افزایش تعداد اقامتگاه‌ها و ثبت هزاران نظرات کاربری در جاباما

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۶ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۰
افزایش تعداد اقامتگاه‌ها و ثبت هزاران نظرات کاربری در جاباما

سایت جاباما تعداد و تنوع چشمگیری از اقامتگاه‌ها را همراه با هزاران نظر کاربری از سراسر کشور در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

جاباما اعلام کرده که از بین ۱۰۰ هزار اقامتگاهی که در کل بازار اقامتگاه در کشور موجود است، ۲۰ هزار عدد از آن‌ها در این پلتفرم قابل رزرو است. همچنین با درج بیش از ۵۰۰ هزار نظر کاربری در پلتفرم جاباما، رکورد جالبی در تعداد نظرات مرتبط به صنعت اقامتگاه‌های ایران ثبت شده است.

جاباما که یکی از بزرگترین پلتفرم‌های فعال رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران است، ماه گذشته در نخستین گزارش تخصصی خود، اعلام کرد که کاربرانش می‌توانند از بیش از ۱۸ هزار اقامتگاه فعال استفاده کنند. اما طبق اعلام مدیران این پلتفرم اکنون این عدد به بیش از ۲۰ هزار اقامتگاه رسیده است.

نکته جالب‌توجه اینجا است که طبق گزارش‌ها این مقدار در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است. در حالی که طبق آخرین بررسی‌ها سهم بازار آنلاین از رزرو اقامتگاه‌های غیرهتلی فقط ۷ درصد است و در این بازار پلتفرم جاباما در مدت کوتاهی رشد مطلوبی داشته است.

یک پنجم اقامتگاه‌های فعال کشور در جاباما قابل رزرو هستند

حالا از هر ۵ اقامتگاه در ایران، یکی از آن‌ها را می‌توان در جاباما یافت و رزرو کرد. زیرا طبق آخرین اعلام جاباما، امروز از میان ۱۰۰ هزار اقامتگاهی که در کل بازار اقامتگاه در کشور موجود است، ۲۰ هزار عدد از آن‌ها در این پلتفرم قابل رزرو است. اهمیت وجود ۲۰ درصد از کل تعداد اقامتگاه‌های کشور از آنجا مشخص می‌شود که این پلتفرم تنها ۷ درصد از سهم کل بازار رزرو اقامتگاه (و ۷۰ درصد از سهم بازار آنلاین) را در اختیار دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد جاباما توانسته در بخش عرضه به‌خوبی عمل کند و تعداد اقامتگاه‌های قابل‌توجهی را در پلتفرم خود ارائه کند. اما در بخش تقاضا به‌نظر می‌رسد مسافران همچنان بیشتر به رزرو حضوری و آفلاین تمایل نشان می‌دهند و این موضوع بدون شک نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و از تحولی که در بازار خرده‌فروشی و به‌ویژه بازار تاکسی‌های آنلاین ایجاد شد فاصله دارد.

هرچند می‌توان امیدوار بود با فعالیت‌های گسترده‌ای که این پلتفرم در عرضه و تنوع قیمتی و نوع اقامتگاه ایجاد کرده است، آینده این بازار نیز مانند سایر بازیگران حوزه‌های دیگر، روشن خواهد بود و رفتار مردم به‌مرور به‌سمت رزرو آنلاین اقامتگاه پیش خواهد رفت.

جاباما که یکی از شناخته‌شده‌ترین و فعال‌ترین کسب‌وکارهای آنلاین حوزه گردشگری کشور است، چندی پیش هم گزارشی از وضعیت اقامتگاه‌های غیرهتلی ایران منتشر کرد که اطلاعات و آمار جالب توجهی را ارائه می‌داد. به هر حال بیش از ۸ سال از حضور کسب و کارهای آنلاین در صنعت اجاره اقامتگاه می‌گذرد و اکنون سهم این پلتفرم‌ها از کل بازار اقامت در ایران تازه به حدود ۷ درصد رسیده است.

بیلبورد جاباما- رپورتاژ

رکورد ۵۰۰ هزار نظر کاربری

برای کاربران بازار جذاب گردشگری آگاهی از تجربه دیگران برای انتخاب مقصد یا اقامتگاه بسیار تاثیرگذار است. به همین دلیل برای کاربر معمولا امتیازات و نظرات مردمی اهمیت بالاتری نسبت به اطلاعات رسمی منتشر شده دارند.

در روش‌های سنتی انتخاب اقامتگاه، بررسی این موضوع بسیار دشوار بود اما با ظهور پلتفرم‌های آنلاین، کاربران راحت‌تر و بیشتر از گذشته می‌توانند از این امتیاز بهره‌مند شوند.

در همین راستا به نظر می‌رسد پلتفرم رزرو آنلاین اقامتگاه جاباما برای بررسی تجربیات و نظرات کاربرانی که قبلا یک محصول را خریده‌اند یا اقامتگاهی را رزرو کرده‌اند، توجه ویژه‌ای دارد؛ به‌طوری که با ثبت ۵۰۰ هزار نظر کاربری، پلتفرم جاباما رکورد جالبی از تعداد نظرات مرتبط به صنعت اقامتگاه‌های ایران را ثبت کرده است.

مدیران جاباما می‌گویند حتی برای ترویج بیشتر فرهنگ نظردهی و استفاده کاربران از تجربه دیگران تلاش می‌کنند. همه اینها در حالی است که پیش از این این موضوع خیلی هم مرسوم نبوده است. این یعنی جاباما در فعالیت‌های اخیر خود بیشتر از گذشته کاربران را تشویق می‌کند که پیش از انتخاب و رزرو اقامتگاه خود، نظرات و تجربیات کاربران قبلی که در صفحه رزرو هر اقامتگاه در این سایت در دسترس عموم است را مطالعه کنند تا انتخاب آگاهانه‌تر و مطمئن‌تری داشته باشند.

فرهاد بهشتی، مدیر بازاریابی جاباما می‌گوید:

بیش از ۵۰۰ هزار نظر بدون فیلتر در جاباما ثبت شده و احتمالا با داشتن ۷۰٪ از سهم بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران، این بیشترین تعداد نظرات تجربه کاربران از اقامتگاه‌های کشور است.

او ادامه می‌دهد:

شاید در نگاه اول همین رقم در پلتفرم‌های خرده‌فروشی عدد کمی به‌نظر برسد اما در بازاری که هنوز ۹۳ درصد آن به‌صورت آفلاین رزرو می‌شود، بسیار قابل‌توجه است.

بهشتی می‌گوید:

در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار اقامتگاه در جاباما فعال هستند که به‌طور متوسط برای هر اقامتگاه ۲۵ نظر ثبت شده است. این ارقام می‌تواند اعتماد به رزرو یک اقامتگاه را برای کاربر به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه