خانه باغ دکتر اسلامی ندوشن ثبت ملی شد

نادر نینوایی
نادر نینوایی چهار شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۸
خانه باغ دکتر اسلامی ندوشن ثبت ملی شد

با اعلام معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد، خانه باغ دکتر اسلامی ندوشن در فهرست آثار ملی ثبت شد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد از ثبت خانه باغ دکتر اسلامی ندوشن در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

«عبدالمجید شاکری شمسی» روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ضمن اعلام این خبر گفت:

این بنا یکی از مجموعه‌های ییلاقی صدر آباد ندوشن است که تفرجگاه و محل گذران تابستانی خوانین ندوشن بوده است. خانواده دکتر اسلامی جزو خوانین نبودند؛ ولی با توجه به تمکن مالی اقدام به احداث این مجموعه کردند.

وی گفت:

مرحوم دکتر اسلامی در سال‌های آخر عمر خود، این مجموعه را که ارثیه پدری بوده، به‌منظور بهره‌برداری فرهنگی به موسسه فرهنگی اندیشه روشن ندوشن واگذار کرد.

معاون میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه این بنا با توجه به سبک معماری متعلق به اواخر دوره قاجار است، ادامه داد:

اعیانی متشکل از دو بخش ساختمان در جهت جنوب و بخش مشجر در جهت شمال است؛ ورودی در جهت جنوب ساختمان به‌صورت ایوان با دو سکو در طرفین با نمای آجرکاری است و پس از ایوان، ورودی هشتی و با یک زاویه نود درجه در جهت شرق هشتی راهرویی از طرف جنوب به حیاط ختم می‌شود.

شاکری تصریح کرد:

فضای داخل به‌صورت ایوان در مرکز، دو اتاق در طرفین و بخش مشجر در جهت شمال ایوان واقع شده است. بنا دارای یک برج دفاعی در بخش فوقانی، هشتی ورودی با پلان چهارضلعی در دوطبقه است.

گفتنی است خانه باغ دکتر اسلامی ندوشن هم‌زمان با اولین سالگرد درگذشت این نویسنده بزرگ در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۳۳۹۲۶ ثبت شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه