۱۳ تا از بهترین اقامتگاه های بوم گردی مشهد و اطراف

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش دوشنبه، ۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
۱۳ تا از بهترین اقامتگاه های بوم گردی مشهد و اطراف

اقامتگاه های بوم گردی مشهد گزینه‌‌هایی مناسب برای اقامت در خانه‌های محلی و روستایی مشهد و آشنایی با فرهنگ بومی مردم این نواحی است.

مشهد از پرطرفدارترین شهرهای گردشگری میان مردم ایران و کشورهای اطراف است و در طول سال حجم بالایی از گردشگران برای سفر، زیارت و گشت‌و‌گذار به سوی این شهر و ییلاق‌های اطراف آن می‌روند.

اقامتگاه های بوم گردی مشهد گزینه‌هایی مناسب برای اتراق در مناطق محلی و بومی و آشنایی با فرهنگ روستاهای اطراف مشهد به شمار می‌روند و فاصله آن‌ها با برخی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد کوتاه است.  این خانه‌های سنتی در دل روستاهای زیبا و خوش‌آب‌و‌هوا اطراف مشهد قرار گرفته‌اند و در طول سال به‌خصوص در بهار و تابستان از مهمانان بسیاری پذیرایی می‌کنند.

اگر به سکونت در خانه‌های بومی و روستایی علاقه و قصد سفر به مشهد را دارید، برای آشنایی با برخی از بهترین اقامتگاه های بوم گردی مشهد با ما همراه شوید.

بهترین اقامتگاه های بوم گردی مشهد:

اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن

  • آدرس: شهرستان طرقبه شاندیز، بخش طرقبه، دهستان جاغرق، روستای کنگ، خیابان اصلی (جاده کنگ)، کوچه رضایی (مشاهده روی نقشه)
  •  تلفن: ۶۰۰۰۵۴۳-۰۹۱۵
  • صفحه اینستاگرام: kang_kohan@
  • وب‌سایت: kangkohan.com
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: اقامت شبانه همراه با وعده صبحانه برای هر نفر معادل ۳۲۰,۰۰۰ تومان، اقامت از ساعت هشت تا ۱۵ در روزهای غیرتعطیل هر نفر ۱۶۰,۰۰۰ تومان
  • ساعت ورود: ۱۷
  • ساعت خروج: ۱۵ 

اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن نخستین اقامتگاه بوم گردی در منطقه طرقبه مشهد است که از سال ۱۳۹۶ در یکی از خانه‌های روستای کنگ فعالیت خود را آغاز کرد. این خانه بومی در گذشته مکتب‌خانه بود و در نخستین روزهای فعالیت، چهار واحد اقامتی داشت. رستوران، آبدارخانه، مطبخ و فروشگاه صنایع دستی نیز از نخستین بخش‌ها و امکانات اقامتگاه کنگ کهن بودند.

نمای بیرونی اقامتگاه کنگ کهن در مسیر پلکانی روستای کنگ

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن

با گذشت زمان، بازسازی‌های بیشتری در بخش‌های مختلف اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن انجام شد و به‌این‌ترتیب با افزایش واحدهای اقامتی، شربت‌خانه و بام زیبای این خانه نیز به بهره‌برداری رسیدند. امروزه در اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن امکانات مناسبی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد و اینترنت پرسرعت نیز در دسترس مهمانان است. این خانه بومی دو طبقه دارد و با چوب و کاهگل به‌صورت سنتی ساخته شده است.

اتاق‌های اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن «بهاری خانه»، «تابستان‌نشین»، «بالاخانه»، «شاه‌نشین»، «ریحان»، «گلنار»، «نارنج» و «ترنج» نام دارند. بهاری خانه تنها واحد تراس‌دار این خانه بومی است. این اتاق ظرفیت پذیرایی از دو تا چهار نفر را دارد. اتاق بالاخانه با ۱۲ متر مساحت در اختیار دو تا سه نفر قرار می‌گیرد. شاه‌نشین، دیگر واحد این مجموعه، دو اتاق مرتبط دارد. این اتاق‌ها با دربی چوبی از یکدیگر جدا می‌شوند و تا سقف ۶ نفر مهمان امکان استفاده از این واحد را خواهند داشت.

برای اقامت بیش از ۶ نفر در اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن، اتاق «تابستان‌نشین» انتخابی مناسب است. این واحد نیز دو اتاق تودرتو با دری چوبی بین آن‌ها دارد و تا ۱۰ مهمان امکان اقامت در آن را خواهند داشت. بام «ریحان» از زیباترین اتاق‌های مجموعه کنگ کهن به شمار می‌رود که برای اقامت در آن باید حداقل ۱۰ نفر باشید. اتاق «گلنار» نیز ظرفیت پذیرایی از هفت تا ۱۰ نفر را دارد و از دو اتاق تودرتو تشکیل می‌شود.

اتاق‌های «نارنج» و «ترنج» بین سه تا ۶ نفر ظرفیت دارند. «ترنج» تنها اتاق دارای تخت اقامتگاه کنگ کهن به شمار می‌رود و انتخابی مناسب برای زوج‌های جوان است. برای اقامت دونفره در اتاق ترنج (سل ۱۴۰۲) باید حداقل مبلغ ۷۰۰,۰۰۰ تومان پرداخت کنید. وسایل سرمایشی و گرمایشی در اتاق‌های این اقامتگاه پنکه سقفی، بخاری هیزمی و کرسی هستند. همه اتاق‌ها حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی دارند و سرویس خواب آن‌ها (به‌جز ترنج) کف‌خواب است.

نمای داخلی اتاق اقامتگاه بومگردی کنگ کهن با کرسی و پشتی

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن

با رزرو هرکدام از اتاق‌های اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن، سرویس صبحانه نیز به شما عرضه می‌شود. در این اقامتگاه مهمانان اجازه پخت غذا ندارند؛ اما با سفارش قبلی به مدیریت اقامتگاه، امکان صرف انواع غذاهای سنتی و محلی را خواهند داشت.

اقامتگاه کنگ کهن داخل روستا با ساختاری پلکانی ساخته شده است و برای دسترسی به آن باید مسافت انتهایی را در حدود ۶ دقیقه با پای پیاده طی کنید؛ البته وسیله نقلیه مخصوص سالمندان و کودکان در طول این مسیر وجود دارد. استعمال دخانیات و حضور حیوانات خانگی در این اقامتگاه مجاز نیست.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد در نزدیکی اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن می‌توان گورستان قدیمی کنگ، رباط شاه عباسی، قلعه تاریخی شاهان دژ، دره هفت حوض، پارک جنگلی شاندیز، روستای ابرده، سد چالیدره، سد گلستان و تله کابین زشک را نام برد. روستای کنگ  نیز با معماری پلکانی و آب‌و‌هوایی معتدل و کوهستانی، محیطی مناسب برای پیاده‌روی و روستاگردی دارد. از دیگر تفریحات مورد توجه در این روستا می‌توان به سافاری، کوهپیمایی و گشت محلی و عشایری اشاره کرد.

اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن در فاصله ۴۲ کیلومتری مشهد قرار دارد. اقامت برای کودکان زیر پنج سال در این مجموعه رایگان است.

اقامتگاه بوم گردی ماژان

  • آدرس: شهرستان طرقبه شاندیز، بخش شاندیز، روستای حصار سرخ، خیابان حصار سرخ ۱۳ (مشاهده روی نقشه)
  •  تلفن: ۳۵۲۴۵۵۶-۰۹۱۵
  • صفحه اینستاگرام: majan_ecolodge@
  • قدمت اقامتگاه: دوره قاجار
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: اقامت شبانه همراه با وعده صبحانه برای هر نفر معادل ۲۵۰,۰۰۰ تومان
  • ساعت ورود: ۱۷
  • ساعت خروج: ۱۵

اقامتگاه بوم گردی ماژان در خانه‌ای سنتی در روستای حصار سرخ در منطقه شاندیز مشهد قرار دارد. این اقامتگاه پس از بازسازی کامل در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید. خانه بوم گردی ماژان به شیوه سنتی تزیین شده است و بسیاری از وسایل و تجهیزات آن دست‌ساز هستند.

محوطه بیرونی اقامتگاه بومگردی ماژان با نمای آبی

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی ماژان

اقامتگاه بوم گردی ماژان پنج اتاق دارد که ظرفیت آن‌ها بین دو تا ۱۰ نفر متغیر است و به‌طور هم‌زمان امکان اقامت ۳۵ نفر در این اتاق‌ها وجود دارد. با اقامت در خانه سنتی ماژان می‌توانید غذاهای سنتی و محلی در وعده‌های ناهار و شام را با اعلام قبلی به مدیر این خانه سفارش دهید.

در منوی غذای اقامتگاه ماژان غذاهای سنتی مانند گوجه بادمجان، اشکنه، انواع کباب و خورش‌های اصیل ایرانی به چشم می‌خورند. قرمه چدنی، قابالی و دیزی نیز، غذاهای ویژه در این خانه سنتی هستند.

در خانه ماژان در صورت تمایل می‌توانید از آشپزخانه این اقامتگاه برای پخت‌و‌پز استفاده کنید. علاقه‌مندان به موسیقی زنده و تک‌نوازی‌های سنتی، امکان درخواست اجرای موسیقی زنده در این اقامتگاه را خواهند داشت.

در خانه سنتی ماژان بخش‌هایی مانند کارگاه‌های ساز سازی، نقاشی روی سفال و گلخانه‌ای زیبا نیز دیده می‌شوند. چای‌خانه سنتی، باغ پرندگان و استخر مجموعه ماژان از دیگر بخش‌های مورد توجه گردشگران هستند.

در اتاق‌های مجموعه بوم گردی ماژان امکاناتی مانند کولر گازی، پنکه رومیزی، سرویس بهداشتی ایرانی مستقل، سرویس بهداشتی فرنگی مشترک و حمام مشترک تعبیه شده است.

داخل اتاق های سنتی اقامتگاه بومگردی ماژان

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی ماژان

با اقامت در اقامتگاه بوم گردی ماژان زمانی را به گشت‌و‌گذار در روستای زیبا و خوش‌آب‌و‌هوای حصار سرخ اختصاص دهید. بازدید از مزارع و باغ‌های این روستا و همچنین درخت چنار ۴,۰۰۰ ساله آن خالی از لطف نیست. فروشگاه‌های صنایع دستی در گوشه و کنار روستای حصار سرخ دایر هستند و انواع ظروف سفالی، مسی، حصیری، سنگی و چرم‌دوزی شده را به مشتریان عرضه می‌کنند.

از نزدیک‌ترین جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی اقامتگاه بوم گردی ماژان می‌توان مجتمع تفریحی و مرکز خرید پدیده شاندیز، قلعه تاریخی شاهان دژ، پارک طبیعی هفت حوض، پارک جنگلی شاندیز، پارک جنگلی وکیل آباد، روستای ابرده، دریاچه سد گلستان و دریاچه سد چالیدره را نام برد. این خانه سنتی ۳۱ کیلومتر تا مشهد فاصله دارد.

اقامت در خانه سنتی ماژان برای کودکان زیر پنج سال رایگان است. ورود حیوانات خانگی به این اقامتگاه بوم گردی مجاز نیست و شرایط پذیرش برای مهمانان خارجی با ضوابط وررود گردشگران ایرانی تفاوت دارد. برای آگاهی از قوانین پذیرش گردشگران خارجی، پیش از رزرو اتاق در اقامتگاه ماژان باید با این مجموعه تماس بگیرید.

اقامتگاه بوم گردی شهربانو

  • آدرس: شهرستان طرقبه شاندیز، شهر طرقبه، خیابان صاحب الزمان ۱۲، کوی لقمان هفت، پلاک ۱۶۰ (مشاهده روی نقشه)
  •  تلفن: ۶۵۲۸۱۲۲-۰۹۱۵
  • صفحه اینستاگرام: shahrbanoo_garden@
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: هزینه هر شب اقامت تا سقف چهار نفر در سوئیت ۶۰ متری در روزهای میانی هفته برابر با ۷۰۰,۰۰۰ تومان و روزهای تعطیل و پایانی هفته برابر ۹۰۰,۰۰۰ تومان، هر شب اقامت در سوئیت ۷۰ متری برای ۶ نفر در روزهای میانی هفته بربر با ۸۰۰,۰۰۰ تومان و در روزهای پایانی هفته و تعطیل ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان، پرداختی برای نفر اضافه هر نفر ۷۰,۰۰۰ تومان 
  • ساعت ورود: ۱۸
  • ساعت خروج: ۱۶

اقامتگاه بوم گردی شهربانو یکی از خانه‌های سنتی باصفا و اقامتگاه های بوم گردی ایران در منطقه ییلاقی طرقبه در نزدیکی مشهد است. این خانه بوم گردی با دیوارهای خشتی و پنجره‌های چوبی، میان باغی سرسبز و پرگل قرار دارد. موقعیت جغرافیایی مناسب و انبوه درختان و گیاهان در اطراف خانه سنتی شهربانو، این اقامتگاه را به مقصدی مناسب برای سفر در بهار و تابستان تبدیل کرده‌اند؛ البته اقامت در خانه بوم گردی شهربانو در پاییز و زمستان نیز خالی از لطف نیست.

گلدان های رنگارنگ و بوته های رز سرخ در حیاط اقامتگاه بومگردی شهربانو

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی شهربانو

اقامتگاه بوم گردی شهربانو دو سوئیت مجزا به مساحت‌های تقریبی ۶۰ و ۷۰ متر مربع دارد که هرکدام از آن‌ها برای اقامت ۱۰ نفر مناسب هستند. سوئیت ۷۰ متری این مجموعه دارای یک اتاق خواب است؛ اما سوئیت ۶۰ متری اتاق اضافه ندارد.

برای دسترسی به اتاق‌های مجموعه شهربانو باید از دو مسیر پلکانی مجزا با ۱۵ و ۱۷ پله بالا بروید. سوئیت‌های این مجموعه سرویس‌های کف‌خواب دارند و از امکانات آن‌ها می‌توان به آشپزخانه، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، حمام، کولر آبی، بخاری گازی و کرسی اشاره کرد.

وعده صبحانه در اقامتگاه سنتی شهربانو با مرغوب‌ترین محصولات محلی به‌صورت رایگان برای مهمانان سرو می‌شود. در این اقامتگاه امکان سفارش دیگر وعده‌های غذایی وجود ندارد و برای صرف غذاهای محلی باید به دیگر غذاخوری‌های طرقبه بروید.

مجموعه شهربانو پارکینگ غیرمسقف نیز دارد و پرسنل آن امکانات مناسب گردشگری مانند راهنمای بومی، در اختیار مهمانان داخلی و خارجی می‌گذارند. برای ورود حیوانات خانگی به اقامتگاه بوم گردی شهربانو، باید پیش از رزرو این اقامتگاه، از مدیریت این مجموعه استعلام بگیرید.

با اقامت در خانه سنتی شهربانو امکان گشت‌و‌گذار در کوچه باغ‌های طرقبه و لذت از آب‌و‌هوای این منطقه ییلاقی را خواهید داشت. فروشگاه‌های صنایع دستی و سوغات محلی اطراف این خانه، گزینه‌هایی مناسب برای خرید سوغات هستند.

از نزدیک‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تفریحی در نزدیکی اقامتگاه شهربانو می‌توان دریاچه سد چالیدره را نام برد که امکاناتی مانند قایق تفریحی، بانجی جامپینگ، تله‌سیژ و ترن کوهستانی دارد. این دریاچه در فاصله پنج کیلومتری (۱۰ دقیقه) خانه سنتی شهربانو واقع شده است و مناطق اطراف آن برای کمپ در طبیعت مناسب هستند.

در طول اقامت در اقامتگاه بوم گردی شهربانو می‌توانید زمانی را به گشت‌و‌گذار در روستاهای جاغرق، مایان، نغندر، کنگ، ازغد و دهبار اختصاص دهید. دیگر جاذبه‌های نزدیک به این خانه سنتی با فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتر قلعه شاهان دژ شاندیز و پارک‌های جنگلی شاندیز و وکیل آباد هستند.

اقامتگاه بوم گردی شهربانو در فاصله‌‌ ۲۶ کیلومتری از مشهد قرار دارد. اقامت در این خانه سنتی برای کودکان کمتر از پنج سال رایگان است.

اقامتگاه بوم گردی عمارت کوچه باغ

  • آدرس: شهرستان طرقبه شاندیز، بخش شاندیز، محله کاریزنو (مشاهده روی نقشه)
  •  تلفن: ۳۱۲۲۲۷۰-۰۹۱۵ و ۳۱۲۲۴۰۰-۰۹۱۵
  • صفحه اینستاگرام: emarate_koochebagh@
  • قدمت اقامتگاه: در حدود ۱۰۰ سال (زمان ساخت دهه ۱۳۰۰ خورشیدی)
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: هزینه اقامت شبانه در خانه بومی تا سقف ۱۴ نفر در روزهای پایانی هفته و تعطیلات ۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان و در طول هفته ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان
  • ساعت ورود: ۱۸
  • ساعت خروج: ۱۶

اقامتگاه بوم گردی عمارت کوچه باغ مجموعه‌ای سنتی در روستای کاریزنو، با امکاناتی مناسب برای تجربه زندگی در خانه‌ای روستایی است. این مجموعه فعالیت خود را در سال ۱۳۹۷ آغاز کرد و تا به امروز میزبان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران بوده است. در حیاط این خانه سنتی گلدان‌های رنگارنگ و باغچه‌هایی زیبا با گل‌کاری‌های چشم‌نواز به چشم می‌خورند.

عمارت کوچه باغ سه اتاق ۱۲ متری دارد که همه آن‌ها کف‌خواب هستند. این خانه بومی به‌صورت دربست در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد.

نرده ها چوبی در حیاط سرسبز و پرگل اقامتگاه بومگردی عمارت کوچه باغ

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی عمارت کوچه باغ

خانه بوم گردی عمارت کوچه باغ در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام سرویس‌دهی ندارد؛ اما در صورت تمایل به صرف غذاهای محلی، سفارش خود را از قبل به مدیریت این مجموعه اطلاع دهید تا در زمان مناسب برای شما مهیا شود. رستوران‌های محلی و لوکس دیگری نیز در حوالی این اقامتگاه وجود دارند که برای صرف غذا می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. در این خانه، آشپزخانه مجهز در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد که امکان پخت‌و‌پز در آن را خواهید داشت. اقامتگاه عمارت کوچه باغ ظرفیت پذیرایی از ۱۴ مهمان را دارد و فضای پارکینگ برای چهار خودرو در آن مهیا است. 

در اقامتگاه بوم گردی عمارت کوچه باغ سرویس‌های بهداشتی ایرانی و فرنگی و حمام مستقل تعبیه شده است. گرمایش و سرمایش اتاق‌ها شامل کرسی، بخاری گازی و کولر آبی می‌شوند. ایوان این خانه سنتی مسقف و مفروش است و محیطی مناسب برای صرف چای و وعده‌های غذایی دارد. درمحوطه عمارت کوچه باغ، باربیکیو و اجاق برای برپایی آتش و پخت غذاهای کبابی به چشم می‌خورند.

برای تهیه مواد غذایی و برخی لوازم مورد نیاز خود می‌توانید به سوپر مارکت نزدیک عمارت کوچه باغ مراجعه کنید. این خانه بومی اینترنت ندارد؛ اما آنتن‌دهی تلفن همراه در آن مناسب است. با اقامت در عمارت کوچه باغ فرصت مناسبی برای دوری از هیاهوی شهر و آشنایی با فرهنگ زندگی روستایی خواهید داشت.

روستای کاریزنو از ییلاق‌های خوش‌آب‌و‌هوا در منطقه شاندیز با جاذبه‌های طبیعی چشم‌نواز است. گشت‌و‌گذار در باغ‌های پرمیوه و بازدید از جاهای دیدنی این روستا و اطراف آن توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

قلعه شاهان دژ و پارک جنگلی شاندیز در فاصله کمتر از سه کیلومتری عمارت کوچه باغ قرار گرفته‌اند. سد چالیدره، بند گلستان و پارک جنگلی وکیل آباد نیز در فاصله کمتر از ۳۰ کیلومتر (نیم ساعت) از این خانه بومی قرار دارند.

فاصله عمارت کوچه باغ شاندیز تا مشهد ۴۴ کیلومتر است. اقامت برای کودکان زیر دو سال در این خانه بوم گردی به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود و برای رزرو باید حداقل نیمی از هزینه اقامت را پرداخت کنید. ورود حیوانات خانگی به این اقامتگاه و استعمال دخانیات در آن ممنوع است.

اقامتگاه بوم گردی برج شاندیز

  • آدرس: شهرستان طرقبه شاندیز، شهر شاندیز، میدان امام خمینی، خیابان غفاری، سه راهی برج، نرسیده به کوچه آزادی ۱۲ 
  •  تلفن: ۲۳۴۴۱۴۷-۰۹۳۶
  • صفحه اینستاگرام: boomgardi_borj_shandiz@
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: کرایه خانه دربست برای اقامت دو نفر برابر ۵۰۰,۰۰۰ تومان، هزینه اقامت هر نفر اضافه ۱۰۰,۰۰۰ تومان و حداکثر پذیرش مهمان ۱۵ نفر
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲

اقامتگاه بوم گردی برج شاندیز در منطقه خوش‌آب‌و‌هوا و ییلاقی شاندیز قرار دارد و خانه‌ای سنتی با درهای چوبی است. در این اقامتگاه فرصت تجربه زندگی در محیطی روستایی با حیاطی زیبا و سرسبز را خواهید داشت. این خانه بومی ۱۳۰ متر مساحت و دو طبقه دارد که برای اقامت ۱۵ نفر مناسب است.

تابلو و در ورودی اقامتگاه بومگردی برج شاندیز مشهد

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی برج شاندیز

اتاق‌های اقامتگاه بوم گردی شاندیز به‌صورت کف‌خواب هستند. سه اتاق این مجموعه در طبقه دوم و یک اتاق در طبقه همکف قرار گرفته‌اند. این خانه بوم گردی، دربست اجاره داده می‌شود و برای سفرهای دوستانه و گروهی بسیار مناسب است. سرویس بهداشتی اقامتگاه برج شاندیز ایرانی و سرویس فرنگی به‌شکل سیار است.

در اقامتگاه بوم گردی برج شاندیز وعده‌های غذایی همراه با اقامت به شما ارائه نمی‌شوند؛ اما برای صرف غذاهای سنتی و محلی می‌توانید از قبل سفارش موردعلاقه خود را به مدیران این مجموعه ارائه دهید. در این خانه سنتی غذاهایی مانند خورش‌های قیمه، قورمه‌سبزی و آش‌های متنوع به سبک و سیاقی محلی طبخ می‌شوند. برای طبخ انواع غذاها در این اقامتگاه نیز می‌توانید از آشپزخانه محلی برج شاندیز استفاده کنید.

اقامتگاه برج شاندیز فضای مناسب برای پارک یک خودرو دارد. سیستم سرمایش و گرمایش این خانه شامل کولرآبی، پنکه، بخاری گازی و کرسی می‌شود.

اقامتگاه بوم گردی برج شاندیز در فصل‌های بهار و تابستان بیشترین گردشگر از سایر شهرهای ایران را پذیرا است. راهنمای محلی این خانه، مهمانان را برای بازدید از جاذبه‌های اطراف راهنمایی می‌کند. از مشهورترین دیدنی‌های اطراف اقامتگاه بوم گردی برج شاندیز، پارک جنگلی شاندیز، روستای ابرده، روستای زشک، پارک جنگلی وکیل آباد، دریاچه‌های سد چالیدره و گلستان و سنگ‌نگاره شترسنگ هستند. پارک‌های جنگلی شاندیز و وکیل آباد که از جاهای دیدنی اطراف مشهد محسوب می‌شوند، گزینه‌هایی مناسب برای پیک‌نیک و اتراق در طبیعت در نزدیکی این خانه بومی به شمار می‌روند.

اقامتگاه بوم گردی برج شاندیز در فاصله ۳۷ کیلومتری از مشهد قرار دارد. اقامت در این خانه سنتی برای کودکان کمتر از پنج سال به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود. ورود حیوانات خانگی به اقامتگاه بوم گردی برج شاندیز مجاز نیست.

اقامتگاه بوم گردی سرای دلگشا

  • آدرس: شهرستان طرقبه شاندیز، شهر شاندیز، حدفاصل میدان امام تا میدان کوهنورد، کوچه آبشار چهار، پلاک ۵۷ (مشاهده روی نقشه)
  •  تلفن: ۱۱۲۵۷۹۱-۰۹۱۵ و ۱۵۹۵۱۶۶-۰۹۰۳
  • صفحه اینستاگرام: saraydelgosha@
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: کرایه خانه دربست برای اقامت ۶ نفر برابر با ۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان، هزینه هر نفر اضافه ۲۰۰,۰۰۰ تومان
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲

اقامتگاه بوم گردی سرای دلگشا، خانه‌ای سنتی با معماری قدیمی از آجر و چوب در شهر شاندیز است که در گوشه‌وکنار آن رد پای زندگی روستایی به چشم می‌خورد. حیاط این خانه با حوض فیروزه‌ای و سنگ‌فرش زیبا، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. بر سر در این اقامتگاه بوم گردی، نام خانه «حاج ملاتقی دلگشا» بر کاشی حک شده است و معماری این بنا به خانه‌های تاریخی دوره پهلوی شباهت دارد.

سردر ورودی اقامتگاه بومگردی سرای دلگشا از نمای شکوفه های بهاری

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی سرای دلگشا

در اقامتگاه بوم گردی سرای دلگشا آشپزخانه مجهز در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد و شما امکان طبخ انواع کباب‌ها در منقل موجود در محوطه این خانه را نیز خواهید داشت. امکانات مناسب برای پذیرایی و لوازم کامل آشپزخانه نیز در این سرای سنتی برای استفاده مهمانان مهیا است؛ اما در صورت تمایل می‌توانید از پرسنل این مجموعه درخواست سفارش غذا از رستوران‌های شاندیز کنید.

اقامتگاه بوم گردی سرای دلگشا ۱۲۰ متر مربع زیربنا و ۳۰۰ متر مربع حیاط دارد. داخل بنا سه اتاق مرتبط با هم و یک تراس دل‌باز به چشم می‌خورند. داخل این اقامتگاه سرویس‌های بهداشتی ایرانی و فرنگی تعبیه شده است و یک سرویس ایرانی نیز در محوطه بیرونی قرار دارد. از دیگر امکانات مجموعه سرای دلگشا می‌توان به تلویزیون، جاروبرقی، کولر آبی، بخاری گازی و کرسی اشاره کرد. این خانه سنتی پارکینگ روباز برای پارک چهار خودرو نیز دارد.

اتاق‌های خانه سنتی سرای دلگشا کف‌خواب هستند و برای تعداد ۱۲ نفر تشک، پتو و بالش در این اتاق‌ها وجود دارد. برای اقامت در مجموعه بوم گردی سرای دلگشا باید این خانه را به‌صورت دربست کرایه کنید. این مجموعه انتخابی مناسب برای سفرهای خانوادگی و دوستانه به‌صورت دسته‌جمعی است. پخش موسیقی با صدای بلند و ورود حیوانات خانگی در این خانه بوم گردی مجاز نیست.

ایوان خانه بومگردی سرای دلگشا مشهد

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی سرای دلگشا

از نزدیک‌ترین جاذبه‌های دیدنی شاندیز در نزدیکی خانه بوم گردی سرای دلگشا می‌توان پارک کوهستانی شاندیز، مجموعه تفریحی چالیدره، سنگ‌نگاره شترسنگ، موزه شهرداری شاندیز، مجتمع تفریحی و مرکز خرید پدیده و قلعه شاهان دژ را نام برد. پارک کوهستانی شاندیز با طبیعت تماشایی و امکانات مناسب کمپ و فضای مخصوص دوچرخه سواری، در فاصله کمتر از یک کیلومتری این خانه سنتی قرار دارد. تله کابین زشک شاندیز، دریاچه سد گلستان و پارک جنگلی وکیل آباد نیز از دیدنی‌های در فاصله کمتر از ۲۵ کیلومتری این اقامتگاه هستند.

اقامتگاه بوم گردی سرای دلگشا در فاصله ۳۶ کیلومتری مشهد واقع شده است. اقامت در این خانه برای کودکان زیر هفت سال به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود.

اقامتگاه بوم گردی باباعلی

  • آدرس: شهرستان مشهد، بخش احمدآباد، دهستان پیوه‌ژن، روستای قاسم آباد (مشاهده روی نقشه)
  •  تلفن: ۶۲۴۶۷۶۳-۰۹۱۵
  • صفحه اینستاگرام: babaali_ecolodge@
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: اقامت برای هر نفر با صبحانه ۳۵۰,۰۰۰ تومان، حداکثر ظرفیت مجموعه ۳۵ نفر
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲

اقامتگاه بوم گردی باباعلی درسال ۱۳۹۹ در روستای قاسم آباد فعالیت خود را آغاز کرد. این اقامتگاه بوم گردی حیاطی سنگ‌فرش و زیبا دارد و درهای اتاق‌ها چوبی و به سبک قدیمی هستند. در تزیینات محوطه و اتاق‌های اقامتگاه باباعلی نیز، از وسایل سنتی و قدیمی استفاده شده است. در محوطه این اقامتگاه بوم گردی، استخر و درختان میوه به چشم می‌خورند که حال و هوایی خاص به این خانه بومی بخشیده‌اند.

ورودی چوبی اقامتگاه بومگردی و رستوران سنتی باباعلی مشهد

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی باباعلی

در محوطه سنگ‌فرش بیرونی اقامتگاه باباعلی مشهد، نیمکت‌های چوبی در جوار درختان و استخر تعبیه شده است که برای استراحت و صرف چای عصرانه بسیار مناسب هستند. در این مجموعه رستورانی سنتی فعالیت می‌کند که مهمانان این خانه و سایر گردشگران امکان صرف غذاهای اصیل ایرانی را در آن دارند. چایخانه سنتی این مجموعه نیز با چشم‌اندازی زیبا در طبقه سوم قرار گرفته است. برای صرف غذا در رستوران باید از ۲۴ ساعت قبل سفارش خود را به مدیریت مجموعه اعلام کنید. پخت‌و‌پز در اقامتگاه بوم گردی باباعلی ممنوع است و همراه با اقامت تنها وعده صبحانه به مهمانان ارائه می‌شود.

اقامتگاه بوم گردی باباعلی درمجموع هشت اتاق در دو طبقه دارد که سه اتاق آن در طبقه همکف و پنج اتاق دیگر در طبقه بالا قرار گرفته‌اند. همه اتاق‌های این مجموعه کف‌خواب هستند و سرویس‌های بهداشتی ایرانی، فرنگی و حمام اختصاصی دارند. اتاق‌های اقامتگاه بوم گردی باباعلی مجهز به سیستم گرمایش پکیج و رادیاتور و سرمایش کولر گازی هستند. این مجموعه بوم گردی درمجموع ظرفیت پذیرایی از ۳۵ مهمان را دارد.

بسیاری از مهمانان اقامتگاه بوم گردی باباعلی، از محوطه باغ این مجموعه برای عکاسی با لباس‌های سنتی استفاده می‌کنند. این اقامتگاه فضای مناسب پارک خودرو در بخش بیرونی نیز دارد. راهنماهای گردشگری مسلط به زبان انگلیسی در اقامتگاه باباعلی، در صورت تمایل مهمانان، آن‌ها را در بازدید از جاهای دیدنی همراهی می‌کنند. در این خانه بوم گردی بسیاری از جشن‌های سنتی ایرانی مانند جشن‌های سده، اسپندگان و یلدا در طول سال برگزار می‌شوند.

نمای ایوان اتاق های طبقه دوم اقامتگاه بومگردی باباعلی از میان شاخه های درخت پرمیوه

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی باباعلی

روستای قاسم آباد در دامنه‌های کوهستان بینالود واقع شده است و آب‌و‌هوایی معتدل و کوهستانی دارد. دره‌ها و دامنه‌های اطراف این روستا مملو از باغ‌های سرسبز و پر میوه هستند و گشت‌و‌گذار در این مناطق به‌خصوص در بهار و تابستان خالی از لطف نیست. از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف اقامتگاه بوم گردی باباعلی می‌توان منطقه حفاظت‌شده حیدری، آبشار گرینه و غار مغان را نام برد.

اقامتگاه بوم گردی باباعلی در فاصله ۸۵ کیلومتری مشهد قرار دارد. اقامت کودکان زیر دو سال در این مجموعه به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود و ورود حیوانات خانگی تنها در حیاط اقامتگاه بوم گردی باباعلی مجاز است. 

اقامتگاه بوم گردی روژان

  • آدرس: شهرستان گلبهار، بخش مرکزی، روستای قشق آباد 
  •  تلفن: ۹۳۵۲۵۰۹-۰۹۳۵
  • صفحه اینستاگرام: rozhan_ecomashad@
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: اقامت همراه با صبحانه برای هر نفر در کپرها ۱۵۰,۰۰۰ تومان و در سوئیت‌ها ۲۵۰,۰۰۰ تومان 
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲

اقامتگاه بوم گردی روژان مشهد در روستای قشق آباد گلبهار قرار دارد و در واقع شعبه دوم اقامتگاه روژان در منطقه دماوند استان تهران است. این اقامتگاه در هر دو شعبه خود اتاق‌ها و کپرهایی سنتی به شیوه اقوام مختلف ایرانی دارد. محوطه بیرونی کپرهای این اقامتگاه با آب‌نمایی زیبا و حیاطی سنگ‌فرش توجه مهمانان را به خود جلب می‌کند. اقامتگاه بوم گردی روژان در نوروز ۱۴۰۲ فعالیت خود را آغاز کرده است.

آبنمای سنگی در حیاط مجموعه اقامتگاه بومگردی روژان مشهد

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی روژان

اقامتگاه روژان مشهد درمجموع دارای هشت واحد اقامتی است که ۶ واحد کپر و دو واحد سوئیت هستند. این واحدها درمجموع ظرفیت پذیرایی از ۲۵ مهمان را دارند و سوئیت‌ها به نام‌های «کرمانج» و «گیلک» نام‌گذاری شده‌اند. با اقامت در سوئیت‌های این اقامتگاه امکان استفاده از سرویس‌های بهداشتی ایرانی و حمام مستقل را خواهید داشت و مهمانان مستقر در کپرها باید از سرویس‌های بهداشتی مشترک استفاده کنند.

اقامتگاه بوم گردی روژان پارکینگ غیرمسقف در اختیار مهمانان خود می‌گذارد. سیستم سرمایش و گرمایش این مجموعه شامل پنکه و بخاری گازی است. در این اقامتگاه آشپزخانه مجهز و باربیکیو برای طبخ انواع غذا موجود است و مهمانان به‌صورت مشترک از آ‌ن‌ها استفاده می‌کنند. در محوطه اقامتگاه روژان میز و نیمکت‌های چوبی برای اتراق و استراحت مهمانان به چشم می خورند که فضایی مناسب برای صرف چای عصرانه به شمار می‌روند.

در نزدیکی اقامتگاه روژان مشهد جاذبه‌هایی دیدنی مانند بوستان جنگلی وکیل آباد و مجموعه تفریحی چالیدره قرار گرفته‌اند. این اقامتگاه در فاصله ۵۲ کیلومتری از مشهد قرار دارد.

اقامت در خانه بوم گردی روژان برای کودکان کمتر از سه سال رایگان است و در صورت تمایل به تردد در این خانه با حیوانات خانگی خود، باید آن‌ها را در باکس مخصوص حمل کنید. شرایط پذیرش در این خانه برای مهمانان خارجی با گردشگران ایرانی تفاوت دارد و نیازمند دریافت استعلام قبلی است.

اقامتگاه بوم گردی عمارت سلیمان

  • آدرس: شهرستان طرقبه شاندیز، بخش طرقبه، میدان پاسگاه، خیابان قائم، کوچه قائم یک، نبش کوچه شهید سلیمانزاده (مشاهده روی نقشه)
  •  تلفن: ۹۱۴۴۵۱۴-۰۹۱۵
  • صفحه اینستاگرام: suleiman_torghabeh_ecologe@
  • قدمت اقامتگاه: پهلوی اول
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: اجاره هر اتاق با ظرفیت بین دو تا چهار نفر برابر با ۵۰۰,۰۰۰ تومان، هر نفر اضافه ۱۳۰,۰۰۰ تومان
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲

اقامتگاه بوم گردی عمارت سلیمان خانه‌ای قدیمی در شهر طرقبه مشهد است که در سال ۱۳۹۸ با انجام بازسازی‌های گسترده افتتاح شد. این خانه بومی محیطی بسیار زیبا و دلچسب دارد و در حیاط آن گلدان‌های رنگی با گل‌های زیبا خودنمایی می‌کنند. درهای اقامتگاه عمارت سلیمان چوبی است و پنجره‌ها به سبک خانه‌ها قدیمی با شیشه‌های رنگی تزیین شده‌اند.

محوطه بیرونی اقامتگاه عمارت سلیمان با گلکاری‌های زیبا و کشی کاری آبی

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی عمارت سلیمان

اتاق‌های اقامتگاه بوم گردی عمارت سلیمان، «ترمه»، «ارغوان و «گندم» نام دارند. این اتاق‌ها به‌ترتیب ۱۶، ۱۲ و ۲۴ متری هستند و درمجموع ظرفیت پذیرایی از ۱۵ گردشگر را دارند. اتاق گندم از دو اتاق ۱۲ متری مرتبط با یکدیگر تشکیل می‌شود که در یکی از آن‌ها سرویس بهداشتی ایرانی و حمام اختصاصی تعبیه شده است. دیگر اتاق‌های این مجموعه سرویس‌های بهداشتی مستقل ندارند و مهمان‌های این اتاق‌ها باید از سرویس‌های موجود در محوطه به‌صورت مشترک استفاده کنند.

از امکانات اقامتگاه بوم گردی عمارت سلیمان می‌توان به آشپزخانه اختصاصی، راهنمای تور مسلط به زبان انگلیسی، اینترنت، پنکه، بخاری گازی و کرسی اشاره کرد. اتاق‌های این اقامتگاه سرویس کف‌خواب دارند و در ورودی هرکدام از آن‌ها چند پله به چشم می‌خورد. ۱۰ پله نیز در بخش ورودی اصلی این اقامتگاه بوم گردی قرار گرفته‌اند. اقامت در این مجموعه بدون سرو وعده صبحانه است و برای صرف صبحانه محلی باید هزینه‌ای جدا پرداخت کنید.

در آشپزخانه اقامتگاه بوم گردی عمارت سلیمان لوازم کامل برای آشپزی مهمانان قرار گرفته است؛ اما در صورت تمایل می‌توانید غذاهای سنتی و محلی مورد نظر خود را با اطلاع قبلی به میزبانان این خانه سفارش دهید. در عمارت سلیمان انواع نوشیدنی‌های محلی، دمنوش‌های گیاهی و چای به مهمانان عرضه می‌شوند. در صورت سفر با وسیله نقلیه شخصی به بوم گردی عمارت سلیمان، فضای غیرمسقف برای پارک خودرو در این خانه در اختیار شما قرار می‌گیرد.

اطراف اقامتگاه بوم گردی عمارت سلیمان جاذبه‌های طبیعی متنوعی در منطقه ییلاقی طرقبه به چشم می‌خورند که مناسب برای اتراق و پیک نیک هستند. روستاهای خوش‌آب‌و‌هوا و دره‌های سرسبز این منطقه نیز تفرجگاه‌هایی دلپذیر برای گردش به‌خصوص در فصل‌های بهار و تابستان به شمار می‌روند. با اقامت در بوم گردی عمارت سلیمان حتما زمانی را به بازدید از روستاهای تاریخی و زیبای «جاغرق» و «کنگ» اختصاص دهید.

دیدنی‌هایی مانند سد چالیدره، پارک جنگلی وکیل آباد، پارک جنگلی شاندیز، روستای ابرده و قلعه شاهان دژ نیز در فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتری اقامتگاه سنتی عمارت سلیمان قرار دارند. این خانه بومی در فاصله ۲۶ کیلومتری مشهد قرار گرفته است. اقامت در بوم گردی عمارت سلیمان برای کودکان زیر هفت سال به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود.

اقامتگاه بوم گردی آق بجی و دده

  • آدرس: شهرستان طرقبه شاندیز، بخش طرقبه، روستای نغندر، خیابان صاحب الزمان هفت (مشاهده روی نقشه
  •  تلفن: ۷۰۱۰۲۲۳-۰۹۱۵
  • صفحه اینستاگرام: aghbeji.dadeh@
  • قدمت اقامتگاه: دوره پهلوی اوی
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: هزینه اقامت برای هر نفر ۲۹۰,۰۰۰ تومان، حداکثر ظرفیت ۲۰ نفر
  • ساعت ورود: ۱۶
  • ساعت خروج: ۱۵

اقامتگاه بوم گردی آق بجی و دده در روستای زیبا و گردشگری نغندر در بخش طرقبه قرار دارد. این اقامتگاه، خانه‌ای روستایی از خشت و کاهگل است که در سال ۱۳۹۸، با بازسازی کامل به‌شکل اقامتگاه بوم گردی درآمد. در اتاق‌ها و محوطه خانه بوم گردی آق بجی و دده، معماری اصیل روستایی به چشم می‌خورد و با ظرافت بالا از نشانه‌های فرهنگی مردم محلی این منطقه استفاده شده است.

محوطه ورودی اقامتگاه بومگردی آق بجی و دده با نرده های چوبی و درهای آبی

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی آق بجی و دده

اقامتگاه بوم گردی آق بجی و دده دو طبقه و پنج اتاق دارد که اتاق‌های آن را به نام‌های «ماه جهان»، «گلابتون»، «دردانه»، «غزل سرا» و «گلرو» نام‌گذاری کرده‌اند. اتاق‌های «گلرو» و «غزل سرا» اتاق‌های ۴۰ متری این مجموعه هستند که هرکدام گنجایش پذیرایی از پنج مهمان را دارند. سرویس بهداشتی این دو اتاق ایرانی و به‌همراه سرویس حمام اشتراکی است.

اتاق‌های «دردانه» و «ماه جهان» ۱۲ متر مربع مساحت دارند و سرویس‌های بهداشتی و حمام اختصاصی جداگانه برای هرکدام از آن‌ها تعبیه شده است. این اتاق‌ها ظرفیت پذیرایی از دو مهمان را دارند. اتاق «ماه جهان» با ۱۵ متر مربع مساحت و سرویس‌های بهداشتی اختصاصی ایرانی، فرنگی و حمام، برای سه مهمان مناسب است. سرویس‌های اختصاصی این اتاق‌ها در خارج از آن‌ها قرار دارند.

همه اتاق‌های اقامتگاه بوم گردی آق بجی و دده کف‌خواب هستند و برای دسترسی به آن‌ها باید از ۲۰ پله عبور کنید. اقامت در این خانه بوم گردی با سرو صبحانه همراه است. با احتساب ظرفیت پذیرش نفر اضافه در این اقامتگاه، درمجموع ۲۰ نفر امکان اقامت در اتاق‌های اقامتگاه آق بجی و دده را دارند. مقابل ورودی این خانه فضای کافی برای پارک خودروها به چشم می‌خورد و پارکینگ اختصاصی آن در حال ساخت است. سیستم‌های سرمایش و گرمایش این خانه کولر آبی، پنکه رومیزی، کرسی و بخاری گازی هستند.

تزئینات سنتی با تلویزیون و آینه شمعدان در اقامتگاه بومگردی آق بجی و دده

منبع عکس: صفحه اینستاگرم اقامتگاه بوم گردی آق بجی و دده

در اقامتگاه بوم گردی آق بجی و دده امکان سفارش انواع غذاهای محلی را با اطلاع قبلی به میزبان این اقامتگاه خواهید داشت. برای گشت‌و‌گذار در جاذبه‌های اطراف این اقامتگاه نیز می‌توانید از راهنماهای محلی این خانه کمک بگیرید. روستای نغندر با طبیعت زیبا و کوهستان‌های سرسبز توجه بسیاری از مهمانان اقامتگاه آق بجی و دده را برای پیاده‌روی و طبیعت گردی به سوی خود جلب می‌کند.

از نزدیک‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی به خانه بوم گردی آق بجی و دده می‌توان دریاچه سد چالیدره، مجتمع تفریحی و مرکز خرید پدیده، بند گلستان، روستای جاغرق، قلعه شاهان دژ، روستای ابرده، پارک جنگلی شاندیز، پارک کمر مقبولا و پارک جنگلی وکیل آباد را نام برد.

اقامتگاه بوم گردی آق بجی و دده ۳۶ کیلومتر تا مشهد فاصله دارد. اقامت در این خانه بومی برای کودکان زیر ۶ سال به‌صورت رایگان و برای کودکان بین ۶ تا ۱۱ سال به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود. ورود حیوانات خانگی به این اقامتگاه با باکس مخصوص امکان‌پذیر است.

اقامتگاه بوم گردی هزاره کنگ

  • آدرس: شهرستان طرقبه شاندیز، بخش طرقبه، روستای کنگ، جنب حمام قدیم، پلاک ۱۴
  •  تلفن: ۳۰۵۸۵۳۹-۰۹۱۵ و ۳۲۹۸۴۹۸-۰۹۱۵
  • صفحه اینستاگرام: boomgardi_hezareh_kang@
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: اقامت شبانه همراه با صبحانه هر نفر ۲۹۰,۰۰۰ تومان و بدون صبحانه ۲۰۰,۰۰۰ تومان، اقامت روزانه از ساعت هشت تا ۱۶ برای دو نفر ۳۰۰,۰۰۰ تومان و به‌ازای هر نفر اضافه ۱۰۰,۰۰۰ تومان، هزینه استفاده از پارکینگ هر شب ۳۰,۰۰۰ تومان برای هر ماشین
  • ساعت ورود: ۱۸
  • ساعت خروج: ۱۶

اقامتگاه بوم گردی هزاره کنگ خانه‌ای بومی و سنتی در روستای کنگ طرقبه است که چشم‌اندازی تماشایی از روستای تاریخی کنگ دارد. این اقامتگاه انتخابی مناسب برای علاقه‌مندان به آشنایی با فرهنگ زندگی روستایی در منطقه‌ای کهن با ظرفیت‌های گردشگری است. حیاط سنگ‌فرش اقامتگاه بوم گردی هزاره کنگ با باغچه پرگل و زیبا و حوض و پنجره‌های فیروزه‌ای حال و هوایی خاص دارد. در گوشه و کنار این خانه بومی نیز نشانه‌هایی از صنایع دستی محلی به چشم می‌خورند.

صبحانه روی تخت در حیاط اقامتگاه هزاره کنگ

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی هزاره کنگ

اقامتگاه بوم گردی هزاره کنگ دو طبقه و پنج سوئیت با امکانات مناسب و سرویس‌های بهداشتی ایرانی، فرنگی و حمام مجزا دارد. سرمایش و گرمایش این واحدها با پنکه سقفی، بخاری گازی و کرسی تامین می‌شود و همگی کف‌خواب هستند. اتاق‌های این مجموعه «مهرسرا»،‌«ماهسرا»،‌ «ترنج»، «غزلسرا» و «شاهسرا» نام دارند.

اتاق «مهرسرا» در طبقه اول و مشرف به حیاط است و بین چهار تا ۶ نفر ظرفیت دارد. «شاهسرا» بزرگ‌ترین اتاق این مجموعه به شمار می‌رود و تراسی با چشم‌انداز تماشایی از روستای کنگ دارد. این اتاق انتخابی مناسب برای سفرهای دسته‌جمعی است و بین هفت تا ۱۰ نفر ظرفیت دارد.

اتاق «ترنج» در مجاورت حیاط، در طبقه همکف قرار گرفته است و برای اسکان پنج تا هفت گردشگر ظرفیت دارد. اتاق «ماهسرا» رو به بام اقامتگاه هزاره کنگ باز می‌شود و برای اسکان دو تا سه نفر مناسب است. اتاق «غزلسرا» نیز در بخش جنوبی این خانه بومی در طبقه اول قرار دارد و بین دو تا پنج گردشگر می‌توانند در آن ساکن شوند.

اقامتگاه هزاره کنگ در مناسبت‌های مختلف و جشن‌های سالانه مانند نوروز و چهارشنبه سوری شب‌نشینی‌هایی زیبا همراه با مهمانان خود برگزار می‌کند. برای صرف غذاهای بومی و محلی در این خانه باید در زمان رزرو، اقامت همراه با غذا را انتخاب کنید. انواع غذاهای سنتی و محلی در اقامتگاه بوم گردی هزاره کنگ با مواد ارگانیک و تازه طبخ می‌شوند.

میز ناهار سنتی در اقامتگاه بومگردی هزاره کنگ مقابل پنجره

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی هزاره کنگ

روستای کنگ از پرطرفدارترین جاهای دیدنی مشهد است که گشت‌و‌گذار در آن برای بسیاری از گردشگران جذابیت بالایی دارد. در سفر به این روستا می‌توانید زمانی را نیز به بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در طرقبه مشهد اختصاص دهید. معروف‌ترین جاذبه‌ها در نزدیکی خانه بوگردی هزاره کنگ پارک جنگلی وکیل آباد، بند گلستان، روستاهای جاغرق، حصار، عنبران و کلاته آهن، دره ارغوان و مجموعه گردشگری چالیدره هستند.

اقامتگاه بوم گردی هزاره کنگ در فاصله‌های ۴۲ کیلومتری از  مشهد قرار دارد. اقامت در این خانه بومی برای کودکان زیر پنج سال رایگان است. استعمال دخانیات ، حضور حیوانات خانگی و پخت و پز در اتاق‌های مجموعه بوم گردی هزاره کنگ مجاز نیست. هزینه استفاده از پارکینگ این اقامتگاه به‌صورت مجزا محاسبه می‌شود.

اقامتگاه بوم گردی زشک زیبا

  • آدرس: شهرستان طرقبه شاندیز، بخش شاندیز، روستای زشک، میدان اصلی
  •  تلفن: ۶۱۵۰۵۲۰-۰۹۳۵
  • صفحه اینستاگرام: bomgardi_zoshk@
  • قدمت اقامتگاه: دوره پهلوی اول
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان برای اتاق با ظرفیت دو نفر در روزهای میانی هفته و ۵۰۰,۰۰۰ تومان در روزهای تعطیل و پایانی هفته
  • ساعت ورود: ۱۴
  • ساعت خروج: ۱۲

اقامتگاه بوم گردی زشک زیبا در روستای ییلاقی و خوش آب‌و‌هوای زشک در منطقه شاندیز مشهد قرار دارد. این اقامتگاه، خانه‌ای سنتی و قدیمی با قدمت بیش از ۹۰ سال است و در سال ۱۳۹۹ با بازسازی کامل و تغییر کاربری به اقامتگاه بوم گردی تبدیل شد.

میز یلدا در اقامتگاه بومگردی زشک زیبا روی کرسی

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه بوم گردی زشک زیبا

اقامتگاه بوم گردی زشک زیبا شامل چهار طبقه و هفت اتاق است و درمجموع ۲۵ گردشگر را در خود اسکان می‌دهد. اتاق‌های این مجموعه در سه واحد اقامتی قرار گرفته‌اند که یکی از آن‌ها بدون اتاق اضافه، یکی از واحدها یک‌خوابه و واحد سوم دو خوابه است. هر سه واحد، حمام و سرویس‌های بهداشتی ایرانی و فرنگی اختصاصی دارند. اتاق سنتی دوتخته این مجموعه، در طبقه اول اقامتگاه زشک زیبا واقع شده است.

در هر یک از واحدهای اقامتگاه زشک زیبا دو تخت تعبیه کرده‌اند و سرویس خواب برای هر نفر اضافه به‌صورت کف‌خواب است. واحدهای طبقه‌های بالا، چشم‌اندازی مناسب به فضای سبز روستا دارند و برای هر واحد نورگیر مناسب طراحی شده است. برای ورود به اتاق‌ها و واحدهای این اقامتگاه باید از ۱۵ پله بالا بروید.

اقامتگاه زشک زیبا پارکینگ روباز در اختیار مهمانان خود می‌گذارد. در هر یک از طبقات این خانه آشپزخانه‌ای کامل برای استفاده گردشگران تعبیه شده است. سیستم گرمایش اقامتگاه بوم گردی زشک بخاری گازی است و برای ورود حیوانات خانگی خود به این بوم گردی نیاز به استعلام قبلی از این مجموعه خواهید داشت.

اطراف روستای زشک چشمه‌سارهایی دائمی و مناظر طبیعی بکر قرار گرفته‌اند که گردشگران بسیاری را برای تفرج در طبیعت به سوی خود جلب می‌کنند. در این روستا جاهای دیدنی تاریخی مانند حمام تاریخی و مسجد تاریخی نیز وجود دارند که بازدید از آ‌ن‌ها نیز خالی از لطف نیست. مدیران بوم گردی زشک زیبا برای علاقه‌مندان به گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی اطراف این اقامتگاه بوم گردی، تورهای متنوع با راهنمای محلی برگزار می‌کنند.

برخی جاهای دیدنی طرقبه و شاندیز، فاصله‌هایی نه چندان دور تا اقامتگاه بوم گردی زشک زیبا دارند و با برنامه‌ریزی مناسب امکان بازدید از این دیدنی‌ها را نیز خواهید داشت. پارک جنگلی شاندیز، مجتمع تفریحی و مرکز خرید پدیده و قلعه شاهان دژ در فاصله کمتر از ۱۵ کیلومتری این اقامتگاه قرار دارند. پارک جنگلی وکیل آباد، سد چالیدره و بند گلستان نیز از دیگر جاهای دیدنی مشهد در نزدیکی اقامتگاه زشک زیبا هستند.

اقامتگاه بوم گردی زشک زیبا در فاصله ۵۰ کیلومتری از مشهد قرار دارد. اقامت برای کودکان زیر هفت سال در این خانه بومی به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود.

اقامتگاه بوم گردی ارگ کنگ

  • آدرس: شهرستان طرقبه شاندیز، بخش طرقبه، روستای کنگ (مشاهده روی نقشه
  •  تلفن: ۲۶۱۷۰۲۰-۰۹۱۵ و ۳۴۳۶۳۴۲۳-۰۵۱
  • صفحه اینستاگرام: arg_kang@
  • هزینه اقامت در سال ۱۴۰۲: هزینه اقامت برای هر نفر ۲۵۰,۰۰۰ تومان، حداکثر ظرفیت اتاق، چهار نفر
  • ساعت ورود: ۱۶
  • ساعت خروج: ۱۵

اقامتگاه بوم گردی ارگ کنگ در روستای کهن و زیبای کنگ قرار دارد. این روستا بر دامنه‌های کوهستان بینالود واقع شده است و در فاصله ۳۰ کیلومتری از شمال غربی مشهد و در منطقه ییلاقی طرقبه قرار دارد. اقامتگاه ارگ کنگ از بهترین خانه‌های بوم گردی در این روستای پلکانی است و چشم‌اندازی تماشایی از بافت روستایی دارد.

نمایی از کرسی داخل اتاق کاهگلی بومگردی زشک زیبا شاندیز

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه ارگ کنگ

اقامتگاه بوم گردی ارگ کنگ چهار اتاق به نام‌های «صورتی»، «آبی»، «قرمز» و «سبز» دارد که بین چهار تا ۱۲ نفر ظرفیت اسکان گردشگر دارند. در همه اتاق‌های این مجموعه سرویس‌های بهداشتی و حمام اختصاصی به چشم می‌خورند و به‌جز اتاق «صورتی» سرویس سایر اتاق‌ها فرنگی است.

همه اتاق‌های اقامتگاه بوم گردی ارگ کنگ تراس با چشم‌انداز زیبا از محیط روستا دارند. در هر اتاق دو تخت موجود است و سایر مهمانان باید از سرویس‌های کف‌خواب استفاده کنند.

از امکانات اتاق‌های اقامتگاه بوم گردی ارگ کنگ می‌توان به سیستم‌های گرمایش شوفاژ و کرسی و سرمایش پنکه رومیزی و کولر آبی اشاره کرد. این اقامتگاه کافه و رستوران سنتی دارد که کافه آن بر بام خانه واقع شده است. در کافه بام ارگ کنگ انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم به گردشگران عرضه می‌شوند. رستوران سنتی این مجموعه نیز در دو بخش روباز و سرپوشیده انواع غذاهای سنتی، محلی و پیش غذاها را به گردشگران ارائه می‌دهد.

از معروف‌ترین غذاهای رستوران ارگ کنگ کوفته تبریزی، کشک بادمجان، دیزی، قرمه چدنی، اشکنه کشک و میرزا قاسمی هستند. برای سفارش این غذاها و همین طور وعده صبحانه باید از قبل به مدیریت اقامتگاه اطلاع دهید. این بوم گردی راهنمای تور مسلط به زبان انگلیسی نیز دارد که علاقه‌مندان به آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی این منطقه را، در صورت تمایل همراهی می‌کند. برای پارک خودروی شخصی خود در این مجموعه می‌توانید از پارکینگ روباز ارگ کنگ استفاده کنید.

با اقامت در مجموعه بوم گردی ارگ کنگ امکان بازدید از جاهای دیدنی روستای کنگ، مانند گورستان قدیمی آن را خواهید داشت. پیاده‌روی در کوچه‌پس‌کوچه‌های کنگ و تماشای خانه‌های قدیمی و دکان‌های محلی نیز خالی از لطف نیست. در صورت تمایل می‌توانید زمانی را نیز به بازدید از آبادی‌ها و دیدنی‌های اطراف این روستا مانند روستاهای ابرده، جاغرق، نغندر و جاذبه‌هایی مانند قلعه شاهان دژ، پارک جنگلی شاندیز، مجتمع تفریحی و مرکز خرید پدیده و مجموعه تفریحی و سد چالیدره اختصاص دهید.

فاصله اقامتگاه ارک کنگ تا فرودگاه بین‌المللی مشهد ۴۳ کیلومتر است. اقامت در این خانه بوم گردی برای کودکان زیر پنج سال به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود و ورود حیوانات خانگی به این خانه مجاز نیست.

نمایی از تخت و نیمکت های چوبی در اتاق کاهگلی اقامتگاه بومگردی زشک زیبا

منبع عکس: صفحه اینستاگرام اقامتگاه ارگ کنگ

در این مقاله به معرفی محبوب‌ترین اقامتگاه های بوم گردی مشهد پرداختیم. اگر تجربه اقامت در این اقامتگاه‌ها و سایر خانه‌های بوم گردی مشهد را دارید، در صورت تمایل می‌توانید در ادامه، تجربه‌های خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

عکس‌ کاور نمایی از اقامتگاه بوم گردی عمارت سلیمان از صفحه اینستاگرام suleiman_torghabeh_ecolodge@

پرسش‌های متداول

بهترین اقامتگاه های بوم گردی مشهد کدامند؟

بهترین اقامتگاه های بوم گردی مشهد شامل مجموعه‌هایی مانند کنگ کهن، ماژان، شهربانو، عمارت کوچه باغ، برج شاندیز، سرای دلگشا، باباعلی، روژان، عمارت سلیمان، آق بجی و دده، هزاره کنگ، زشک زیبا و ارگ کنگ می‌شوند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه