، این تیم با نام رنو (Renault) شناخته می‌شد. این تغییر نام با اهداف تبلیغاتی و به جهت معرفی خودروهای اسپرت گروه رنو صورت گرفت. بخش مدیریتی این شرکت در حال حاضر در کشور انگلستان مستقر است؛ اما بخش تولید و کنترل موتور تیم در کشور فرانسه فعالیت می‌کند. مجوز شرکت در مسابقات فرمول یک برای تیم آلپاین از سوی کشور فرانسه صادر شده است.

رانندگان فصل ۲۰۲۳ تیم آلپین فرمول یک نشسته بر خودرو این کمپانی، منبع عکس: سایت china_daily، عکاس نامشخص

از راست به چپ، استبان اکون و پیر گسلی، منبع عکس: وب‌سایت China Daily، عکاس نامشخص

نخستین تجربه حضور در مسابقات جهانی فرمول یک تیم رنو به سال ۱۹۸۱ بازمی‌گردد. از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۶ این تیم با عنوان تولمان (Toleman) در مسابقات شرکت می‌کرد و پس از آن با فروش امتیاز خود به شرکت بنتون (Benetton)، با این نام راهی مسابقات شد. نخستین قهرمانی برای سازندگان بنتون در سال ۱۹۹۵ به دست آمد و مایکل شوماخر، راننده سرشناس فرمول یک، در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ دو قهرمانی پیاپی برای این تیم به دست آورد.

شرکت رنو در سال ۲۰۰۰ میلادی دوباره این تیم را خرید و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ با همین عنوان نیز وارد رقابت‌های فرمول یک شد. قهرمانی در دو سال متوالی ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶، در گروه سازندگان و رانندگان، دستاورد رنو در این سال‌ها بود. از سال ۲۰۱۲ بار دیگر نام تیم رنو به‌دلیل تبلیغات برای سهامدار اصلی این شرکت یعنی لوتوس کارز (Lotus Cars)، به لوتوس تغییر کرد.

از پایان سال ۲۰۱۵ میلادی شرکت رنو، دوباره کنترل تیم را در دست گرفت و تا پایان فصل ۲۰۲۰ با همین نام وارد مسابقات شد. نام آلپاین انتخاب جدید این شرکت برای تبلیغ محصولات اسپرت خود از سال ۲۰۲۱ بود. تیم آلپاین با کسب عنوان چهارم، در فصل ۲۰۲۲ مسابقات فرمول یک، نتیجه قابل‌قبولی برای مدیران خود به دست آورد.

رانندگان فصل ۲۰۲۳ مسابقات فرمول یک در تیم آلپاین، «پیر گسلی» و «استبان اوکن» هستند. گسلی در این دور از رقابت‌ها جایگزین فرناندو آلونسو شده است و استبان اوکن پس از کسب رتبه هشتم در رقابت‌های فصل قبل در تیم آلپاین، در فصل جاری نیز این تیم را همراهی می‌کند.

مک لارن (McLaren)

  • نام کامل تیم:  McLaren Formula 1 Team
  • کشور: انگلستان
  • تعداد قهرمانی جهان: ۸
  • رتبه در سال ۲۰۲۲: پنجم
  • راننده یک: لندو نوریس (Lando Norris)
  • راننده دو: اسکار پیاستری (Oscar Piastri)

تیم مک لارن یک تیم اتومبیل‌رانی انگلیسی است که پس از فراری بیشترین موفقیت‌ها را درمجموع قهرمانی جهان و رانندگان از آن خود کرده است. این تیم به‌جز جایگاه شرکت‌کننده، در گروه سازنده شاسی و همچنین در رشته قهرمانی اتومبیل‌رانی اسپرت نیز در سطح جهانی مقام دارد.

رانندگان و مربیان تیم فرمول یک ۲۰۲۳ مک لارن، منبع عکس: سایت www.formula1.com، عکاس نامشخص

در سمت راست اسکار پیاستری و در سمت چپ لندو نوریس یه همراه مربیان تیم مک لارن، منبع عکس: وب‌سایت formula1.com، عکاس نامشخص

تیم مک لارن در سال ۱۹۶۳ میلادی تاسیس شد و نخستین جایزه خود در مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک را در سال ۱۹۶۸ به دست آورد. روند موفقیت‌های این تیم در بخش‌های مختلف مسابقات فرمول یک تا اواسط دهه ۱۹۷۰ ادامه داشت و در سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۶، رانندگان تیم مک لارن در جایگاه نخست رقابت‌ها قرار داشتند. آخرین قهرمانی برای تیم سازندگان مک لارن در سال ۱۹۹۸ و برای رانندگان این تیم در سال ۲۰۰۸ میلادی رقم خورد.

تیم مک لارن در طول سال‌های فعالیت خود در رقابت‌های بین‌المللی فرمول یک، تابه‌حال از موتورهای قدرتی شرکت‌های رنو، هوندا و مرسدس بنز استفاده کرده است. در دور قبلی رقابت‌های فرمول یک، در سال ۲۰۲۲ میلادی، مک لارن در جایگاه پنجم ایستاد. در فصل جاری این مسابقات «لندو نوریس» و «اسکار پیاستری» هدایت خودروهای مک لارن را بر عهده دارند.

لاندو نوریس ۲۴ ساله، در فصل ۲۰۲۲، در تیم مک لارن به جایگاه هفتم در جدول امتیازات رانندگان رسید. این راننده جوان انگلیسی در کارنامه خود سابقه قهرمانی در رشته‌های کارتینگ، فرمول دو و فرمول سه را دارد و پیشینه درخشان او، نوید آینده‌ای پرافتخار در مسابقات فرمول یک را می‌دهد.

اسکار پیاستری استرالیایی نیز با ۲۱ سال سن، در دسته جوان‌ترین رانندگان فرمول یک قرار دارد. این راننده در فصل ۲۰۲۳ جایگزین «دنیل ریکاردو» (Daniel Ricciardo) ۳۴ ساله شد تا تیم مک لارن با رانندگان جوان خود برنامه‌ریزی طولانی مدتی برای قهرمانی‌های آینده دنبال کند.

آلفارومئو (Alfa Romeo)

  • نام کامل تیم: Alfa Romeo F1 Team Stake
  • کشور: سوئیس
  • تعداد قهرمانی جهان: ندارد
  • رتبه در سال ۲۰۲۲: ششم
  • راننده یک: والتری بوتاس (Valtteri Bottas)
  • راننده دو: گوانیو ژو (Zhou Guanyu)

آلفا رومئو شرکتی ایتالیایی است که سال‌ها وظیفه ساخت موتور و تامین قطعات تیم‌های حاضر در رقابت‌های فرمول یک را بر عهده داشت. این شرکت بیشترین همکاری با تیم‌های فرمول یک را بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۷ میلادی در نقش سازنده انجام داد. «جوزپه فارینا» (Giuseppe Farina)، نخستین راننده قهرمان جهان فرمول یک در سال ۱۹۵۰، این مقام را با خودرو ساخت شرکت آلفا رومئو به دست آورد.

رانندگان تیم فرمول یک ۲۰۲۳ آلفا رومئو در حال بررسی خودرو این کمپانی، منبع عکس: وب‌سایت AutoRacing1.com، عکس نامشخص

از راست به چپ، والتری بوتاس و ژو گوانیو، منبع عکس: وب‌سایت AutoRacing1.com، عکاس نامشخص

در طول دهه ۱۹۶۰ میلادی، شرکت آلفا رومئو در رقابت‌های فرمول یک حضور مستقیمی نداشت و سایر تیم‌ها به‌شکل مستقل از موتورهای این شرکت در خودروهای خود استفاده می‌کردند. از نخستین سال‌های دهه ۱۹۷۰ میلادی، آلفا رومئو ماشین مستقل خود را روانه میدان مسابقات فرمول یک کرد. گرچه در این سال‌ها موفقیت چشمگیری نصیب این تیم نشد، در سال‌های ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸ میلادی، رانندگان و سازندگان تیم آلفا رومئو ۱۴ سکوی قهرمانی در رقابت‌های بین‌المللی فرمول یک را از آن خود کردند.

در دهه ۱۹۸۰ میلادی تیم آلفا رومئو موفقیت‌هایی نسبی به دست آورد؛ اما از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۸ از صحنه مسابقات در نقش سازنده خداحافظی کرد. این تیم در سال ۲۰۱۸ بار دیگر با نشان تجاری آلفا رومئو به میدان مسابقات فرمول یک بازگشت. محل استقرار این شرکت کشور سوئیس است؛ اما با مجوزی ایتالیایی در رقابت‌های فرمول یک فعالیت می‌کند. شرکت آلفارومئو قراردادی با شرکت آئودی برای واگذاری این تیم در سال ۲۰۲۶ میلادی امضا کرده است.

«والتری بوتاس» و «ژو گوانیو»، رانندگان تیم آلفارومئو در مسابقات فصل ۲۰۲۳ فرمول یک هستند. بوتاس با ۲۹ سال سن و ملیت فنلاندی در سال ۲۰۲۲ نیز با این تیم به جایگاه دهم در جدول رانندگان رسید. گوانیو نیز در فصل قبل در آلفا رومئو حضور داشت و در جدول امتیازات رانندگان، جایگاه ۱۸ را از آن خود کرد. 

استون مارتین (Aston Martin)

  • نام کامل تیم:  Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team
  • کشور: انگلستان
  • تعداد قهرمانی جهان: ندارد
  • رتبه در سال ۲۰۲۲: هفتم
  • راننده یک: لنس استرول (Lance Stroll)
  • راننده دو: فرناندو آلونسو (Fernando Alonso)

تیم استون مارتین متعلق به شرکتی انگلیسی است که شهرت خود را از ساخت خودروهای سلطنتی دارد. این تیم در طول سال‌ها به‌شکل‌های مختلف در مسابقات فرمول یک شرکت کرد؛ اما هنوز به جایگاه مورد نظر صاحبان این شرکت نرسیده است. نخستین بار در سال ۱۹۵۹ میلادی تیم استون مارتین در فرمول یک مسابقه داد که نتیجه‌ای برای آن در بر نداشت.

رانندگان فرمول یک تیم استون مارتین ۲۰۲۳ کنار ماشین این کمپانی، منبع عکس: وب‌سایت motorsport Week، عکاس نامشخص

از راست به چپ، فرناندو آلونسو و لنس استرول، منبع عکس: وب‌سایت motorsport_Week، عکاس نامشخص

سریال ناکامی‌‌های تیم استون مارتین در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی سبب ترک مسابقات از سوی این تیم در سال ۱۹۶۰ شد. استون مارتین پس از ۶۰ سال دوری از عرصه بین‌المللی مسابقات فرمول یک، در سال ۲۰۲۱ میلادی به صحنه رقابت‌های این رشته بازگشت. «لارنس استرول» (Lawrence Stroll)، میلیاردر کانادایی، صاحب امتیاز شرکت استون مارتین است که وظیفه هدایت این تیم را نیز بر عهده دارد.

از سال ۲۰۲۱ میلادی شرکت استون مارتین از پیشرانه‌های قدرتمند مرسدس بنز در خودروهای خود استفاده کرده است و تا سال ۲۰۲۶ نیز قرارداد این شرکت با شرکت مرسدس ادامه دارد. از سال ۲۰۲۶ میلادی، استون مارتین همکاری خود را با شرکت ژاپنی هوندا ادامه خواهد داد. این تیم در رقابت‌های فرمول یک سال ۲۰۲۲، جایگاه هفتم را به دست آورد.

«فرناندو آلونسو»، راننده باتجربه اسپانیایی با ۴۲ سال سن و «لانس استرول»، پسر ۲۴ ساله صاحب امتیاز کمپانی استون مارتین، رانندگان این تیم در طول مسابقات فرمول یک ۲۰۲۳ هستند. آلونسو از قدیمی‌ترین رانندگان فرمول یک به شمار می‌رود و تجربه دو قهرمانی جهان در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ میلادی با تیم رنو (Renault) را دارد. این راننده با تجربه در سال ۲۰۲۲ میلادی، در تیم آلپاین در جایگاه نهم جدول امتیازات رانندگان ایستاد.

لانس استرول در پایان ۱۸ سالگی به تیم ویلیامز پیوست تا رویای خود به سوی قهرمانی جهان در فرمول یک را دنبال کند. گرچه این راننده جوان هنوز تجربه قهرمانی تیمی و فردی را نچشیده است، پیشینه خانوادگی و حرفه‌ای او، آینده‌ای روشن برای او ترسیم می‌کنند. استرول در سال ۲۰۲۲ در تیم استون مارتین در جایگاه پانزدهم رانندگان ایستاد.

هاس (Haas)

  • نام کامل تیم:  MoneyGram Haas F1 Team
  • کشور: آمریکا
  • تعداد قهرمانی جهان: ندارد
  • رتبه در سال ۲۰۲۲: هشتم
  • راننده یک: کوین مگنوسن (Kevin Magnussen)
  • راننده دو: نیکو هالکنبرگ (Nico Hulkenberg)

هاس جوان‌ترین تیم در مسابقات جهانی فرمول یک است که در سال ۲۰۱۴ میلادی تاسیس شد. با وجود پیش‌بینی مدیران این تیم برای حضور در رقابت‌های فرمول یک سال ۲۰۱۵، به‌عنوان نخستین حضور تیم هاس، این تیم نخستین مسابقه خود را در سال ۲۰۱۶ تجربه کرد.

رانندگان فرمویک ۲۰۲۳ شرکت هاس در کنار ماشین فرمول یک هاس، منبع عکس: وب‌سایت RacingNews365، عکاس نامشخص

از راست به چپ، کوین مگنوسن و نیکو هالکنبرگ، منبع عکس: وب‌سایت RacingNews365، عکاس نامشخص

تیم هاس دو مقر کنترل و مدیریت در کشورهای آمریکا و انگلستان دارد. این تیم با تیم «هاس لولا» (Haas Lola) که در سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ میلادی در رقابت‌های فرمول یک جهانی شرکت کرد، مرتبط نیست. یکی از مهم‌ترین حواشی تیم هاس به‌خصوص از سال ۲۰۱۸ به بعد، همکاری این شرکت با سازندگان فراری بوده است.

از مهم‌ترین دلایل انتقاد رقیبان آمریکایی تیم هاس از همکاری این تیم با فراری، می‌توان به افزایش چشمگیر هزینه‌ها اشاره کرد. بنابر قانون فدراسین جهانی اتومبیل‌رانی، شرکت‌کنندگان مسابقات فرمول یک باید سقف هزینه‌های سالانه مشخص از سوی این فدراسیون را رعایت کنند. با وجود انتقادهای فراوان، این شرکت با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، تصمیم به تصاحب جام قهرمانی در سال‌های آتی دارد.

تیم هاس در طول رقابت‌های سال ۲۰۲۲ میلادی در جایگاه هشتم ایستاد. «کوین مگنوسن» ۳۱ ساله دانمارکی به‌همراه «نیکو هالکنبرگ» ۳۶ ساله از کشور آلمان، رانندگان مجرب تیم هاس در مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳ هستند. مگنوسن در فصل گذشته این رقابت‌ها همراه با همین تیم در جایگاه سیزدهم رانندگان قرار گرفت؛ هالکنبرگ اما در فصل ۲۰۲۳ به تیم هاس اضافه و جایگزین مایکل شوماخر شده است.

آلفا تاوری (AlphaTauri)

  • نام کامل تیم: Scuderia AlphaTauri
  • کشور: ایتالیا
  • تعداد قهرمانی جهان: ندارد
  • رتبه در سال ۲۰۲۲: نهم
  • راننده یک: یوکی سونودا (Yuki Tsunoda) 
  • راننده دو: دنیل ریکاردو (Daniel Ricciardo)

تیم آلفاتاوری یکی از تیم‌های ایتالایی در مسابقات بین‌المللی فرمول یک است که از زیرمجموعه‌های شرکت ردبول به شمار می‌رود. تا پیش از سال ۲۰۲۰ میلادی این تیم با نام «تورو روسو» (Toro Rosso) در رقابت‌های فرمول یک شرکت می‌کرد؛ اما پس از آن به‌منظور انجام تبلیغات برای برند مد آلفاتاوری، تغییر نام داد.

رانندگان تیم فرمول یک آلفاتوری در فصل ۲۰۲۳ کنار ماشین این شرکت، منبع عکس: سایت Milenio.com، عکاس نامشخص

از راست به چپ، یوکی تسونودا و دنیل ریکاردو، منبع عکس: وب‌سایت Milenio.com، عکاس نامشخص

نخستین بار تیم آلفاتاوری در سال ۱۹۸۵ میلادی به مسابقات فرمول یک وارد شد. در آن زمان این تیم با نام «میناردی» (Minardi) شناخته می‌شد. در سال ۲۰۰۶، شرکت ردبول امتیاز آلفاتاوری را خرید و برای تبلیغات از آن استفاده کرد. مدیران آلفاتاوری در نشست‌های خبری سال ۲۰۲۳، از ادغام این تیم با تیم ردبول در سال ۲۰۲۴ خبر دادند.

روند پسرفت تیم آلفاتاوری از سال ۲۰۲۲ میلادی با وضع قوانین مالی جدید در فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی ایجاد شد. مدیران این تیم برنامه‌های قابل‌ملاحظه‌ای برای تغییر در ساختار تیم آلفاتاوری در شرف ادغام با تیم ردبول در نظر گرفته‌اند. این تیم در فصل ۲۰۲۲ مسابقات فرمول یک در جایگاه نهم مسابقات ایستاد.

رانندگان تیم آلفاتاوری در مسابقات فرمول یک ۲۰۲۳ قطر، «یوکی سونودا» از کشور ژاپن با ۲۳ سال سن و «دنیل ریکاردو» با ۲۹ سال سن از کشور استرالیا هستند. تسونودا از سال ۲۰۲۱ این تیم را همراهی می‌کند و از حامیان آلفاتاوری در پروژه ادغام این تیم با تیم ردبول است. این راننده جوان در فصل ۲۰۲۲ مسابقات فرمول یک، در جایگاه هفدهم جدول رانندگان قرار گرفت. سونودا امید دارد درسال‌های آتی، نخستین راننده ژاپنی بر سکوی قهرمانی فرمول یک جهان باشد.

دنیل ریکاردو در فصل ۲۰۲۲ مسابقات فرمول یک در تیم مک لارن عضو بود و در پایان مسابقات در رتبه یازدهم جدول امتیازات رانندگان ایستاد. در فصل ۲۰۲۳ مسابقات فرمول یک، این راننده باتجربه جایگزین پیر گسلی شده است.

ویلیامز (Williams)

  • نام کامل تیم:  Williams Racing
  • کشور: انگلستان
  • تعداد قهرمانی جهان: ۹
  • رتبه در سال ۲۰۲۲: دهم
  • راننده یک: الکساندر آلبون (Alexander Albon)
  • راننده دو: لوگان سرجنت (Logan Sargeant)

تیم ویلیامز توسط «فرانک ویلیامز» (Frank Williams) در سال ۱۹۷۷ تاسیس شد. این تاجر انگلیسی به‌دلیل علاقه فراوان به رانندگی، تیم ویلیامز را با سرمایه شخصی خود پایه‌گذاری کرد و تا سال ۲۰۲۰ میلادی نیز مدیر این تیم بود. درگذشت فرانک ویلیامز در سال ۲۰۲۱ برای علاقه‌مندان به این رشته ورزشی اندوه بسیار به‌همراه داشت.

ماشین آبی رنگ کمپانی ویلیامز فرمول یک در سال ۲۰۲۳ از نمای نزدیک، منبع عکس: سایت formula1.com، عکاس نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت formula1.com، عکاس نامشخص

تیم ویلیامز در طول سال‌های فعالیت خود در رقابت‌های فرمول یک، ۹ قهرمانی جهان برای سازندگان و هفت قهرمانی برای رانندگان خود در طول دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی به دست آورده است؛ اما پس از سال ۱۹۹۷، روند موفقیت‌های این تیم متوقف شد. تیم ویلیامز در سال ۲۰۲۲ میلادی در جایگاه آخر مسابقات فرمول یک قرار گرفت.

در مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳، «الکس آلبون» و «لوگان سرجنت» تیم ویلیامز را همراهی می‌کنند. آلبون در فصل گذشته این رقابت‌ها، همراه با تیم ویلیامز در جایگاه نوزدهم مسابقات قرار گرفت. این راننده ۲۳ ساله هنوز تجربه قهرمانی در مسابقات فرمول یک را ندارد. سرجنت نیز مانند دیگر رانندگان آمریکایی، تاکنون نتایج قابل‌قبولی در رقابت‌های فرمول یک به دست نیاورده است. این راننده در فصل ۲۰۲۳ جایگزین «نیکولاس لطیفی» (Nicholas Latifi)، راننده ایرانی-کانادایی، در تیم ویلیامز شد.

پیست مسابقه فرمول یک قطر

شرایط فنی پیست

شهر لوسیل در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال دوحه، محل برگزاری مسابقات فرمول یک ۲۰۲۳ قطر است. پیست فرمول یک لوسیل در سال ۲۰۰۴ میلادی افتتاح و سه سال پس از آن، در سال ۲۰۰۷، برای برگزاری مسابقات عصرگاهی با نورافکن‌هایی بزرگ تجهیز شد. نخستین مسابقات شبانه در این پیست نیز در سال ۲۰۰۸ برگزار شدند.

نورافکن‌های پیست بین‌المللی لوسیل در سال ۲۰۲۰ جای خود را به جدیدترین سیستم روشنایی ال‌ای‌دی موجود دادند و تغییرات بیشتری برای بهسازی مسیر این پیست به‌صورت سالانه برای برگزاری مسابقات جدید انجام می‌شود.

تصویر هوایی از پیست فرمول یک لوسیل قطر با نورپردازی شبانه، منبع عکس: سایت Motorsport.com، عکاس نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت Motorsport.com، عکاس نامشخص

طول پیست بین‌المللی لوسیل به ۵٫۴ کیلومتر می‌رسد و در اصل برای برگزاری مسابقات موتورسواری طراحی شده است. طراحی پیچ‌های این پیست شرایط را برای عبور رانندگان از آن‌ها با سرعت متوسط و بالا فراهم می‌کند و پیچ نخست برای سبقت نیز مناسب است. پیست لوسیل درمجموع ۱۶ پیچ دارد که ۱۰ پیچ آن به‌سمت راست و ۶ پیچ دیگر به‌سمت چپ هستند. پرخطرترین بخش این پیست در حدفاصل پیچ‌های ۱۲ تا ۱۴ قرار دارد که رانندگان را به چالش می‌کشد.

بیش از یک کیلومتر مسیر پیست بین‌المللی لوسیل، در ابتدا و انتهای مسیر مستقیم است و رانندگان بیشترین احتمال برای سبقت از یکدیگر را در این بخش‌ها دارند. در این قسمت از پیست همچنین اتومبیل‌ها امکان افزایش سرعت تا ۲۲۰ کیلومتر در ساعت را خواهند داشت.

جایگاه اصلی تماشاگران در پیست بین‌المللی لوسیل چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه از مسیر شروع، پایان و محل پارک خودروها، مقابل چشم تماشاگران به نمایش می‌گذارد. برای لذت از حرکت خودروهای مسابقه در بخش گوشه‌ها و پیچ‌های پیست نیز می‌توانید جایگاه T2 را انتخاب کنید.

ظرفیت تماشاگران

بخش جایگاه اصلی تماشاگران در پیست بین‌المللی لوسیل، ۷,۵۰۰ صندلی دارد؛ البته به‌دلیل استقبال بالای علاقه‌مندان به مسابقات جهانی فرمول یک، در طول برگزاری این رشته از مسابقات در قطر، جایگاه‌هایی به‌صورت موقت به این بخش اضافه می‌شوند. قسمت‌هایی از پیست لوسیل نیز به‌عنوان جایگاه عمومی و منطقه هواداران طراحی شده‌اند. برای برگزاری مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳، فروش بلیط برای ۵۰,۰۰۰ تماشاگر پیش‌بینی شده است.

استودیوی خالی اتوموبیلرانی فرمول یک و موتورسواری لوسیل قطر از نمای داخل پیست، منبع عکس: سایت Visit Qatar، عکاس نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت Visit Qatar، عکاس نامشخص

امکانات پیست لوسیل 

تنوع بالایی از نوشیدنی‌ها، انواع غذاها و خوراکی‌ها در بخش‌های مختلف جایگاه تماشاگران وجود دارند که در طول برگزاری مسابقات به حاضران در ورزشگاه عرضه می‌شوند. پارکینگ خودرو در این پیست برای استفاده همه تماشاگران وجود ندارد و تنها تعدادی محدود از افراد امکان پارک خودروی شخصی در پارکینگ را خواهند داشت. با تهیه بلیط‌ در بخش‌های ویژه این ورزشگاه مانند جایگاه‌های T2، پریمیر و باشگاه ۱۶، در ازای خرید سه بلیط، یک پارکینگ اختصاصی در اختیارشما قرار می‌گیرد.

دسترسی به پیست بین‌المللی فرمول یک در شهر لوسیل، از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی و مترو وجود دارد. تماشاگرانی که با استفاده از مترو خود را به این پیست برسانند، امکان استفاده از اتوبوس‌هایی مخصوص برای تردد بین ایستگاه تا داخل ورزشگاه را خواهند داشت.

شرایط آب و هوایی

در ماه اکتبر، آب‌وهوا در شهر لوسیل بسیار مطبوع و گرم است و خبری از سوز و سرمای پاییزی در این شهر نیست. میانگین دمای هوا در شهر لوسیل قطر در طول ماه اکتبر در حدود ۳۵ درجه سانتی‌گراد است و هواشناسی درجه هوای این شهر را در روزهای برگزاری مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳، در حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد تخمین زده است.

آب‌وهوای لوسیل در طول ماه اکتبر امکان لذت از بسیاری تفریحات قطر مانند شترسواری در صحرا، آفرودسواری، کارتینگ و دیگر تفریحات فضای باز را فراهم می‌کند. دمای هوا در لوسیل با نزدیکی به شب خنک‌تر می‌شود و گشت‌وگذار در این شهر در شب هنگام، برای گردشگران لطف دوچندان دارد.

بلیط مسابقه فرمول یک قطر

بهترین راه برای خرید بلیط مسابقات فرمول یک ۲۰۲۳ قطر، خرید آنلاین بلیط از سایت رسمی فرمول یک است. برای این منظور نیاز به ساخت حساب کاربری ساده خواهید داشت که نیاز به تکمیل اطلاعاتی فردی دارد. در ادامه با ورود به حساب کاربری، به بخش خرید بلیط دسترسی خواهید داشت؛ البته برای پرداخت هزینه بلیط‌ها از داخل ایران نیز محدودیت‌هایی وجود دارد.

ماشین های مسابقات فرمول یک در حال مسابقه در پیست، منبع عکس: formula1.com، عکاس نامشخص

منبع عکس: سایت formula1.com، عکاس نامشخص

با ورود به بخش نقشه ورزشگاه لوسیل، در سمت چپ صفحه بلیط‌های مربوط به هر جایگاه به نمایش در می‌آیند. با توجه به نقاط مشخص در نقشه پیست می‌توانید یکی از جایگاه‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید، بلیط‌های هر جایگاه به‌صورت بسته‌های سه روزه به فروش می‌رسند که در هر مسابقه احتمال تغییر صندلی شما وجود دارد. برای خرید بلیط تکی مسابقه‌ها باید تنظیمات صفحه خرید را پس از ورود تغییر دهید. عدم دسترسی به این بخش به‌معنای اتمام بلیط‌های تکی است. در ادامه جایگاه‌های مختلف بلیط در بخش تماشاگران پیست لوسیل را بررسی می‌کنیم.

نقشه پیست فرمول یک لوسیل قطر، منبع عکس: سایت formula1.com، عکاس نامشخص

نقشه مسیر پیست لوسیل با تعیین جایگاه‌های تماشاگران، منبع عکس: سایت formula1.com

  • بخش ویژه «پریمیر» (Premier hospitality): بخش ویژه در بالای ساختمان هتل موجود در ورزشگاه، گران‌ترین منطقه برای تهیه بلیط است. در این بخش دسترسی کاملی به امکانات تفریحی و رفاهی و چشم‌اندازی عالی از دور کامل مسابقات خواهید داشت؛ اما برای تهیه بلیط این قسمت باید هزینه‌ای در حدود ۴,۳۴۵ یورو بپردازید.
  • جایگاه T16 : در این بخش شما چشم‌اندازی عالی از پیچ پایانی و بخش انتهایی مسیر مسابقه فرمول یک خواهید داشت. در جایگاه T16، باشگاه ۱۶ با بالکنی دل‌باز همراه با بوفه غذای سرد و گرم و صفحه نمایشگری بزرگ، برای تماشای دور کامل مسابقات تعبیه شده است. برای تهیه بلیط این بخش باید در حدود ۲۶۰ یورو بپردازید.
  • جایگاه T2: در جایگاه T2، مقابل دومین پیچ مسیر مسابقه قرار خواهید داشت و بخش‌هایی از حرکت ماشین‌ها در پیچ اول و سوم را بسته به صندلی خود در این جایگاه را خواهید دید. این بخش نیز نمایشگری بزرگ دارد که در طول مسابقه‌ها پوششی کامل از تمام بخش‌های پیست را نمایش می‌دهد. برای خرید بلیط جایگاه T2، باید حدود ۲۶۰ یورو بپردازید.
  • جایگاه T3: بخش T3 پس از جایگاه T2 و در امتداد پیچ سوم پیست قرار دارد. این بخش مانند دیگر بخش‌های ویژه ورزشگاه، دسترسی مناسب به بوفه غذا و نوشیدنی و تراس رو به پیست دارد. برای خرید بلیط جایگاه T3، باید حدود ۲۶۰ یورو بپردازید.
  • بخش لوسیل لانژ (Lusail Lounge): بخش لوسیل لانژ برای استفاده از استراحتگاه‌ها و بخش‌های تفریحی ورزشگاه لوسیل تعبیه شده است. تماشاگران در صورت تمایل به استراحت و اتراق در مجموعه ورزشگاه لوسیل، می‌توانند به‌صورت جداگانه بلیط‌ این بخش را تهیه کنند. این بخش در قسمت پشتی جایگاه شمالی ورزشگاه لوسیل قرار دارد و از آن، نمایی از پیست مسابقه دیده نمی‌شود. در بخش لوسیل لانژ به رستورانی کامل با غذاهای بین‌المللی دسترسی خواهید داشت. بلیط این بخش نزدیک به ۸۲۰ یورو قیمت دارد.
  • جایگاه عمومی: در بخش جایگاه عمومی با پرداخت هزینه‌های کمتر، امکان تهیه بلیط برای دورهای مختلف رقابت‌های فرمول یک قطر وجود دارد. با بلیط این جایگاه می‌توانید، در گوشه و کنار پیست مسابقات به تماشای رقابت‌ها مشغول شوید. بلیط ورودی این بخش برای تماشای هر مسابقه در حدود ۱۵۰ یورو است. 

در صورت تکمیل فرایند خرید توسط شما، فایل قابل دانلود بلیط‌ها، چند روز پیش از برگزاری مسابقات فرمول یک برای شما ایمیل خواهد شد. بارکد موجود در بلیط خود را باید در گوشی تلفن همراه ذخیره کنید تا در روزهای مسابقات به‌راحتی به ورزشگاه وارد شوید.

پخش زنده مسابقه فرمول یک قطر

مسابقات فرمول یک به‌دلیل هیجان بالا از پرطرفدارترین ورزش‌ها میان تماشاگران در سراسر جهان است. بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی در کشورهای مختلف با پرداخت هزینه به فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی، امتیاز پخش این مسابقات در طول یک فصل را خریداری می‌کنند.

مسابقات فرمول یک پیست لوسل قطر با دود لاستیک ها در پیست، منبع عکس: سایت Motorsport.com، عکاس نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت Motorsport.com، عکاس نامشخص

شبکه‌های اسکای اسپرتز (Sky Sports) و کانال چهار انگلستان، مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳ را بدون توقف در طول برگزاری رقابت‌ها پخش می‌کنند. کانال اسکای اسپرتز انگلستان تمرین‌های مقدماتی و حواشی مسابقات را نیز به‌صورت زنده پوشش می‌دهد. شبکه‌های ABC یک و دو در آمریکا نیز پوشش کاملی از مسابقات فرمول یک در طول سال دارند. در شبکه ویاپلی (Viaplay) هلند نیز با خرید اشتراک امکان تماشای مسابقات فرمول یک سالانه را خواهید داشت.

دیگر شبکه‌های دارای پوشش زنده از مسابقات فرمول یک در سال ۲۰۲۳ به شرح زیر هستند:

  • فاکس اسپرتز (Fox Sports)، استرالیا
  • دی‌اس‌تی‌وی (DStv)، آفریقای جنوبی
  • شبکه‌های نووو (Noovo)، تی‌اس‌ان (TSN) و آر‌دی‌اس دو (RDS 2) ، کانادا
  • استارت اسپرتز (Start Sports) و هات‌استار (Hotstar)، هند
  • اسکای اسپرتز (Sky Sports)، ایرلند
  • اسکای آلمان یا اسکای داچلند (Sky Deutschland)، آلمان
  • بین اسپرتز (BeIN SPORTS)، سنگاپور
  • کانال پلاس (Canal+)، فرانسه
  • اسکای ایتالیا (Sky Italia)، ایتالیا
  • فرمول یک دازون (F1 DAZN)، اسپانیا 
  • اسکای نیوزلند (SKY NZ)،‌نیوزلند

به‌جز شبکه‌های مختلف در کشورهای جهان، امکان تماشای مسابقات فرمول یک از سرویس پخش رسمی سایت فرمول یک (F1 TV Pro) نیز وجود دارد. با خرید اشتراک از وب‌سایت فرمول یک می‌توانید جلسات رسمی، تمرین‌ها، مصاحبه‌ها، حواشی و مسابقات را به‌صورت زنده یا با تاخیر از این سرویس اینترنتی دنبال کنید. دیگر امکان اینترنتی برای تماشای زنده رقابت‌های فرمول یک قطر، وبلاگ ریسینگ نیوز ۳۶۵ (RacingNews365) است.

ماشین تیم فرمول یک مرسدس داخل پیست مسابقات از نمای نزدیک، منبع عکس: سایت www.formula1.com، عکاس نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت formula1.com، عکاس نامشخص

در این مقاله به معرفی مسابقات فرمول یک قطر در سال ۲۰۲۳ پرداختیم. شما نیز می‌توانید در ادامه، نظرات و تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

مسابقات فرمول یک 2023 کجا برگزار می‌شود؟

میزبان مسابقات فرمول یک 2023 کشور قطر خواهد بود.

مسابقات فرمول یک قطر چه تاریخی برگزار می‌شود؟

مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳ از روز جمعه ۶ اکتبر (۱۴ مهر) آغاز می‌شود و تا روز یکشنبه هشت اکتبر (۱۶ مهر) ادامه دارد.

پخش زنده مسابقات فرمول یک قطر را کجا ببینم؟

شبکه‌های اسکای اسپرتز (Sky Sports) و کانال چهار انگلستان، مسابقات فرمول یک قطر ۲۰۲۳ را بدون توقف در طول برگزاری رقابت‌ها پخش می‌کنند. در شبکه ویاپلی (Viaplay) هلند نیز با خرید اشتراک امکان تماشای مسابقات فرمول یک سالانه را خواهید داشت.

عکس‌ کاور از وب‌سايت Top Gear

مطالب مرتبط:

دیدگاه